شکاف کلمات کلیدی یا شکاف محتوا چیست

 پنجشنبه 10 آذر 1401

شکاف کلمات کلیدی یا شکاف محتوایی می تواند یکی از علل اصلی عدم رشد کسب و کارها در حوزه وب، بخصوص سئو باشد. شکاف کلمات کلیدی شامل کلمات کلیدی است که مخاطب کسب و کار آنها را در گوگل جستجو می‌کند اما ما بر روی آنها کار نکرده‌ایم. در این مقاله به موضوع شکاف کلمات کلیدی می پردازم و شما را با مفاهیم آن آشنا می کنم. پس با من همراه باشید...

یکی از مهمترین کارهایی که یک متخصص سئو انجام می دهد، طراحی درخت کلمات کلیدی است. منظور از درخت کلمات کلیدی، بدست آوردن کلمات کلیدی که مخاطب یک کسب و کار آنها را جستجو می کند و ساختار بندی آنها بر اساس صفحات مختلف سایت است. به این صورت که در نظر بگیریم که هر کدام از صفحات سایت ما، بر روی کدامیک از کلمات کلیدی در نتایج گوگل ظاهر می شوند. به این کار هدفگذاری کلمات کلیدی یا keyword targeting نیز می گویند.

تحقیق کلمات کلیدی معمولا از روش‌های مختلف انجام می‌شود، به طور کلی این روش‌ها را می‌توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

  • کلمات کلیدی که مخاطب جستجو می کند
  • کلمات کلیدی که از ابزارهای سئو و نتایج گوگل استخراج می کنیم
  • کلمات کلیدی که رقبای ما بر روی آنها رتبه دارند و ما رتبه نداریمه

نتایج تحقیق کلمات کلیدی که در سئو انجام می‌شود، در قالب یک درخت خواهد بود. در تصویر یک نمونه از ساختار درختی صفحات سایت را مشاهده می‌کنید:

درخت کلمات کلیدی شامل صفحات و کلمات کلیدی بعد از تحقیق

شکاف کلمات کلیدی چیست؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از انجام مرحله تحقیق کلمات کلیدی و طراحی درخت ایجاد شود، در نظر نگرفتن کلمات کلیدی مهمی است که مخاطب کسب و کار آنها را جستجو می‌کند. در واقع اگر مخاطب کسب و کار به دنبال کلمات کلیدی جستجو کند که ما آنها را در طراحی درخت محتوایی خود در نظر نگرفته‌ایم، ممکن است حجم زیادی از بازار را از دست بدهیم و عملا به هدف خود از فعالیت های سئو نرسیم.

ممکن است برخی از کلمات کلیدی باشند که مخاطب ما آنها را جستجو می‌کند، اما نه ما و نه رقبایی که داریم بر روی آنها کار نمی‌کنند. بعضی از کلمات دیگر هم باشند که رقبای ما بر روی آنها کار می‌کنند اما ما آنها را در نظر نگرفته ایم. با توجه به موارد فوق، پیدا کردن شکاف کلمات کلیدی اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع اگر ما کلمات کلیدی را به درستی انتخاب نکرده باشیم و با مخاطب یا رقبای خود شکاف داشته باشیم، حتی اگر سایر فرآیندهای سئو را به درستی انجام بدهیم و به نتیجه برسیم، نمی‌توانیم نتیجه مناسبی در سئو بدست بیاوریم.

چگونه شکاف کلمات کلیدی خودمان با مخاطب را بدست آوریم؟

برای بدست آوردن شکاف کلمات کلیدی مخاطب، باید خودمان را جای او بگذاریم. مثل او فکرکنیم و رفتارهای او را در نظر بگیریم. برخی مواقع لازم است که به طور مستقیم از مخاطب سوال بپرسیم و رفتار او را در نظر بگیریم. به عنوان مثال یک متخصص سئو، زمانی که میخواهد در مورد این حوزه جستجو کند، در گوگل جستجو می کند "سئو"، حدس زدن این موضوع که مخاطب او، ممکن است عبارتی مانند "سعو" را جستجو کند برای او بسیار سخت است. حتی ممکن است مخاطب این عبارت را نشنیده باشد و نیاز خود را جستجو کند، مثلا "بهبود رتبه سایت" یا "بهینه سازی سایت" یا "رسیدن به صفحه اول گوگل" و...

بنابراین، برای بدست آوردن شکاف کلمات کلیدی خودمان با مخاطب، تا جای ممکن باید خودمان را به مخاطب نزدیک کرده و مثل او فکرکنیم تا بتوانیم رفتارها و کلمات کلیدی که او جستجو می‌کند را بدست آوریم.

چگونه شکاف کلمات کلیدی خودمان را با رقبا بدست آوریم؟

از دو روش می‌توانیم شکاف کلمات کلیدی با رقبا را بدست آوریم. روش‌های بدست آوردن شکاف کلمات کلیدی رقبا عبارتند از:

1. بررسی محتوا و ساختار سایت رقبا

در این روش به بررسی سایت رقبا می پردازیم و بررسی می‌کنیم که رقبای ما بر روی چه کلمات کلیدی تولید محتوا انجام داده اند و ترافیک ورودی خود را از چه طریقی بدست می آورند. با بررسی محتوای رقبا در صفحات وبلاگ یا سایر صفحاتی که دارند، متوجه خواهیم شد که کلمات کلیدی وجود دارند که ما تا به حال به آنها دقت نکرده‌ایم و این کلمات کلیدی را در فهرست خود اضافه می‌کنیم.

2. استفاده از ابزارهای شکاف کلمات کلیدی

برای پیدا کردن شکاف کلمات کلیدی با رقبا، می توانیم از ابزارهای مخصوص این کار استفاده کنیم. بهترین ابزار بین المللی برای بدست آوردن شکاف کلمات کلیدی یا keyword gap وب سایت semrush است. همچنین در ایران می توانیم از ابزار حرفه ای جت سئو استفاده کنیم که اطلاعات بسیار جامعی در زبان فارسی دارد و تقریبا همان خروجی گزارش سمراش را در اختیار ما قرار می‌دهد.

در ادامه این مقاله بخشی از خروجی ابزار شکاف کلمات کلیدی جت سئو را برای شما نشان می دهم. در تصویر زیر خروجی مقایسه یک سایت با سایت های فعال در حوزه تکنولوژی را مشاهده می کنید که حجم کلمات کلیدی هر سایت در نمودار بالا و همچنین توزیع رتبه های کلمات کلیدی سایت های مختلف در نمودار پایین مشخص است.

حجم کلمات کلیدی در شکاف کلمات کلیدی - ابزار جت سئو

همچنین می‌توان کلمات کلیدی سایت‌های رقبا را در حالت‌های مخلتف بررسی کرد. کلمات کلیدی از دست رفته، کلمات کلیدی هستند که رقبا بر روی آنها کار کرده اند اما ما روی آنها کار نکرده‌ایم، کلمات کلیدی قدرتمند کلمات کلیدی هستند که رتبه ما از رقبا بهتر است و کلمات کلیدی ضعیف کلمات کلیدی هستند که رقبا رتبه بهتری نسبت به ما دارند. کلمات کلیدی منحصر به فرد، شامل مواردی می شود که فقط ما بر روی آنها کار کرده اند و در حالتی که همه کلمات کلیدی را انتخاب کنیم هم همه کلمات کلیدی نمایش داده خواهد شد.

انواع کلمات کلیدی

در نهایت هم می‌توانیم کلمات کلیدی را در حالت‌های مخلتف بررسی و فهرست کلمات کلیدی سایت خود را تکمیل کنیم. در نظر داشته باشید که آنچه برای ما بیشتر از هر چیز اهمیت دارد، کلمات کلیدی از دست رفته است و با بدست آوردن این نوع از کلمات کلیدی، می‌توانیم شکاف خود با مخاطب را کمتر کنیم. در ادامه خروجی گزارش جت سئو برای این حالت را مشاهده می‌نمایید:

فهرست شکاف کلمات کلیدی

خروجی این گزارش می‌تواند به شما صدها کلمه کلیدی مختلف نمایش دهد که تا به حال برنامه‌ای برای گرفتن نتیجه در آنها نداشته‌اید. تولید محتوا و برنامه ریزی برای نتیجه گیری بر روی این کلمات کلیدی می‌تواند رشد قابل توجهی را برای کسب و کار شما رقم بزند.

جمع بندی: شکاف کلمات کلیدی چیست

شکاف کلمات کلیدی شامل همه کلماتی کلیدی است که مخاطب آنها را جستجو می کند اما ما تا به حال بر روی آنها فعالیتی انجام نداده ایم و به همین خاطر بخش بزرگی از بازار را از دست می‌دهیم. شکاف کلمات کلیدی از طریق تحلیل رفتار مخاطب و همچنین بررسی ترافیک رقبا قابل برطرف کردن است. بهترین راهکار برای این کار استفاده از ابزارهای مخصوص این کار است، در این مقاله گزارش شکاف کلمات کلیدی ابزار جت سئو را به شما معرفی کردم. شما می توانید از ابزارهای بین المللی مثل سمراش هم برای این کار استفاده کنید. پر کردن شکاف کلمات کلیدی کمک بسیار زیادی به رشد کسب و کار شما خواهد کرد.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha