چگونه در جایگاه صفر گوگل یا position zero قرار بگیریم؟

 ﺳﻪشنبه 15 آذر 1401

قرار گرفتن در جایگاه رتبه صفر گوگل می‌تواند نرخ کلیک سایت شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و کمک زیادی به افزایش ترافیک سایت شما بکند. در این مقاله موقعیت یا جایگاه صفر گوگل را بررسی می‌کنم و در مورد چیستی آن و دستورالعمل قرارگیری در این موقعیت گوگل صبحت خواهم کرد. پس با من همراه باشید تا بیشتر در مورد position zero بدانیم.

جایگاه صفر گوگل چیست

جایگاه صفر گوگل یا "Google's Zero Position" یک ویژگی در نتایج جستجوی گوگل است که به صورت خلاصه و در قالب یک باکس اطلاعاتی، پاسخ مستقیم به سوال جستجو شده را به کاربران نمایش می‌دهد. این ویژگی، بالاتر از نتایج اولیه صفحه جستجو قرار می‌گیرد و به عنوان یک تقدم نسبت به سایر نتایج دیگر، برای موتورهای جستجو بسیار مهم است. این جایگاه شامل یک شرح خلاصه، منبع و لینکی به سایت منبع است که می‌تواند به طور مستقیم با تمامی سوالات و جستجوهای مرتبط با کسب و کار شما در ارتباط باشد.

در واقع جایگاه یا موقعیت صفر گوگل به موقعیتی گفته می‌شود که در بالای نتایج صفحه اول نمایش داده می‌شود و باعث افزایش نرخ کلیک سایت می‌شود. دلیل نام گذاری جایگاه صفر این است که بالاتر از رتبه یک گوگل قرار می‌گیرد و یک جایگاه ویژه در نتایج گوگل محسوب می‌شود. جایگاه صفر یا P0 در واقع به کاربر کمک می‌کند که بهترین پاسخ در مورد سوالی که از گوگل پرسیده است را به طور مستقیم در بالای نتایج گوگل مشاهده کرده و بر همان اساس پاسخ خود را دریافت کند. با وجود اینکه در نگاه اول ممکن است این تصور بوجود بیاید که با مشاهده پاسخ در بالای نتایج گوگل ممکن است کاربر بر روی نتایج SERP کلیک نکند اما قرار گرفتن در نتایج P0 به طور متوسط 138 درصد نرخ کلیک سایت‌ها را افزایش می‌دهد.

قرار گرفتن در جایگاه صفر گوگل به میزان قابل توجهی میزان نرخ کلیک(CTR)  سایت شما را افزایش خواهد داد!

نمایش جایگاه صفر در نتایج گوگل نرخ قابل توجهی دارد و 12% از نتایج گوگل به زبان انگلیسی شامل جایگاه صفر هستند. در تصویر زیر یک نمونه از جایگاه صفر گوگل برای کلمه کلیدی "شکاف کلمات کلیدی چیست" را مشاهده می‌نمایید:

رتبه صفر گوگل یا P0 در نتایج فارسی

آیا نتایج گوگل ادز بالاتر قرار خواهند گرفت یا جایگاه صفر گوگل؟ نکته مهمی که باید در نظر بگیریم این است که هدف از تبلیغات گوگل ادز، نمایش تبلیغات به ازا کلمات کلیدی است که به طور مستقیم بر روی فروش کسب‌وکارها تاثیر گذارند اما جایگاه صفر گوگل در کلمات کلیدی که حالت پرسشی دارند نمایش داده می‌شود. بنابراین کسب‌وکارها به ندرت اقدام به درج تبلیغات بر روی کلمات کلیدی پرسشی می‌کنند.با این وجود در صورتی که در جستجوی یک کلمه‌کلیدی تبلیغات در بالای صفحه وجود داشته باشد، نتیجه جایگاه صفر گوگل بعد از تبلیغات نمایش داده خواهد شد. در تصویر زیر نتایج گوگل در ازا جستجوی عبارت جایگاه صفر گوگل را مشاهده می‌کنید که سایت‌های وب24 و سئو24 در رتبه‌های اول و دوم گوگل قرار دارند:

نتایج گوگل برای جستجوی جایگاه صفر گوگل

همانطور که قبلا هم اشاره کردم کسب این جایگاه می‌تواند ترافیک ورودی قابل توجهی را برای سایت‌ها به همراه داشته باشد. با وجود اینکه لینک 2 گوگل از اسکیمای FAQ یا سوالات متداول استفاده می‌کند و ارتفاع بیشتری با به خود اختصاصی داده است اما لینک اول کلیک بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد. در ادامه مقالات وب24 و سئو24 را در مورد جایگاه صفر گوگل می‌توانید مطالعه نمایید:

مزایای قرار گرفتن در موقعیت صفر گوگل

در واقع، قرار گرفتن در موقعیت صفر گوگل مزایای بسیاری برای سایت شما دارد که به شرح زیر است:

  1. جذب ترافیک بالا: به عنوان یکی از ویژگی های مهم جایگاه صفر، فراهم کردن یک پاسخ با کیفیت و ارائه اطلاعات دقیق و مفید است. این کار می‌تواند به عنوان یک برازنده صفحات وب شما، افزایش ترافیک آن لینک و در نتیجه بازدیدکنندگان سایت شما را فزایش دهد.
  2. قدرت در برابر رقبا: یافتن روشی برای رقابت با رقبای خود برای جایگاهی در موقعیت اولیه بسیار سخت است، اما قرار گیری در جایگاه صفر باعث می‌شود تا بتوانید رقابت را با کمترین تلاش برای به دست آوردن ترافیک از رقبا برنده شوید.
  3. افزایش اعتبار و محبوبیت: به دلیل اینکه موقعیت صفر توسط گوگل بر اساس تجربه کاربری و با توجه به بهترین محتوا در نتایج جستجو شناسایی می شود، در نتیجه به عنوان صفحه‌ای با کیفیت و مفید برای کاربران شناخته می شود و در نتیجه محبوبیت و اعتبار شما نیز افزایش پیدا می کند.
  4. بهبود رتبه سایت: موقعیت صفرگوگل به شما کمک می‌کند تا در بین نتایج جستجوی سایر کلمات کلیدی نیز به عنوان یک برترین سایت شناخته شوید و در این بخش بهترین جایگاه را بگیرید.
  5. ارتباط مستقیم با کاربران: در موقعیت صفر، کاربران به آسانی با شما در ارتباط هستند و در نتیجه این اگر ارائه دهنده خدماتی باشید، این می تواند به شما کمک کند تا بیشتر بازدیدکنندگان خود را به مشتری تبدیل کنید.
  6. آگاهی از برند: قرارگرفتن در جایگاه صفر گوگل، برند سایت شما را بهتر به کاربران معرفی خواهد کرد و باعث خواهد شد که برند شما در ذهن مخاطب باقی بماند.

همچنین قرار گرفتن در موقعیت صفر گوگل، باعث خواهد شد که به میزان قابل توجهی نمایش صفحات سایت برای کاربران افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر میزان نرخ کلیک یا CTR آن افزایش پیدا کند. نکته جالب در مورد P0 این است که صفحه‌ای که در این جایگاه قرار می‌گیرد لزوما رتبه اول گوگل نیست و هر صفحه‌ای که محتوای مناسبتر و مرتبط تر داشته باشد در این موقعیت قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال  ممکن است سایت شما در رتبه 5 گوگل باشد، در حالت عادی قرار گرفتن در این رتبه باعث خواهد شد که بین 6 تا 8 درصد نرخ کلیک داشته باشید، اما اگر سایت شما در جایگاه صفر گوگل قرار بگیرد، نرخ کلیک بیشتر از 40% خواهد شد که در واقع کلیک سایت بین 5 تا 7 برابر رشد خواهد کرد.

حتی در صورتی که یک سایت در رتبه اول تا سوم گوگل باشد، باز هم قرار گرفتن در جایگاه صفر گوگل باعث خواهد شد که رشد کلیک دو برابری را تجربه کند. بنابراین برنامه‌ریزی برای کسب جایگاه صفر گوگل در کلمات کلیدی مختلف باعث خواهد شد که ترافیک سایت از گوگل به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. در واقع بدست آوردن این جایگاه به نوعی یکی از روش‌های  هک سئو محسوب می‌شود.

چگونه در موقعیت یا جایگاه صفر گوگل قرار بگیریم؟

برای قرار گرفتن در موقعیت صفر گوگل، باید روی بخش‌های مختلفی از سایت خود تمرکز کنید که بهترین گزینه برای پاسخ به سوالات کاربران را ارائه می‌دهند. برای این منظور، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. برای یافتن موضوعاتی که در جایگاه صفر قرار دارند، ابتدا بر روی نتایج جستجوی مرتبط با کسب و کار خود تمرکز کنید. در این بین، به دنبال پرسش‌هایی هستید که مرتبط با کسب و کار شما هستند و در صفحات جستجو با نتایج ویژه همراه شده‌اند. در نظر داشته باشید که نمایش جایگاه صفر گوگل فقط در عبارات پرسشی اتفاق می‌افتد و Position zero در کلمات کلیدی تجاری نمایش داده نمی‌شود. پیش‌فرض اصلی برای نمایش داده شدن در این بخش کیفیت محتوا است، اما به غیر از کیفیت محتوا الزامات فنی هم وجود دارند.
  2. پس از شناسایی سوالات، شروع به ارائه پاسخ‌های دقیق و کامل به این سوالات کنید. به یاد داشته باشید که پاسخ شما باید درباره موضوع اصلی صحبت کند و بهترین اطلاعات را برای کاربران در اختیار قرار دهد.
  3. از تگ‌های هدینگ برای جدا کردن بخش‌های مخلتف محتوا استفاده شود.
  4. ساختار محتوایی صفحه مشخص باشد و از لیست‌های شمارشی یا غیرشمارشی در آن استفاده شود.
  5. از فرمت‌هایی مانند جداول، نمودارها، تصاویر و ویدئوها استفاده کنید تا به صورت اطلاعاتی و مفید لذت بخش و مطالعه آسانی‌را برای کاربران فراهم کنید.
  6. در آخر، بهینه سازی سایت و محتوای خود را انجام دهید. با به کارگیری تکنیک‌های بهینه‌سازی سئو، می‌توانید بهترین نتیجه‌های ممکن را در جستجوهای گوگل بدست آورید.

بدست آوردن رتبه صفر گوگل - یک نتیجه بالاتر از رتبه اول گوگل قرار بگیرید

آیا جایگاه صفر گوگل در ایران فعال است؟

جایگاه صفر گوگل از سال 2011 در نتایج SERP ظاهر شده بود و موضوع جدیدی نیست، اما از آذر 1401 در نتایج گوگل هم نمایش داده می‌شود و به تازگی به نتایج SERP در زبان فارسی اضافه شده است. همانطور که در بخش قبل توضیح داده شد، جایگاه رتبه صفر برای پرس‌وجوهایی نمایش داده می‌شود که جنبه پرسشی دارند و کاربر به دنبال پیدا کردن پاسخ یک سوال مشخص از گوگل است. به عنوان مثال چگونه کراوات ببندم، یا چگونه در جایگاه صفر گوگل قرار بگیرم یا جایگاه صفر گوگل چیست و...

چه سایت‌هایی می‌توانند جایگاه صفر گوگل را کسب کنند؟

همه نوع وب سایت‌ها و برندهای دیجیتال قادر به جذب جایگاه صفر گوگل هستند. با این حال، سایت‌هایی که شامل اطلاعات مفید و قابل استناد هستند و به صورت دقیق به سوالات و نیازهای کاربران پاسخ می‌دهند، بیشترین احتمال را برای کسب جایگاه صفر دارند. همچنین، سایت‌هایی که به صورت منظم و به روز محتوای خود را بروزرسانی می‌کنند و توانایی بهینه سازی محتوای خود را دارند، احتمال قوی داشتن در موقعیت صفر را دارند.

سایت‌هایی که دارای عناصر یا محتوای زیر هستند، به احتمال زیاد می‌توانند جایگاه صفر گوگل را کسب کنند:

  1. سایت‌های خبری
  2. وب سایت‌های فروشگاهی و تجاری
  3. وب سایت های ورزشی و سلامتی
  4. وب سایت‌های گردشگری و سفر
  5. سایت‌های اطلاعاتی و مرجعی
  6. وب سایت‌های محتوای آموزشی و آموزشگاهی
  7. بلاگ‌ها و وبلاگ‌هایی که به نویسندگانی می‌پردازند

همچنین، فعالیت در بسترهایی مانند ویکی‌پدیا و طرح سوال و جواب Quora می‌تواند به شما کمک کند تا طولانی‌مدت در جایگاه صفر قرار بگیرید. تحقیق کلمات کلیدی مناسب از این جهت که بررسی کنیم کاربران به دنبال چه سوالاتی در زمینه کاری ما جستجو می‌کنند اهمیت بالایی دارد. عبارات پرسشی مانند چیست، چگونه، چرا، چطور، آیا و... معمولا در عبارات پرسشی استفاده می‌شود و استفاده از FAQ محتوای سایت باعث خواهد شد که در عباراتی که گوگل در آنها جایگاه صفر را نمایش می‌دهد رتبه مناسبی کسب کنیم.

در نتایج گوگل به غیر از feature snippet مخصوص postion zero یک جایگاه دیگر هم با عنوان people also ask وجود دارد که در این بخش سوالات مشابه عبارتی که کاربر جستجو کرده است به همراه پاسخ آنها که در محتوای سایت‌های دیگر وجود دارد نمایش داده می‌شود.
پاسخ دادن به سوالات مرتبط کاربران در مورد محتوایی که در سایت نوشته می‌شود باعث خواهد شد که احتمال قرار گرفتن در بخش people also ask افزایش پیدا کند.

جمع بندی: چگونه در جایگاه یا موقعیت صفر گوگل قرار بگیریم

قرار گرفتن در جایگاه صفر گوگل اهمیت بالایی دارد و می‌تواند به میزان قابل توجهی ترافیک سایت ما از گوگل را افزایش دهد. با بدست آوردن رتبه صفر گوگل، شما یک جایگاه بالاتر از رتبه یک قرار خواهید گرفت! این ویژگی برای نتایج برتر گوگل فعال خواهد شد و علاوه بر اینکه لازم است محتوا کیفیت مناسبی داشته باشد و در صفحه اول گوگل قرار بگیرد، الزامات محتوایی هم مانند پاراگراف‌های کوتاه، استفاده از لیست‌ها، تصاویر و... هم باید در آن رعایت شوند. جایگاه صفر گوگل که به آن feature snippet یا position zero هم می‌گویند در زبان فارسی فعال شده است و بر روی عبارات پرسشی کاربران نمایش داده می‌شود.

خوشحال می‌شوم که تجربیات خودتان در این زمینه را از طریق بخش نظرات با من در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha