افزایش فروش با سئو، تاثیر سئو در فروش

 چهارشنبه 11 خرداد 1401

سئو تاثیر قابل توجهی در افزایش فروش کسب و کارهای کوچک و متوسط دارد و برای کسب و کارهای بزرگ می تواند یک کانال مکمل و قدرتمند باشد. در این مقاله به تاثیر سئو در فروش خواهم پرداخت.

بسیاری از کسب و کارها در دنیا، سرمایه گذاری بسیار زیادی بر روی سئو انجام می دهد و هدف اصلی آنها از این کار افزایش فروش است. بارها برای من پیش آمده که وقتی با مدیران کسب و کارهای کوچک صحبت می کنم انتظاراتی که از سئو دارند افزایش تماس‌های تلفنی و افزایش فروش است. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان سئو، از کارفرماها شکایت دارند به این دلیل که سوالاتی از قبیل سوالات زیر را از آنها می‌پرسند:

  • چرا زنگ خور ندارم؟
  • چرا مشتری تماس میگیرد اما خرید نمی کند؟
  • چرا تماس های تلفنی من کم شده؟

در حالی که یک کارشناس سئو، تمرکز خودش را بر روی افزایش ورودی هدفمند از گوگل قرار داده و قاعدتا اینکه چند نفر تماس می‌گیرند، یا چرا مشتریان خرید نمی‌کنند و اینکه حجم جستجوها کم شده یا قدرت خرید مردم کم شده است، جز وظایف یک کارشناس سئو نیست. در مقاله سئو بهتر است یا بهینه سازی نرخ تبدیل به اهمیت دو مقوله سئو و CRO پرداخته ام و اگر با موضوع CRO آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنم حتما این مقاله را مطالعه نمایید.

در ادامه می‌خواهم به این موضوع بپردازم که سئو چرا به فروش یک کسب و کار کمک می‌کند و چگونه می‌توانیم برنامه ریزی خوبی برای افزایش فروش داشته باشیم.

سئو چگونه به فروش کمک می‌کند؟

برای اینکه فروش اتفاق بیفتد، مشتریان مسیری را طی می‌کنند که اصطلاحا به آن "سفر خریدار" می‌گویند. سفر خریدار از احساس نیاز شروع می‌شود و سه مرحله دارد:

  1. آگاهی: مشتری به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد نیاز خودش است و به دنبال راه حل می گردد
  2. توجه و تمرکز: مشتری روش های مختلف را مقایسه می کند و نهایتا می خواهد بهترین محصول یا روش برای برطرف کردن نیاز خود را بشناسد
  3. تصمیم گیری: مشتری تصمیم خود را گرفته و به دنبال خرید محصول / خدمات مورد نیاز خود است

جستجوهای کاربران در گوگل را می توان مطابق مدل بالا در سه گروه آگاهی، توجه و تصمیم گیری برای خرید قرار داد. هر یک از کانالهای دیجیتال مارکتینگ در یکی از این سه مرحله ورودی مناسبی میتوانند به کسب و کارها منتقل کنند. به عنوان مثال تبلیغات بنری در مرحله آگاهی موثر است. یکی از ویژگی های مهم سئو این است که می تواند در هر سه مرحله برای سایت های اینترنتی ورودی ایجاد کند. این ویژگی منحصر به فرد سئو است و می تواند برای کسب و کارهای مختلف جذاب باشد و یکی از دلایلی که سئو می تواند هم برای سایت های خبری جذاب باشد و هم سایت های فروشگاهی و شرکتی همین است. زیرا می تواند اهداف مختلف را با ورودی که از مراحل مختلف ایجاد می کند پوشش دهد.

زمانی که یک کسب و کار از مرحله تصمیم گیری برای خرید ترافیک دارد، سئو به طور مستقیم بر روی فروش آن کسب و کار تاثیر می گذارد.

بنابراین اگر مدیران یک کسب و کار به مبحث فروش، به عنوان یک اتفاق لحظه‌ای و سریع نگاه کنند، ورودی گوگل که بر اساس کلمات کلیدی مرحله تصمیم گیری است، چنین اتفاقی را رقم خواهد زد. تاثیر این موضوع می‌تواند در حوزه های مختلف با توجه حجم جستجوها و همچنین قیمت محصول و رفتار مخاطب متفاوت باشد. به عنوان مثال مخاطب حوزه پوشاک ممکن است روند متفاوتی از حوزه لوازم خانگی داشته باشد، زیرا تمایل دارد که کالا را از نزدیک ببیند و سایزبندی آن را بررسی نماید.

بنابراین مسیر فروش، در کسب و کارها با هم متفاوت است. برای یک فروشگاه پوشاک، مخاطب جستجو می‌کند، تصویر کالا را می‌بیند و سپس به صورت فیزیکی به فروشگاه مراجعه می‌کند. اما برای حوزه لوازم خانگی یا موبایل، ابتدا تحقیق انجام می‌دهد با کالا آشنا می‌شود و سپس به صورت آنلاین خرید را انجام می‌هد.

آیا برای افزایش فروش، فقط باید روی کلمات کلیدی که در مرحله تصمیم گیری برای خرید هستند فعالیت کرد؟

پاسخ کوتاه: خیر!
قرار گرفتن در نتایج گوگل به ازا کلمات کلیدی که در مرحله تصمیم گیری هستند، مستقیما روی فروش تاثیر خواهد داشت اما دو مرحله دیگر، به طور غیرمستقیم باعث تقویت فروش شما خواهند شد و قرار گرفتن در نتایج گوگل در عبارات مرحله آگاهی و توجه کمک بسیار زیادی به افزایش فروش خواهد داشت. زیرا کاربران بیشتری کسب و کار شما را می‌شناسند و به مرور اعتماد آنها جلب خواهد شد و در نهایت از شما خرید خواهند کرد.

در نظر داشته باشید که حجم جستجوهای مرحله آگاهی به مراتب بیشتر از مرحله تصمیم گیری برای خرید است، به همین خاطر شما با نوشتن مطالب در وبلاگ، علاوه بر اینکه میتوانید ترافیک بیشتری به سمت سایت خودتان هدایت کنید، اعتماد افراد را هم به خود جلب خواهد کرد و این موضوع تاثیر قابل توجهی در افزایش فروش در طول زمان دارد.

اعتماد مشتری، نقش اساسی در افزایش فروش دارد

تا زمانی که اعتماد وجود نداشته باشد، فروش اتفاق نمی‌افتد. ایجاد اعتماد در فضای آنلاین نیاز به زمان، محتوای مناسب، برند قدرتمند و ارتباط مناسب با مخاطب دارد. بنابراین، در بسیاری از حوزه‌ها، فروش به صورت لحظه‌ای نیست و صرفا رتبه مناسب در گوگل باعث افزایش فروش نخواهد شد. حتی ممکن است سایتی که برند قدرتمندتری دارد، با وجود رتبه کمتر در گوگل نتیجه بهتری بگیرد. به عنوان مثال فرض کنید که در جستجوی عبارت "کتاب مهارت های افزایش فروش" سایت دیجی کالا در رتبه دوم و سایت انتشارات کتاب در رتبه اول قرار گرفته باشد، با وجود اینکه در حالت عادی نرخ کلیک رتبه اول حدود 3 برابر رتبه دوم است، مسلما رتبه دوم کلیک بیشتری خواهد داشت!

از سوی دیگر، قرار گرفتن در نتایج گوگل به ازا کلمات کلیدی که در مرحله آگاهی یا توجه هستند، باعث خواهد شد که کاربران بیشتری با برند ما آشنا شوند و این موضوع در زمانی که تصمیم به خرید کالا خواهند گرفت تاثیر قابل توجهی در انتخاب کردن سایت ما دارد. بنابراین حتی اگر به ظاهر مطالبی که در وبلاگ منتشر می شود، کمکی به فروش یک سایت به طور مستقیم نخواهند کرد اما قطعا در بهبود نرخ تبدیل کاربر به مشتری و همچنین نرخ کلیک سایت در نتایج گوگل خواهند داشت.

تاثیر سئو در فروش یک موضوع چند بعدی است

سئو نقشی که در افزایش فروش دارد، از جنس بیشتر دیده شدن است. عوامل خارجی نه تنها در افزایش مستقیم فروش نقش دارند، بلکه حتی می‌توانند در نرخ کلیک و بیشتر دیده شدن هم تاثیر گذار باشند! بنابراین نمی‌توانیم با در نظر گرفتن فاکتورهای محدود و به صورت تک بعدی، تنها با استفاده از سئو فروش را افزایش دهیم.

عوامل زیادی می‌توانند در افزایش فروش یک سایت تاثیرگذار باشند، برخی از آنها عبارتند از:

  • شناخته شده بودن برند
  • رنگبندی و قالب سایت
  • محتوای صفحات
  • اطلاعات مشخص کسب و کار مانند آدرس، تصاویر، تلفن و...
  • گواهینامه‌های کسب وکار
  • نظرات مشتریان قبلی و تجربه خریدی که داشته‌اند
  • گارانتی
  • فعالیت در کانالهای ارتباطی دیگر مانند شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات بنری و... که نهایتا باعث می‌شود در معرض دید مخاطب قراربگیریم

بنابراین، سئو تنها بخشی از یک مجموعه اتفاق است که با همکاری هم باعث افزایش فروش خواهند شد. عوامل خارجی هم بر افزایش نرخ کلیک در سئو و هم برای بهبود نرخ تبدیل تاثیر گذار هستند و برای افزایش فروش باید همه ابعاد را با هم درنظر گرفت.

شما چه تجربه ای در زمینه افزایش فروش از طریق سئو داشته اید؟ روند این موضوع را چگونه می‌بینید؟

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha