فرمول انتخاب کلمات کلیدی مناسب در سئو

 شنبه 05 فروردین 1402

انتخاب کلمات کلیدی مناسب مهمترین بخش سئو است. اگر شما کلمات کلیدی را به درستی انتخاب نکنید، نمی‌توانید از فعالیت‌های سئو در سایت خود نتیجه لازم را کسب کنید. تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب کلمات کلیدی به سادگی که بنظر می‌رسد نیست و فاکتورهای زیادی را باید مد نظر قرار داد.

چرا انتخاب کلمات کلیدی در سئو بسیار مهم است

سایت‌های اینترنتی اهداف متفاوتی از سئو را دنبال می‌کنند. این اهداف می‌تواند شامل افزایش فروش، افزایش بازدیدکننده، روابط عمومی، برندسازی و... باشد. انتخاب کلمات کلیدی، راه رسیدن به هدف است. در واقع با انتخاب کلمات کلیدی، استراتژی یک سایت برای سئو مشخص می‌شود. در صورتی که کلمات کلیدی به درستی انتخاب نشوند و در راستای اهداف سایت نباشند، نتیجه گرفتن از فعالیت سئو، حتی با کسب رتبه 1 در گوگل در کلمات کلیدی نامناسب، غیرممکن است.

انتخاب کلمات کلیدی مهمترین مرحله از سئو است، با انتخاب کلمات کلیدی مناسب، راه رسیدن به هدف و استراتژی سئو مشخص می‌شود.

بنابراین انتخاب کلمات کلیدی مهمترین مرحله از سئو است. با انتخاب کلمات کلیدی مناسب، شما می توانید نیازهای مخاطب را تشخیص داده و بهترین عملکرد را در سئو داشته باشید. انتخاب کلمات کلیدی مناسب باعث خواهد شد که شما بیشتر به مخاطب خود نزدیک شوید و بتوانید ترافیک هدفمندتر و بیشتری را به سمت سایت خود هدایت کنید.

فاکتورهای مهم در انتخاب کلمات کلیدی چیست

انتخاب کلمات کلیدی با در نظر گرفتن منابع سایت، وضعیت رقبا و نیاز مخاطب انجام می‌شود. در واقع منابع ما و رقبایی که داریم و همچنین نیازهای مخاطب، سه ضلع مهم در انتخاب کلمات کلیدی هستند. فاکتورهای تاثیر گذار در عبارتند از:

  • تعداد رقبا
  • قدرت رقبا
  • میزان جستجوی کلمه کلیدی
  • ارزش ایجاد شده

بر اساس فاکتورهای فوق، می‌توانیم انتخاب کنیم که کدام کلمات کلیدی برای ما مناسبتر هستند. به عنوان مثال کلمه کلیدی "سئو" میزان جستجوی مناسبی دارد، اما مخاطبی که آن را جستجو می‌کند به دنبال خرید نیست و بیشتر به دنبال چیستی آن می‌گردد و در عین حال تعداد رقبا و قدرت رقبای آن بالا است (سختی این کلمه زیاد است) و به همین جهت برای فعالیت روی این کلمه باید کار کنیم که منابع لازم برای رسیدن به نتیجه را داشته باشیم و بتوانیم با رقبای خود رقابت کنیم، از سوی دیگر به دنبال برندسازی باشیم و فروش اولویت اول ما نباشد. اما کلمه کلیدی مانند "صفحه اول گوگل" میزان رقابت کمتری دارد، افرادی که آن را جستجو می کنند به دنبال سفارش هستند و می تواند برای ما ارزش مناسبی ایجاد کند. بنابراین اگر منابع لازم برای رقابت بر روی کلمه "سئو" را نداشته باشیم، می توانیم بر روی کلمه کلیدی "صفحه اول گوگل" کار کنیم.

هنر یک کارشناس سئو با تجربه، این است که انتخاب کند منابع خودش را بر روی چه چیزی مصرف کند. انتخاب هوشمندانه کلمات کلیدی باعث خواهد شد که بهترین نتیجه را از سئو بگیریم.

در نظر داشته باشید که ابزارهای سئو معمولا فاکتورهای مرتبط با سختی کلمه، میزان جستجو، شاخص عملکرد کلمات کلیدی و... را در اختیار شما می‌گذارند، اما توانایی تحلیل و برنامه‌ریزی استراتژیک را ندارند.

ابزارهای مناسب برای انتخاب کلمات کلیدی کدامند

ابزارهای مناسب برای انتخاب کلمات کلیدی معمولا بر اساس دو حالت کار می‌کنند:

  1. شما یک دامنه به آنها می‌دهید و کلمات کلیدی که آن دامنه از آنها ورودی می‌گیرد را به شما ارائه می‌دهند.
  2. شما یک موضوع یا کلمه‌کلیدی به عنوان ورودی به ابزار می‌دهید و ابزار به شما فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط با آن موضوع را ارائه می‌دهد.

در ابزارهای پیشرفته امکانی وجود دارد با عنوان شکاف کلمات کلیدی که در واقع گزارشی است که فهرست کلمات کلیدی که رقبای شما بر روی آنها کار کرده‌اند اما شما فعالیتی نداشته‌اید به شما ارائه می‌دهد. عملکرد ابزار شکاف کلمات کلیدی مشابه حالت دوم است با این تفاوت که اطلاعات را به صورت تجمیع شده و تحلیلی در اختیار شما قرار می‌دهد.

ابزارهای جامع سئو، مانند moz.com ، ahrefs.com ، semrush.com و... هر دو حالت فوق را در اختیار شما قرار می‌دهند. پیشنهاد من برای انتخاب کلمات کلیدی فارسی، ابزار جت سئو است. جت سئو همه امکانات و گزارش‌های لازم برای انتخاب کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد و نه تنها کلمات کلیدی دامنه رقبا را در اختیار شما قرار می‌دهد بلکه، گزارش هایی مانند واژه گستر، ساختار محتوا و شکاف کلمات کلیدی را نیز دارد.

جت سئو، با داشتن 4 ابزار کاربردی برای تحقیق کلمات کلیدی، بهترین ابزار برای تحقیق کلمات کلیدی در زبان فارسی است.

به این نکته باید توجه کرد که ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می‌کنند فهرستی از کلمات کلیدی بر اساس نیاز مخاطب یا کلماتی که رقبا از آنها ورودی می‌گیرند داشته باشید. اما بسیار مهم است که بتوانید این کلمات کلیدی را تحلیل کرده، آنها را اولویت بندی کنید و با توجه به منابعی که دارید برای آنها برنامه ریزی کنید.

فرمول انتخاب کلمات کلیدی

فرمول مناسب برای انتخاب کلمات کلیدی، فاکتورهای مختلف از جمله سختی کلمه کلیدی، میزان جستجو و ارزشی که کلمه کلیدی برای کسب و کار ما ایجاد می‌کند را در نظر می‌گیرند. در مرحله بعد، با توجه به منابعی که سایت ما دارد و میزان رقابتی که هر کلمه کلیدی دارد، انتخاب می‌کنیم که بهتر است روی چه کلماتی کار کنیم و منابع خود را مصرف کنیم. در نظر داشته باشید که ممکن است برخی از کلمات کلیدی هم معنا باشند یا اینکه بهتر باشد آنها را روی یک صفحه فرود کار کنیم. معمولا انتخاب صفحات فرود بر اساس نیت کاربر از جستجو انجام می‌شود.

یکی از فرمول‌های متداول برای انتخاب کلمات کلیدی، فرمول KEI است. KEI مخفف Keyword effectiveness index به معنای شاخص بهره‌وری کلمه کلیدی است. فاکتورهایی که در این شاخص بررسی می‌شوند شامل میزان جستجوی کلمه کلیدی و میزان رقابت است. تنها ابزار سئو که بر روی کلمات کلیدی فارسی امکان ارائه این شاخص را دارد، جت سئو است.

هر چه میزان KEI بیشتر باشد، کلمه کلیدی مورد نظر، کلمه بهتری است. در نظر داشته باشید که شاخص KEI ارزش کلمات کلیدی را در نظر نمی‌گیرد. در واقع لزوما کلمات کلیدی که میزان جستجوی بیشتر دارند و رقابت کمتری دارند، کلمات بهتری نیست زیرا ممکن است کلمه کلیدی با میزان جستجوی کمتر فروش بیشتری برای کسب و کار شما ایجاد کند. ضمنا مقدار KEI با میزان جستجو نسبت مستقیم و با میزان رقابت نسبت عکس دارد.

مراحل انتخاب بهترین کلمات کلیدی چگونه است

برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. تحقیق کنید: کلمات کلیدی مناسب باید با تحقیق در مورد حوزه مورد نظر پیدا شوند. با خواندن مطالبی که با موضوع مرتبط هستند، بیشتر در مورد اصطلاحات و کلمات استفاده شده در آنها بیاموزید.
  2.  استفاده از ابزارهای کلمات کلیدی: بسیاری از ابزارهای آنالیز و بهینه‌سازی سایت شما، شامل جت سئو، “Google Trends” و “Google Keyword Planner” می‌تواند کمک کننده باشد. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا میزان جستجوی کلمات کلیدی، رقابت و کلمات کلیدی مرتبط را مشاهده کنید.
  3.  از زاویه دید مخاطب نگاه کنید: هدف شما این است که به مخاطبانی که به دنبال محتوای شما هستند، کمک کنید تا شما را پیدا کنند. بنابراین، باید کلمات کلیدی مرتبط با مخاطبان خود و نیازهایشان را در نظر بگیرید. برای این کار لازم است که مانند مخاطب نگاه کنید، نیازهای او را بشناسید و کشف کنید که به دنبال چه کلمات کلیدی جستجو می‌کند.
  4. حفظ تعادل بین رقابت و راندمان: باید تلاش کنید تا کلمات کلیدی را انتخاب کنید که تعداد جستجوی بالا، رقابت کمتر و راندمان بالاتری را داشته باشند.
  5. تنوع کلمات کلیدی: با انتخاب چند کلمه کلیدی مختلف، به شما کمک می‌شود تا مخاطبان مختلف را به جای یک کلمه کلیدی واحد جذب کنید. بنابراین همواره سعی کنید، با گسترش کلمات کلیدی و ایجاد تنوع در کلمات کلیدی سهم بازار بیشتری از جستجوها را به خودتان اختصاص دهید.

با استفاده از این روش‌ها، شما می‌توانید بهترین کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود را پیدا کنید و مخاطبان شما بتوانند آن را به راحتی پیدا کنند.

جمع بندی

با انتخاب کلمات کلیدی مناسب، استراتژی سئو مشخص می‌شود. فاکتورهایی مانند سختی کلمه کلیدی، میزان جستجو و ارزشی که کلمه کلیدی برای ما ایجاد می‌کند در انتخاب کلمات کلیدی موثر هستند. مهمترین فاکتور انتخاب کلمات کلیدی، میزان ارزشی است که در راستای هدف برای ما ایجاد می‌کند. استفاده از ابزارها در جهت انتخاب کلمات کلیدی کمک بسیار زیادی به ما خواهد کرد و ابزار جت سئو بهترین و کاملترین ابزار در زبان فارسی در این زمینه است. برای کلمات کلیدی انگلیسی و سایر زبان ها نیز ابزارهای بین المللی وجود دارند که میتوانیم از آنها استفاده کنیم. نهایتا با گسترش کلمات کلیدی می توانیم سهم بازار مناسبی برای سایت خود ایجاد کرده و ترافیک هدفمند را به سمت سایت خودمان هدایت کنیم.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha