سرچ والیوم چیست؟ میزان سرچ کلمات کلیدی را از کجا بدست بیاریم؟

 پنجشنبه 24 فروردین 1402

سرچ والیوم یا حجم جستجوی کلمات کلیدی یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب کلمات کلیدی است. در این مقاله به مفهوم سرچ والیوم و بررسی ابزار مناسب برای بدست آوردن میزان جستجوی کلمات کلیدی می پردازم. پس با من همراه باشید تا بیشتر در مورد سرچ والیوم بدانیم.

تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب کلمات کلیدی مناسب، یکی از دغدغه‌های اصلی نویسندگان محتوا و کارشناسان سئو است. معمولا زمانی که در مورد پراهمیت‌ترین فاکتور انتخاب کلمات‌کلیدی صحبت می‌کنیم، اکثر این افراد سرچ والیوم یا میزان جستجوی کلمات کلیدی را مهمترین فاکتور برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب معرفی می‌کنند. برخی از فاکتورهای مهم در انتخاب کلمات کلیدی عبارتند از:

  1. مرتبط بودن با موضوع: کلمات کلیدی باید با موضوع صفحه و محتوای آن مرتبط باشند.

  2. جستجوپذیری: کلمات کلیدی باید به طور معمول توسط کاربران جستجو شود.

  3. رقابت: باید از کلماتی استفاده شود که رقابت در جستجوها نسبتاً پایین است.

  4. حجم جستجو: باید از کلماتی استفاده شود که حجم جستجو قابل توجه دارند.

  5. تفاوت با رقبا: باید از کلماتی استفاده شود که با رقبا تفاوت دارند و به صورت خلاقانه و منحصر به فرد هستند.

  6. قابل فهم بودن: باید از کلماتی استفاده شود که قابل فهم و ساده هستند و به خواننده پیام دادن آسان است.

  7. تعامل با خواننده: باید از کلماتی استفاده شود که با خواننده تعاملی دارند و او را به عملیات مورد نظر هدایت می‌کنند.

  8. ارزش ایجاد شده: هر چه میزان ارزشی که یک کلمه کلیدی برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند بیشتر باشد، کلمه مناسبتری خواهد بود.

همانطور که مشاهده می‌کنید میزان و حجم جستجوی کلمات کلیدی یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب کلمات کلیدی، طراحی استراتژی و هدفگذاری در سئو است. هر چه میزان جستجوی یک کلمه بیشتر باشد، افراد بیشتری را می‌تواند به سمت سایت ما هدایت کند. حجم مخاطب بیشتر برای سایت‌های خبری و اطلاع رسانی اهمیت بسیار بالایی دارد، اما برای یک سایت فروشگاهی، میزان فروش مهمتر از تعداد بازدیدکننده هست و بنابراین ارزش ایجاد شده از هر کلمه کلیدی برای سایت فروشگاهی به مراتب مهمتر است. در واقع اینکه کدام فاکتور مهمتر است، بستگی به نوع فعالیت سایت دارد.

سرچ والیوم یا حجم جستجوی کلمات کلیدی چیست؟

سرچ والیوم یا حجم جستجوی کلمات کلیدی به معنای تعداد جستجوهایی است که برای یک کلمه‌کلیدی خاص در موتورهای جستجو انجام می‌شود. این حجم معمولاً به عنوان یک معیار برای ارزیابی پتانسیل ترافیک وب سایت‌ها و کلمات کلیدی استفاده می‌شود. با داشتن اطلاعات درباره حجم جستجو، شرکت‌ها و وب سایت‌ها می‌توانند به بهبود رتبه بندی خود در نتایج جستجو کمک کنند.

در واقع اگر ما بتوانیم میزان جستجوی 1000 کلمه کلیدی که فهرست آنها را برای کسب و کار خود استخراج کرده‌ایم تخمین بزنیم و سهم بازار خود را از حجم جستجوها مشخص کنیم، با انجام این کار می‌توانیم تخمین بزنیم که با انجام فعالیت سئو بر روی سایت خود، چه میزان ترافیک و کاربر ورودی خواهیم داشت. در نظر داشته باشید که میزان سرچ والیوم که توسط ابزارهای مختلف ارائه می‌گردد به صورت تخمین است و با آمار واقعی تفاوت دارد. با این حال، برای فعالیت‌هایی مانند پیش بینی آینده، تخمین سهم بازار، مقایسه با رقبا و... استفاده از حجم جستجوی کلمات کلیدی بسیار مفید است.

کدام ابزار میزان دقیق جستجوی کلمات کلیدی را ارائه می دهد؟

برای مشاهده میزان جستجوی واقعی، می‌توانید از ابزار سرچ کنسول گوگل استفاده کنید. در صورتی که رتبه کلمات کلیدی شما بین 1 تا 5 باشد، تا حد زیادی می‌توانید به آمار جستجو در سرچ کنسول اتکا کنید. دلیل اینکه رتبه 1 تا 5 را در نظر گرفتم این است که رتبه‌های گوگل نوسان دارند و از طرف دیگر در بسیاری از کلمات کلیدی صفحه اول گوگل شامل 10 نتیجه نیست و ممکن است کمتر از 10 نتیجه را نمایش دهد. در صورتی که دسترسی به سرچ کنسول گوگل ندارید می‌توانید از ابزارهای دیگر که تخمین میزان سرچ را دارند استفاده کنید، ابزار مناسب ایرانی برای تخمین میزان جستجو جت سئو و ابزار بین المللی مناسب برای این کار سمراش است.

نکته مهم دیگری که باید به آن دقت کنید این است که مقدار search volume و impression در سرچ کنسول با هم یکسان نیستند. Search volume به تعداد جستجوهایی اشاره دارد که برای یک کلمه کلیدی در یک بازه زمانی خاص انجام شده است، در حالی که impression به تعداد نمایش‌هایی اشاره دارد که یک صفحه وب یا تبلیغات در نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی دریافت می‌کند. به عبارت دیگر، search volume نشان‌دهنده تعداد جستجو است، در حالی که impression نشان‌دهنده تعداد نمایش است.

حتی اگر شما در رتبه 1 گوگل به ازا کلمه کلیدی خاصی باشید، باز هم نمی‌توانید مطمئن شوید که میزان impression که مشاهده می‌کنید با سرچ والیوم یکسان است. دلیل اصلی این موضوع این است که 54% از نتایج گوگل به صورت محلی نمایش داده می‌شوند، به عنوان مثال ممکن است شما در شهر تهران کلمه کلیدی "قالیشویی" را جستجو کنید و میزان Impression این کلمه کلیدی در تهران ماهانه 10.000 باشد، اما فردی که در شهر دیگری قرار دارد نتایج متفاوتی خواهد دید و با وجود اینکه هر دو در رتبه اول گوگل در شهر خود هستید اما میزان ایمپریشن نمایش داده شده برای شما متفاوت است. در صورتی که حجم جستجو به میزان کل جستجوهای انجام شده بر روی کلمه کلیدی مورد نظر است.

نکته مهم بعدی این است که بسیاری از کلمات کلیدی که توسط کاربران جستجو می‌شوند، روندی فصلی دارند و میزان جستجوی آنها به صورت ماهانه تغییر می‌کند.

آیا می توان جستجوی کلمات کلیدی در آینده را پیش بینی کرد؟

بله، با استفاده از الگوریتم های پیشرفته و تحلیل داده ها، می توان به طور نسبی پیش بینی کلمات کلیدی در آینده را انجام داد. اما باید توجه داشت که پیش بینی های انجام شده ممکن است با خطا همراه باشد و نتایج آن ها صرفا به عنوان یک راهنمای کلی برای تصمیم گیران مورد استفاده قرار گیرد. این الگوریتم‌ها معمولا با بررسی فاکتورهای مختلف که می‌توانند بر حجم جستجوی کاربران تاثیر بگذارند و اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است، می‌توانند تخمینی از حجم جستجوی کلمات کلیدی در آینده ارائه دهند.

چگونه کلمات کلیدی با search volume بالا را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا، از ابزارهای سئو مانند جت سئو، سمراش، ahrefs و... می‌توان استفاده کرد. این ابزارها از طریق ارائه فهرست کلمات کلیدی پرجستجو به ازا کلمات کلیدی مورد نظر شما و همچنین ارائه فهرست کلمات‌کلیدی پرجستجو که یک دامنه خاص از آنها ورودی می‌گیرد به شما کمک می‌کنند. همچنین استفاده از ابزار گوگل ترندز  برای بررسی روند جستجوی کلمات کلیدی، مقایسه آنها و همچنین ترندهای روز بسیار مفید است.

کلمات کلیدی با حجم جستجوی زیاد معمولا به دو دسته کلمات کلیدی همیشه سبز و کلمات کلیدی ترند (روندها) تقسیم می‌شوند. کلمات کلیدی همیشه سبز همواره توسط کاربران جستجو می‌شوند اما کلمات کلیدی ترند، در روزهای خاصی جستجوی بسیار زیادی دارند اما در سایر روزها جستجو نمی‌شوند. برخی از ترندها قابل پیش بینی و برنامه ریزی هستند و برخی دیگر اتفاقاتی است که در لحظه رخ می‌دهد و کاربران در مورد آنها جستجو می‌کنند.

جمع بندی: سرچ والیوم چیست؟

سرچ والیوم یا حجم جستجوی کلمات کلیدی به معنای تعداد جستجوهایی است که برای یک کلمه‌کلیدی خاص در موتورهای جستجو انجام می‌شود. مقدار search volume و impression در سرچ کنسول با هم یکسان نیستند. همه ابزارهایی که فاکتور سرچ والیوم را ارائه می‌دهند، در حال تخمین آن هستند و میزان دقیق آن در ابزاری وجود ندارد. حجم جستجوی کلمات کلیدی به صورت فصلی و ماهانه تغییر می‌کند. سرچ والیوم یا حجم جستجوی یکی از فاکتورهای مهم انتخاب کلمات کلیدی است اما لزوما مهمترین فاکتور نیست. به عنوان مثال در سایت‌های فروشگاهی میزان فروشی که هر کلمه کلیدی ایجاد می‌کند بسیار مهمتر از میزان جستجوی آن است.

شما از چه ابزارهایی برای تخمین حجم جستجوی کلمات کلیدی استفاده می‌کنید؟

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha