چگونه نسخه کش صفحات سایت خود در گوگل را ببینیم؟

 یکشنبه 25 آذر 1397

بسیاری از مدیران سایت ها نیاز دارند که نسخه کش صفحات سایت خود در گوگل را مشاهده کنند. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که بدانند آیا گوگل از آخرین نسخه محتوا و ساختار سایت در رتبه بندی استفاده می کند یا خیر؟

لینک‌های Cached به شما نشان می‌دهند که خزنده گوگل آخرین بار، چه زمانی از صفحه وب شما بازدید کرده است و چه نسخه ای از صفحات سایت شما را در پایگاه داده خود دارد. موتور جستجوی گوگل یک اسنپ شات فوری از هر صفحه وب را به صورت پشتیبان در پایگاه داده خود ذخیره می کند، در صورتی که صفحه فعلی در دسترس نباشد به نسخه کش آن صفحه مراجعه می کند. این صفحات به بخشی از حافظه نهان گوگل ذخیره می شوند.

یکی دیگر از کاربردهای کش گوگل این است که اگر وب سایتی که می‌خواهید از آن بازدید کنید کند است و یا واکنش نشان نمی‌دهد، می‌توانید به جای مشاهده سایت، نسخه کش شده آن سایت را در گوگل مشاهده نمایید.

یک راه فوق العاده برای تجزیه و تحلیل آزمایش های سئو محتوایی

متخصصین سئو همواره نیاز دارند که برای استخراج فاکتورهای سئو و بهبود محتوای صفحات سایت، آزمایش انجام دهند. ممکن است سوالات زیادی در ذهن آنها شکل گیرد، مانند:

  • قرار گرفتن کلمه کلیدی در آدرس صفحه چه میزان اهمیت دارد؟
  • آیا لینک های خارجی در صفحه برای سئو مضر هستند؟
  • آیا تکرار کلمه کلیدی به رتبه سایت من در گوگل لطمه می زند؟
  • حجم محتوای صفحات سایت من به چه میزان باید باشد؟

و سوالاتی از این قبیل، پاسخ این سوالات در دنیای سئو مشخص نیست و گوگل نیز پاسخ واضح و شفافی به آنها نمی دهد. از طرف دیگر با توجه به تغییرات وسیع در الگوریتم های گوگل و عدم وجود منابع موثق در این زمینه همواره لازم است که آزمایش های سئو انجام شود. برخی از فاکتورهای گوگل در طول زمان اهمیت بیشتر یا کمتری پیدا می کنند و بنابراین بسیاری از آزمایش ها نیاز به تکرار دارند.

از طرف دیگر یکی از اتفاقاتی که در ماه های اخیر شاهد آن بوده ایم، کند شدن index صفحات وب برای وب سایت ها است. این کندی به حدی است که اگر شما به صورت دستی خزنده گوگل را به کار بگیرید و از ابزاری مانند fetch as google bot برای ایندکس شدن صفحات سایت خود استفاده کنید، بر خلاف گذشته در اکثر مواقع تاثیر آنی در نتایج گوگل نخواهد داشت. به همین خاطر لازم است که مطمئن شوید که گوگل از کدام نسخه از محتوای سایت شما برای رتبه بندی استفاده می کند.

اینجاست که مشاهده نسخه کش گوگل از صفحات وب سایت شما اهمیت بسیار بالایی پیدا خواهد کرد. زیرا پس از اینکه مطمئن شدید نسخه کش گوگل با نسخه جدید محتوای شما یکسان است، می توانید تغییرات محتوای خود را چک کنید. البته اگر این زمان خیلی طولانی باشد، اثر آزمایش کمرنگ خواهد شد زیرا ممکن است در این فاصله رقبای شما هم تغییراتی داشته باشند و یا اینکه گوگل الگوریتم خود را تغییر داده باشد.

چگونه نسخه صفحات کش گوگل را مشاهده کنیم؟

برای مشاهده نسخه کش گوگل مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به سایت google.com مراجعه نمایید.
  2. آدرس صفحه مورد نظر، یا عنوان صفحه را در گوگل سرچ کنید تا نتایج گوگل ظاهر شوند.
  3. بر روی مثلث سبز رنگ کنار صفحه کلیک کنید تا گوگل گزینه cache را به شما نشان دهد.
  4. بر روی گزینه cache کلیک کنید تا نسخه کش گوگل را مشاهده نمایید.

در تصویر زیر یک نمونه از مشاهده نسخه کش گوگل برای صفحه اصلی سایت رضا شیرازی مشاهده می شود:

مشاهده نسخه cache صفحات وب سایت در گوگل

نتیجه گیری

مشاهده نسخه cache صفحات می تواند از دو جهت اهمیت داشته باشد: اول آزمایش های سئو و دوم اینکه اگر وب سایت قطع شده باشد، می توان از طریق دسترسی به نسخه کش اطلاعات قبلی آن را از گوگل استخراج کرد. در این مقاله در مورد نحوه مشاهده این نسخه از پایگاه داده گوگل صحبت کردم و توضیح دادم که چگونه می تواند این کار را انجام دهید. اگر سوال خاصی دارید یا نکته ای در مورد این مقاله هست که نیاز به توضیحات دارد خوشحال میشوم که نظر شما را داشته باشم.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha