اصول سئو چیست و چرا باید سئو را اصولی یاد بگیریم؟

 دوشنبه 23 مهر 1397

یادگیری اصول سئو به شما کمک خواهد کرد که دید درستی نسبت به اتفاقاتی که در گوگل یا سایر موتورهای جستجو می افتد پیدا کنید. اصول سئو کمتر دچار تغییر می شوند و بر خلاف الگوریتم های گوگل که همواره در حال تغییر هستند، اصول سئو همواره ثابت هستند و شامل کلیات و ساختارهای موتورهای جستجو و نحوه عملکرد آنها می شوند.

اصول سئو چیست؟

اصول سئو به مجموعه‌ای از فرآیندها و تکنیک‌هایی گفته می‌شود که برای بهبود رتبه و ترافیک سایت در موتورهای جستجوی اینترنت مانند گوگل، باینگ و یا یاهو استفاده می‌شود. برخی از اصول سئو شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب در محتوای سایت
  • بهینه‌سازی عناصر داخلی سایت مانند عنوان صفحات، توضیحات متا، آدرس URL و عناصر تصویری
  • بهبود سرعت بارگیری صفحات سایت
  • بهینه‌سازی برای دستگاه‌های همراه
  • ایجاد لینک‌های باکیفیت به سایت
  • استفاده از محتوای با کیفیت و جذاب

به کارگیری این اصول در سئو، باعث بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو می‌شود و نتیجه آن باعث افزایش ترافیک و بازدیدکنندگان سایت می‌شود. در نظر داشته باشید که اصول سئو همواره ثابت هستند و حتی در موتورهای جستجوی مختلف تغییرات کمی با هم دارند.

اصول سئو معمولا در همه موتورهای جستجو یکسان هست و در طول زمان کمترین تغییر را دارند.

از نظر فنی و ساختاری همه موتورهای جستجو فرآیندهای یکسانی دارند. ساختار موتورهای جستجو که شامل موارد زیر می شود، جز اصول سئو است:

  • خزنده گوگل که وظیفه پیدا کردن لینک ها و صفحات جدید را دارد
  • ایندکسر که وظیفه آن استخراج فاکتورهای موثر در الگوریتم رتبه بندی گوگل است
  • الگوریتم رتبه بندی که بر اساس امتیاز مجموع فاکتورها در کلمات کلیدی مختلف به دنبال نمایش بهترین نتیجه به کاربر است
  • عبارت پرس و جو که کاربر بر اساس آن جستجو را انجام می دهد
  • بهینه ساز و تفسیر کننده جستجوی کاربر که وظیفه بهبود جستجو و در برخی از موارد جستجوی معنایی را بر عهده دارد
  • الگوریتم های جانبی برای محافظت از نتایج گوگل

بسیاری از افرادی که در حوزه سئو نظرات شخصی خود را می نویسند یا فرضیات و تئوری‌های مختلف ارائه می‌دهند.، در صورتی که با اصول و قوانین موتورهای جستجو آشنایی داشته باشند، نظرات درست و صحیحی را در این حوزه منتشر می کنند و کمتر پیش خواهد آمد که شایعات و موارد نادرست را در این حوزه منتشر کنند. آموزش سئو که بر اساس اصول آن انجام شود، کمتر دچار تغییر و تحول می شود و استراتژی ها، نیازهای جامعه و قواعد الگوریتم ها هستند که در طول زمان تغییر می کنند.

موارد فوق در تمام موتورهای جستجو در دنیا ثابت است و وجود دارد. الگوریتم هایی که مبتنی بر پیوند، یا مبتنی بر محتوا کار می‌کنند و بر آن اساس امتیاز رتبه بندی صفحات را در کلمات کلیدی مختلف مشخص می کنند.

اصول سئو چیست

بدست آوردن و تحقیق کلمات کلیدی

بدست آوردن کلمات کلیدی شاید ساده بنظر برسد، اما در واقعیت اینطور نیست. استخراج کلمات کلیدی هدف، تحلیل رفتار مخاطب و طراحی استراتژی بر اساس کلمات کلیدی مهمترین گام در سئو سایت است و اولین اصل سئو شناخته می شود. زیرا هدفگذاری ما را مشخص می کند. بنابراین اگر کلمات کلیدی را به درستی انتخاب نکنیم به نتیجه نخواهیم رسید. استراتژی های بدست آوردن کلمات کلیدی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند رشد یک سایت را با توجه به اهدافی که دارد تامین کند.

موتورهای جستجو کلمات کلیدی کاربران را تحلیل کرده و همواره سعی می‌کنند بهترین پاسخ را به کاربر ارائه دهند. تحقیق کلمات کلیدی مناسب به شما کمک می‌کند تا بتوانید با نیازهای کاربران آشنا شده و سایت خودتان را در جستجوهای مرتبط نمایش دهید. برای بدست آوردن کلمات کلیدی مناسب برای سئو، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. استفاده از ابزارهای تحلیل واژه‌ها: ابزارهایی مانند Google Keyword Planner ، SEMrush و جت سئو به شما کمک می‌کنند تا کلمات کلیدی مناسب را برای سایت خود پیدا کنید.
  2. بررسی رقبا: بررسی کلمات کلیدی استفاده شده توسط رقبا و مشاهده رتبه آنها در نتایج جستجو، می‌تواند به شما کمک کند تا کلمات کلیدی مناسبی را برای سایت خود پیدا کنید.
  3.  استفاده از پیشنهادات گوگل: وقتی که شما در گوگل یک کلمه را جستجو می‌کنید، گوگل پیشنهاداتی برای جستجو به شما می‌دهد. این پیشنهادات می‌تواند به شما کمک کند تا کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید.
  4. استفاده از Google Trends: با استفاده از این ابزار، می‌توانید روند جستجوی کلمات کلیدی را بررسی کنید و کلمات کلیدی پرطرفدار را برای سایت خود انتخاب کنید.
  5. بررسی کلمات کلیدی در صفحات داخلی سایت: بررسی کلمات کلیدی استفاده شده در صفحات داخلی سایت و مشاهده رتبه آنها در نتایج جستجو، می‌تواند به شما کمک کند تا کلمات کلیدی مناسبی را برای سایت خود پیدا کنید.

سئو داخلی اصل مهم در سئو

سئو داخلی شامل سئو محتوایی و سئو تکنیکال می شود. پرداختن به این دو موضوع بر اساس فاکتورهای موتورهای جستجو باعث می شود که ورودی بیشتری را بتوانیم به سمت خود جذب کنیم و امتیاز بیشتری در سئو داشته باشیم. بسیاری از کارشناسان سئو اعتقاد دارند که محتوا پادشاه است، دلیل این موضوع این است که با تولید محتوای مناسب می توان ضعف بسیاری از فاکتورهای دیگر در سئو را پوشش داد و کل فرآیندهای سئو را تکمیل کرد، در واقع محتوای با کیفیت باعث خواهد شد که عملیات سئو سایت به صورت خودکار پیش برود، برندسازی و لینک های خارجی به صورت خودکار توسط کاربران برای ما ایجاد شود و رشد قابل توجهی را شاهد باشیم.

سئو داخلی شامل فاکتورهای محتوایی و فنی است. بهبود فاکتورهای سئو داخلی تاثیر مهمی در رشد سئو سایت دارد.

عده زیادی از سئو کارها در دنیا اعتقاد دارند که محتوا نقش اساسی و کلیدی در سئو داخلی دارد و می تواند باعث بهبود وضعیت سئو شود و به تنهایی در سایر بخش های سئو هم تاثیر بالایی دارد.

سئو خارجی

سئو خارجی مربوط به برندسازی، لینک سازی و فاکتورهای اعتباری است و موتورهای جستجو برای اینکه کیفیت یک سایت را بسنجند، فاکتورهای خارجی را بررسی می کنند. در واقع سایت‌های باکیفیت در این دیدگاه سایت هایی هستند که مردم به آنها علاقه دارند و خارج از آن سایت در مورد آن حرف می زنند. برخی از فعالیت های سئو خارجی فعالیت های منفی محسوب می شود و می تواند تاثیر منفی در رتبه های سایت شما ایجاد کند و برخی دیگر از فعالیت ها اثر مثبت دارند.

از نظر گوگل، بک لینک هایی مفید هستند که کاربران به صورت طبیعی برای سایت شما ایجاد کرده اند و لینک های غیر طبیعی اثر منفی بر روی سایت می گذارند. بنابراین اگر الگوریتم گوگل تشخیص دهد که بک لینک وارد شده به سایت شما به صورت غیرطبیعی توسط خودتان ایجاد شده است، این موضوع برای شما تاثیر منفی خواهد داشت. البته الگوریتم گوگل برای تشخیص بک لینک های اسپم با آنچه که کاربران تصور می کنند فرق دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله : سوالی که از جان مولر در مورد دیساوو لینک پرسیدم مراجعه نمایید.

در دیدگاه گوگل لینک‌هایی معتبر هستند که به صورت طبیعی توسط کاربران ایجاد شده اند، گوگل لینک‌های خریداری شده یا ایجاد شده توسط شما را در صورت تشخیص، جریمه می‌کند.

موتورهای جستجو بر اساس بک‌لینک‌های صفحات سایت، اعتباری را به هر صفحه اختصاص می‌دهند. از سوی دیگر با شناسایی لینک‌های غیرطبیعی صفحاتی که از روش‌های خلاف سعی در بهبود اعتبار خود دارند را جریمه می‌کنند. به همین دلیل،

تجربه کاربری (سرعت لود، نحوه نمایش سایت و...) از اصول مهم در سئو است

تمام فاکتورهایی که باعث شوند کاربران با مراجعه به یک سایت تجربه بهتری داشته باشند، برای موتورهای جستجو اهمیت دارد. این فاکتورها می‌توانند شامل سرعت لود صفحات، نحوه نمایش محتوا در سایت، نحوه نمایش در موبایل و... باشند. به همین دلیل به عنوان یک مالک سایت، همواره باید سعی کنید که بهترین تجربه کاربری را برای بینندگان سایت ایجاد نمایید. موتورهای جستجو علاقمند نیستند که کاربران را به سایت‌هایی هدایت کنند که تجربه مناسبی برای آنها ایجاد نمی‌کنند.

الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل همواره تغییر می کنند، برخی از آنها با هدف مبارزه با سایت های اسپم ایجاد شده اند و برخی دیگر برای ایجاد تجربه کاربری مناسب برای کاربر. بنابراین شرایط و نتایج جستجو هرگز ثابت و پایدار نیست و با محیطی متغیر و پویا در تعامل هستیم. این موضوع را نیز باید به عنوان یک اصل مهم در سئو بپذیریم، در واقع الگوریتم های گوگل به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. الگوریتم‌هایی که بر روی هسته گوگل قرار دارند و فاکتورهای رتبه بندی گوگل را به صورت مستقیم در نظر می‌گیرند
  2. الگوریتم‌های جانبی که وظیفه مبارزه با سایت های اسپم یا بهبود تجربه کاربر را بر عهده دارند

الگوریتم های جانبی به مرور زمان تغییر پیدا می کنند و بعضا ممکن است در سال چندین بار تغییر کنند، اما هسته گوگل یکبار در سال بیشتر تغییر نمی کند گرچه وزن فاکتورها در طول سال در حال تغییر است. از جمله الگوریتم های جانبی گوگل می توان به الگوریتم پنگوئن ، الگوریتم مرغ مگسخوار و الگوریتم پاندا اشاره کرد.

منابع مناسب برای یادگیری اصول و تکنیکهای سئو سایت

یادگیری اصول سئو منابع مختلفی دارد که می توانید از آنها استفاده کنید، قطعا بهترین منبع برای یادگیری سئو، گوگل است. ممکن است که گوگل همه موارد را در مورد سئو و اصول آن به ما نگوید اما هر آنچه که اعلام می کند درست است، از طرف دیگر، اصول سئو کمتر دچار تغییر می شوند و به همین دلیل منابع اطلاعاتی گوگل معمولا ثابت است و تغییر نمی کند. همچنین مقالات فارسی زیادی در این حوزه وجود دارند که می توانید آنها را مطالعه کنید، برای یادگیری و آموزش سئو را به صورت حضوری و در دوره های آموزشی که من برگزار می کنم می توانید شرکت کنید. در ادامه برخی از منابع خوب برای یادگیری سئو را می نویسم تا بتوانید از آنها استفاده کنید:

جمع بندی

اصول سئو در همه موتورهای جستجو یکسان است، حتی خارج از جستجوهای وب نیز کاربرد دارد، مثلا برای بهینه سازی رتبه یک اپلیکیشن موبایل در یک مارکت اندرویدی یا بهتر کردن رتبه یک ویدئو در نتایج یوتیوب و... در این مقاله میخواهم تعریفی در مورد اصول سئو داشته باشم. در اکثر موارد ممکن است وقتی در مورد سئو حرف میزنیم، در مورد گوگل صحبت کنیم زیرا بازار در اختیار گوگل است و ترافیک اینترنت از طریق آن پخش می شود اما اصول سئو در اکثر مواقع در محیط های مختلف یکسان است.

افرادی که با اصول فنی و معماری موتورهای جستجو آشنایی داشته باشند، بسیاری از شایعات و مقالات بی پایه و اساس در مورد سئو را قبول نمی کنند و با تحلیل فنی اتفافات می توانند بهترین نتایج در سئو را کسب کنند. زیرا همواره با عملکرد اصلی و نحوه کارکرد سیستم آشنایی دارند، آنها به خوبی می دانند که ساختار موتور جستجو چگونه کار می کند و تغییرات نتایج بر اساس تغییر چه فاکتورهایی صورت می پذیرد.

به نظر شما چه موارد دیگری را می توان جز اصول سئو در نظر گرفت و به فهرست بالا اضافه کرد؟

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha