الگوریتم پاندا 4.0 و تاثیر آن در نتایج گوگل

 دوشنبه 19 خرداد 1393

الگوریتم پاندا 4.0 و تاثیر آن در نتایج گوگل در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد. پاندا 4.0 آخرین ورژن الگوریتم پاندا گوگل است که به تازگی منتشر شده است. در مقاله ای که اخیرا در سایتم منتشر کردم به این نکته اشاره کردم که تغییرات وسیعی در نتایج گوگل در زبان انگلیسی و فارسی اتفاق افتاده و هنوز گوگل مطلبی را در این مورد به صورت رسمی منتشر نکرده است.

لینک مقاله : بزرگترین تغییر در نتایج گوگل در دو سال اخیر

منابع مختلف سئو و بهینه سازی سایت در دنیا مطالب ضد و نقیضی در این مورد نوشته اند اما نهایتا مشخص گردید که دلیل این تغییرات اساسی در نتایج گوگل نسخه جدید الگوریتم گوگل پاندا بوده است. الگوریتم گوگل پاندا یکی از الگوریتم های ضد اسپم شرکت گوگل است که تمرکز آن بر روی تولید محتوای مناسب توسط کاربران است و به محتوای بی کیفیت و کپی شده از سایت های مختلف حساس است. الگوریتم پاندا با تکنیکهای سیاه مانند تکرار کلمه کلیدی، استفاده از متن همرنگ با پس زمینه، کلوکینگ و فریب کاربران، محتوای کپی و... مبارزه می کند و هدف آن ارائه محتوای با کیفیت به کاربران اینترنت است.

الگوریتم گوگل پاندا - پاندا نسخه 4 منتشر شد

طبق بررسی هایی که انجام دادم و ارتباطی که با مدیران سایت های مختلف داشتم نتایج جستجوی فارسی نیز کمتر از یک هفته پس از زبان انگلیسی تاثیر خود را از الگوریتم پاندا گرفت و در بسیاری از کلمات تجاری تغییرات اساسی در نتایج گوگل بوجود آمده است. از طرف دیگر وب سایت های دیگری نیز بودند که با جهش فوق العاده ای مواجه شدند و توانستند رتبه خود را بهبود ببخشند. وب سایت هایی که با محتوای کپی شده از دیگران یا محتوای کم حجم و بی کیفیت مطالب خود را ارائه می دهند رتبه خود را از دست می دهند و سایتهایی که تمرکز آنها بر روی کیفیت مطالب سات به نتیجه دلخواه می رسند.

الگوریتم گوگل پاندا با چه نوع محتوایی مشکل دارد؟

کیفیت محتوای سایت همواره برای گوگل اهمیت بالایی دارد، الگوریتم پاندا گوگل با هدف بررسی کیفیت محتوای سایت های مختلف و بهبود رتبه سایت هایی که کیفیت محتوایی مناسب دارند، محتوای سایت را از جنبه های مختلف بررسی می کند. در ادامه به برخی از مواردی که پاندا آنها را بررسی می کند می پردازیم:

۱- محتواهای با حجم کم:

صفحاتی که محتوای آن‌ها بسیار کم هستند و تنها چند جمله محدود درباره هر موضوع ارائه می‌دهند.پاندا با سایت هایی که صفحات خالی یا کم محتوا دارند مشکل دارد و رتبه مناسبی به آنها نمی دهد، بنابراین سعی کنید وقتی محتوا تولید می کنید به همه موارد مورد نیاز کاربر در محتوا بپردازید و ساختار سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که صفحات کم حجم و کم محتوا نداشته باشید.

۲- محتوای کپی شده:

محتواهایی که در وبسایت‌های مختلف عینا تکرار می‌شوند. مسئله تکرار محتوا ممکن است در داخل یک سایت نیز اتفاق بیفتد. بطور مثال شرکتی را در نظر بگیرید که در صفحات مختلف، نمایندگی‌های خود را معرفی کرده‌ است و برای همه آن‌ها از متون یکسان استفاده کرده است. این نوع از محتوا ارزش جدیدی را ایجاد نمی کند و اگر کاربر در گوگل عبارت مورد نظر خود را جستجو کند و به این سایت ها مراجعه نماید، در همه آنها محتوای یکسانی را میبیند، در چنین حالتی گوگل سایت مرجع را شناسایی و سایتهای دیگر را جریمه می کند.

۳- محتواهای بی کیفیت:

محتواهایی که اطلاعات کم ارزش و ناقصی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند. این نوع از محتوا، عموما پاراگراف بندی مناسبی ندارد و ارزشی برای کاربر ایجاد نمی کند. مطالعه کردن آن نیز برای کاربران جذاب نیست.

۴- محتواهای نامعتبر:

محتواهایی که از منابع نامناسب و نامعتبر تهیه می‌شوند. گوگل اعلام کرده است که وبسایت‌هایی از گزند الگوریتم گوگل پاندا در امان می‌مانند که محتواهای معتبر تولید کنند و با کسب نمادهای اعتباری مناسب اعتماد کاربران را جلب کنند بطوری که آن‌ها تمایل به ارائه اطلاعات‌های بانکی شان داشته باشند. در صورتی که محتوای نادرست و نامرتبط به کاربران ارائه شود و یا اینکه عنوان مطالب با محتوای داخل آنها یکسان نباشد، محتوا نامعتبر محسوب می شود.

۵- مزرعه محتوا:

محتواهای بسیاری از وبسایت‌های بی کیفیت از وبسایت‌های مختلف گردآوری شده است. برخی افراد برای بالا بردن رنکشان در جستجوی گوگل، کارمندانی را با حقوق کم استخدام می‌کنند تا مقالات مختلفی را در زمینه‌های مختلف تهیه کنند. این افراد فقط به دنبال کسب رتبه در کلمات و عبارات کلیدی مختلف هستند و به کیفیت و مرتبط بودن مطالب توجهی نمی‌کنند.

۶- محتواهای با کیفیت پایین که توسط کاربران تولید می‌شوند:

مثال مناسب برای این نوع محتوها انتشار پست‌های وبلاگ‌های افراد مختلف بدون توجه به میزان کیفیت و اعتبار محتواهای آن‌هاست. همچنین سایت های نیازمندی که کاربران در آنها آگهی درج می کنند و یک متن ثابت را در سایت های مختلف کپی می کنند بدون اینکه برای متن فوق توضیحات کامل بدهند و از عباراتی استفاده می کنند که به صورت مستقیم ارتباطی به آگهی ندارد.

۷- بالا بودن نرخ تبلیغات نسبت به محتوا:

صفحاتی که مملو از تبلیغات پولی و کلیکی هستند و در آن‌ها به تبلیغات بیشتر از تولید محتوای با ارزش توجه شده است.

۸- محتواهای با کیفیت پایین که در کنار لینک‌ها قرار می‌گیرند:

گاهی افراد برای دریافت کلیک روی لینک‌های خاصی، محتواهای بی کیفیت و نامربوطی را در کنار لینک‌ها قرار می‌دهند.

۹- وبسایت‌هایی که توسط کاربران بلاک می‌شوند:

وبسایت‌هایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم (با استفاده از اکستنشن‌های موجود روی بروزر کروم) توسط کابران بلاک شده‌اند تحت تاثیر الگوربتم پاندا قرار می‌گیرند.

۱۰ – کلوکینگ و فریب کاربران:

برخی محتواها در تیتر و عنوان خود چیزی را بیان می‌کنند ولی پس از کلیک روی آن‌ها هیچ محتوای مرتبطی یافت نمی‌شود و یا کاربر با صفحه‌ای مملو از تبلیغات روبرو می‌شود. به این روش cloacking هم می گویند. برخی از برنامه نویسان با انجام تکنیکهایی مانند تشخیص مرورگر و تشخیص IP های گوگل، محتوای متفاوتی را به گوگل و کاربر نمایش می دهند. این کار باعث می شود که گوگل محتوای با کیفیت را در سایت ببیند و کاربر را به سمت آن هدایت کند اما نهایتا کاربر با محتوای دیگری مواجه شود! پاندا به صورت مستقیم با این نوع از محتوا که جز روش های سئو سیاه محسوب می شود مبارزه می کند. برای آشنایی بیشتر با مفهایمی مانند سئو سفید، سئو سیاه، سئو خاکستری و همچنین سئو منفی می توانید مقاله تکنیک های سئو را مطالعه نمایید.

از کجا بفهمیم که پاندا گوگل ما را جریمه کرده است؟

جریمه های گوگل برای الگوریتم های مختلف متفاوت است، برخی از الگوریتم های گوگل صرفا بر روی یک صفحه تاثیر دارند و فقط همان صفحه را جریمه می کنند اما برخی دیگر، روی کل سایت تاثیر می گذارند. پاندا الگوریتمی است که ممکن است هر دو حالت را داشته باشد، یعنی اگر کیفیت کلی سایت مناسب باشد اما یک صفحه خاص کم محتوا یا کپی شده داشته باشید، همان صفحه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت اما اگر کل سایت شامل موارد کپی و کم کیفیت باشد، این موضوع بر روی سایر پارامترهای گوگل نیز تاثیر می گذارد.

در صورتی که صفحات محدود از سایت جریمه شده باشند، صرفا رتبه همان صفحات در گوگل از بین می رود. اما اگر به صورت کلی جریمه شده باشید، برخی از علائم پنالتی گوگل عبارتند از:

  • افت رتبه همه صفحات سایت (رتبه متوسط سایت در گوگل افت می کند)
  • کاهش نرخ خزش سایت (صفحات جدید خیلی دیرتر از قبل ایندکس می شوند)
  • کاهش محسوس ورودی سایت از گوگل
  • افت رتبه در کلمات کلیدی قبلی که در آنها ورودی داشتید به صورت همزمان

چگونه جریمه الگوریتم پاندا را برطرف کنیم؟

برای برطرف کردن پنالتی شدن از طرف پاندا، در درجه اول باید بررسی کنید که آیا گوگل به شما پیامی مبنی بر جریمه شدن سایت در سرچ کنسول داده است یا خیر؟ اگر پیام دریافت کرده اید، از طریق ارسال درخواست بازبینی به گوگل اقدام کنید (البته قبل از آن باید مشکلات سایت را برطرف کنید) برای طرف کردن مشکلات سایت می توانید از طریق زیر اقدام کنید:

  • صفحاتی که محتوای کپی دارند را بررسی کنید، از آنها به صفحه مرجع که از آن مطلب را کپی کرده اید لینک منبع بدهید. لینک منبع باید به صورت فالو و دقیقا به همان صفحه ای که مطلب را کپی کرده اید داده شود.
  • در صورتی که از کلوکینگ و سایر روش های سئو سیاه استفاده می کنید سریعا آن را متوقف کنید.
  • صفحات خالی و کم محتوای سایت را شناسایی کنید و آنها را حذف و یا با هم ادغام نمایید.  در صورتی که امکان بهبود کیفیت محتوای صفحات وجود دارد، این کار را انجام دهید.

با انجام مراحل فوق و بهبود کیفیت ارائه محتوا می توانید امیدوار باشید که پاندا به مرور شما را از پنالتی خارج کند.

نتیجه گیری پاندا گوگل

الگوریتم گوگل پاندا، یکی از الگوریتم های ضد اسپم گوگل است که با سایت های فریب آمیز مبارزه می کند. تمرکز این الگوریتم بر روی محتوای با کیفیت است و سایتهایی که محتوای بی کیفیت دارند را جریمه می کند. طبق بررسی های انجام شده نسخه چهارم الگوریتم پاندا مهمترین نسخه پاندا از لحاظ ایجاد تغییر در نتایج گوگل بوده است. مدیران سایت هایی که پاندا بر روی آنها تاثیر گذاشته و رتبه آنها بهبود یافته یا رتبه خود را از دست داده اند می توانند نظرات خود را در اینجا بنویسند تا از نتایج پاندا بیشتر اطلاعات کسب کنیم.

الگوریتم گوگل پاندا

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha