انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو

 یکشنبه 15 فروردین 1395

انتخاب کلمات کلیدی (چه به صورت تک کلمه باشد و چه به صورت عبارت های چند کلمه ای) یک مسئله حیاتی و مهم در بهبود رتبه بندی هر وبسایتی است. انتخاب درست کلمات کلیدی در کنار سایر اقدامات برای بهینه سازی وبسایت می تواند در مدت زمانی معقول، بازدید کنندگان و مخاطبان هدف را به سایت شما هدایت کند. از سوی دیگر اگر سایر اقدامات بهینه سازی سایت را انجام داده باشید، اما کلمات کلیدی را به درستی انتخاب نکرده باشید، وبسایت شما هیچ گاه موفق نخواهد شد. در این صورت بازدیدکنندگان اندکی خواهید داشت و همان تعداد اندک هم ممکن است هیچ خریدی از  شما انجام ندهند. حالا سوال این است که برای انتخاب درست کلمات کلیدی چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیریم؟
مرتبط
کلمات کلیدی که انتخاب می کنید باید مرتبط با محصولات و خدمات شما باشند. هر چه این ارتباط و تناسب بیشتر باشد، بهتر و سریع تر در نتایج جستجو رتبه می گیرید و نرخ تبدیل شما نیز افزایش می یابد. یعنی بازدیدکنندگان بیشتری به مشتری تبدیل خواهند شد.
تصمیم به خرید
شما باید کلماتی را انتخاب کنید که افرادی را جذب کند که در مرحله صحیحی از چرخه خرید هستند. هر چه این افراد به مرحله تصمیم برای خرید نزدیک تر باشند، احتمال خریدشان از شما بیشتر می شود. شما کاربرانی می خواهید که آماده خرید کردن باشند، نه افرادی که صرفا در جستجوی اطلاعات باشند.
حجم جستجو
کلماتی را انتخاب کنید که زیاد مورد جستجو قرار می گیرند. اگر بتوانید در نتایج کلمات کلیدی پرجستجو، رتبه خوبی کسب کنید حجم زیادی از افرادی که آن کلمات را جستجو می کنند، وارد سایت شما خواهند شد. ابزارهایی نیز برای آگاهی از میزان جستجوی کلمات کلیدی مختلف وجود دارد.
رقابت پذیری
برای اینکه بتوانید با صرف حداقل هزینه و زمان رتبه خوبی بدست آورید، باید کلماتی را انتخاب کنید که برندهای معروف و یا وبسایت های پربازدید و پرسابقه به طور فعال بر روی آن ها هدف گذاری نکرده باشند. در مورد هر کلمه یا عبارت کلیدی باید 10 وبسایت برتر که در صفحه اول نتایج جستجو قرار می گیرند را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که آیا  در مورد این کلمه یا عبارت کلیدی خاص، سایت شما توان رقابت با آن ها را دارد؟
تک کلمه ای یا چند کلمه ای؟ عمومی یا خاص؟
هدف صاحبان کسب و کار این است که در کلمات کلیدی مهم و پرجستجوی مرتبط، بالاترین رتبه را از آن خود کنند. اما وقتی به صفحه اول نتایج جستجو نمی رسند و یا اغلب بازدیدکنندگانشان مرور کننده هستند و نه خریدار، دچرا یأس و ناامیدی می شوند.
چاره چیست؟ برای دستیابی به این هدف بهتر است به جای استفاده از کلمات کلیدی عمومی و معمول، از عبارات چند کلمه ای و خاص استفاده کنید. در ادامه با طرح یک مثال، به این موضوع می پردازیم:
یک آژانس مسافرتی با آدرس وبسایت africanholidayofalifetime.co.ir (دقت داشته باشید که این سایت و این مثال واقعی نیست) خدمات لوکس و گرانقیمت خود برای گذران تعطیلات در آفریقا را به فروش گذاشته است. این شرکت ماهانه 1 میلیون تومان برای سئو، افزایش بازدید کنندگان و افزایش فروش از طریق سایت در نظر گرفته است. کلمات کلیدی که این شرکت می تواند مد نظر قرار دهد عبارتند از :
آفریقا- این کلمه کلیدی، بسیار گسترده بوده و موارد زیادی را در بر می گیرد. افرادی که این کلمه کلیدی را جستجو می کنند، به جنبه های مختلفی از تاریخ، جغرافیا، آب و هوا و سایر ویژگی های آفریقا علاقمند هستند. از بین افرادی که این کلمه را جستجو می کنند، درصد خیلی کمی (کمتر از 1 درصد) قصد گذراندن تعطیلات مجلل در آفریقا را دارند. از طرف دیگر رقابت با وبسایت هایی که هم اکنون در مورد این کلمه کلیدی در رتبه های برتر قرار دارند، بسیار دشوار است.
تعطیلات- این کلمه کلیدی نیز بسیار گسترده است، جنبه های مختلفی را در بر می گیرد و هنوز آنقدر که باید، با موضوع مد نظر این آژانس مسافرتی مرتبط نیست. افرادی که این کلمه کلیدی را جستجو می کنند ممکن است به دنبال گذراندن تعطیلات در هر جایی از دنیا باشند. ممکن است به دنبال یک سفر ارزان یا یک سفر مجلل باشند. از سوی دیگر، رقابت زیادی بر سر این کلمه کلیدی وجود دارد و این سبب افزایش هزینه های بهبود رتبه بندی در مورد این کلمه کلیدی خواهد شد.
تعطیلات مجلل- این عبارت کلیدی خیلی بهتر از دو مورد قبل است. با این حال هنوز هم خیلی گسترده و فراگیر است چون در این عبارت کلیدی اشاره ای به محل سفر نشده است. اما جنبه مثبت آن این است که مجلل بودن سفر مشخص شده است، بنابراین افرادی که در جستجوی یک سفر مجلل هستند را به این وبسایت هدایت خواهد نمود. رقابت بر سر این عبارت کلیدی نیز نسبتاً بالا است. و این وبسایت شانس زیادی برای رتیه بندی در مورد این عبارت کلیدی نخواهد داشت.
تعطیلات مجلل در آفریقا- این، عبارت کلیدی مناسبی است. حجم جستجوی نسبتاً خوبی دارد و افرادی را به این وبسایت هدایت می کند که موضوع جستجوی آن ها ارتباط نزدیکی با این عبارت کلیدی دارد. رقابت بر سر این عبارت، در سطح قابل قبولی قرار دارد و می توان رتبه خوبی در آن به دست آورد. تنها مشکل بالقوه این عبارت کلیدی این است که ممکن است افرادی را به این وبسایت هدایت کند که فقط به دنبال کسب اطلاعات هستند نه خرید خدمات.
رزرو بلیط سفر مجلل به کنیا- این یک عبارت کلیدی عالی برای جذب کاربران مناسب است. کابر می داند که به دنبال چه نوع تعطیلاتی است (لوکس و مجلل)، می داند که تعطیلات خود را در کجا می خواهد بگذراند (کنیا) و تصمیم دارد که همین الان آن را رزرو کند. رقابت بر سر این کلمه کلیدی در سطح پایینی قرار دارد و به راحتی می توان به رتبه بندی خوبی در مورد این عبارت کلیدی دست یافت. با این که حجم جستجوی این عبارت کلیدی کمتر از موراد قبلی است اما باز هم آنقدر هست که ارزش تلاش برای کسب رتبه بندی برتر را داشته باشد.
می خواهم بلیط سفر به کنیا را برای تعطیلات ماه مارس 2014 رزو کنم- از لحاظ میزان ارتباط با موضوع مورد نظر، این عبارت کلیدی یک عبارت بسیار عالی است. کاربر می داند که دقیقاً به دنبال چیست و آماده پرداخت پول است. در زمان خیلی کوتاه و با صرف هزینه اندک می توان رتبه بندی خوبی در مورد این عبارت کلیدی به دست آورد. تنها مشکل آن این است که هیچ کسی چنین عبارت کلیدی دقیقی را جستجو نمی کند.
بررسی ها نشان داده اند که عبارت های متشکل از چهار کلمه یا بیشتر، بیش از 40 درصد از کل جستجوهای اینترنتی را شامل می شوند. بنابراین با استفاده از عبارات کلیدی طولانی و خاص علاوه بر بهبود سریع تر رتبه بندی خود، بازدید کنندگان بیشتری را نیز به وبسایت خود هدایت خواهید کرد و فروش خود را افزایش خواهید داد.

منبع:

چگونه کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنیم؟

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha