تخمین حجم بازار سئو در ایران

 یکشنبه 05 شهریور 1402

حجم بازار سئو در ایران چقدر است؟ چند نفر در این حوزه مشغول هستند و این بازار به چه صورت تقسیم شده است. در این مطلب می‌خواهم به این موضوع بپردازم و تخمین بزنم که در چنین بازاری با چه حجم مالی مواجه هستیم و چند نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

تعداد سایت‌های فارسی زبان چقدر است؟

مطابق آمار وب سایت جت سئو، تعداد سایت‌های فارسی که خزش و تحلیل شده‌اند 1.446.000 سایت است. این آمار نشان می‌دهد که به ازا هر 55 نفر ایرانی یک وب سایت وجود دارد. قاعدتا بسیاری از افراد از جمله خود من، چندین سایت مختلف دارند و برخی دیگر سایت ندارند. همچنین تعداد دامنه های فارسی در تاریخ 5 شهریور 1402 بیش از 1.570.000 دامنه است. بسیاری از دامنه‌ها فاقد سایت هستند و بسیاری از سایت‌های فارسی نیز از پسوند دامنه به غیر از IR استفاده می‌کنند.

در نظر داشته باشید که آمار دامنه‌های فارسی توسط مرکز nic اعلام شده و آمار جت سئو ممکن است شامل سایت‌های عربی و غیرایرانی نیز باشد. ضمن اینکه همواره تعداد زیادی سایت وجود دارند که بعد از گذشت یکسال از زمان راه اندازی تعطیل می‌شوند. دلیل این موضوع عمدتا به خاطر عدم آشنایی مالک سایت با مفاهیمی مانند تولیدمحتوا، سئو، بازاریابی دیجیتال و... است.

شرکت‌های فعال از چه طریقی فرآیندهای سئو را انجام می‌دهند؟

برای اینکه بتوانم برآورد دقیقی از نحوه انجام فعالیت‌های شرکت‌ها در حوزه سئو داشته باشم، تصمیم گرفتم از طریق نظرسنجی تخمینی از بازار سئو داشته باشم. به همین دلیل نظرسنجی طراحی کردم و آن را در توییتر، لینکدین، تلگرام و اینستاگرام منتشر کردم. آمارهای بدست آمده با تصوری که از بازار داشتم کاملا متفاوت بود، اما در همه پلتفرم‌ها تقریبا یکسان بود. موضوع قابل توجه این بود که در مجموع حدود 5.000 نفر در این نظرسنجی مشارکت داشتند. 

نتیجه نظرسنجی در لینکدین را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده نمایید:

بازار سئو در ایران

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، حدود 60% شرکت‌ها تیم داخلی سئو دارند، 19% سئو را برونسپاری کرده‌اند و 23% کاری برای سئو انجام نمی‌دهند. نکته قابل توجه سهم کمی است که آژانس‌های سئو از بازار به خود اختصاص داده‌اند. در حالیکه قاعدتا فعالیت با یک آژانس می‌تواند نتیجه بسیار بهتری به همراه داشته باشد و اطمینان بیشتری به نسبت فریلنسرها دارد، تنها دلیلی که به ذهن من برای این موضوع رسید بحث هزینه است.

تعداد کارکنان شرکت‌های افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند را در نمودار زیر می‌توانید مشاهده نمایید:

تعداد کارکنان شرکت ها - بازار سئو

همچنین شغل افراد شرکت کننده به صورت زیر است:

شغل افراد شرکت کننده در نظرسنجی بازار سئو در ایران

نهایتا تصویر نظرسنجی که در توییتر انجام دادم را نیز قرار می‌دهم.

نظرسنجی بازار سئو در ایران - توییتر

همانطور که مشاهده می‌کنید آمارها تا حد زیادی نزدیک به هم هستند. موضوعی من به صورت تجربی در سال‌های اخیر متوجه شدم این بود که شرکت‌هایی که تخصص آن در حوزه سئو نیست و تیم داخلی دارند، توانایی شناخت مناسب افراد در زمان استخدام را ندارند. به همین دلیل، افرادی که در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند معمولا دانش کمتری نسبت به کارشناسان سئو که در آژانس‌های سئو فعالیت می‌کنند دارند. اتفاقی که به طور معمول می‌افتد این است که مجموعه‌هایی که تیم داخلی سئو دارند، نتیجه به مراتب بدتری نسبت به مجموعه‌هایی که فعالیت سئو خودشان را برونسپاری می‌کنند می‌گیرند، ضمن اینکه هزینه بیشتری هم انجام می‌دهند.
راهکاری که بنظر من می‌تواند به این شرکت‌ها کمک کند، کمک گرفتن از ابزارهای مناسب برای بررسی روند تیم سئو و همراهی یک تیم به عنوان مشاور و راهنما در کنار تیم خودشان است که بتواند نهایتا باعث شود که نتیجه مناسبی دریافت کنند. عنوان خدماتی که وب24 در این حوزه ارائه می دهد مناگ است، استفاده از مناگ باعث خواهد شد که این ضعف به طور کامل پوشش داده شود.

چند نفر در حوزه سئو به صورت فریلنسر یا کارمند مشغول به کار هستند؟

قاعدتا آمار دقیقی از تعداد کارشناسان سئو در ایران وجود ندارد، اما اگر آمار لینکدین را به عنوان معیاری برای تخمین این موضوع در نظر بگیریم، در تاریخ 5 شهریور 1402 تعداد افرادی که داخل ایران هستند و موقعیت شغلی آنها SEO است، 6800 نفر و تعداد افرادی که موقعیت شغلی search engine optimization دارند 18000 نفر است. در مجموع مطابق این آمار 25000 نفر در داخل ایران طبق آمار لینکدین به فعالیت سئو مشغول هستند.

تفکیک این افراد برای حالتی که در تیم داخلی هستند یا به صورت فریلنسر فعالیت میکنند با روش های معمول امکان پذیر نیست. بخصوص اینکه معمولا تیم‌های داخلی بیش از یک نفر کارشناس سئو دارند. با این حال در صورتی که آمار مناسبی در این حوزه بدست آوردم یا روش مناسبی برای تخمین پیدا کردم حتما این پست را به روزرسانی خواهم کرد.

تخمین حجم ریالی بازار سئو بر اساس درآمد میانگین یک آژانس سئو یا یک کارمند

آمار دقیقی از حجم ریالی بازار سئو وجود ندارد، اما شاید بتوان با بدست آوردن درآمد متوسط آژانس‌های سئو، فریلنسرها و حقوق پرداختی به کارکنان شرکت‌هایی که تیم داخلی دارند برآوردی کاملا تخمینی انجام داد. ضمن اینکه اکثر محتواهایی که در وب فارسی تولید می‌شوند و همچنین حدود 85% از رپورتاژ آگهی‌هایی که منتشر می‌شوند صرفا با هدف سئو است. بنابراین علاوه بر هزینه مستقیمی که برای حقوق پرسنل و هزینه برونسپاری وجود دارد، هزینه های جانبی مثل تولید محتوا، فعالیت های فنی و رپورتاژ آگهی نیز هستند.

در صورتی که درآمد سالانه یک آژانس سئو متوسط را 6 میلیارد تومان در نظر بگیریم و تعداد آژانس‌های فعال سئو در ایران را 1000 آژانس تخمین بزنیم. مبلغ 6 هزارمیلیارد تومان گردش مالی آژانس‌های سئو خواهد بود. این مبلغ کاملا حدودی و غیرعلمی محاسبه شده است. قاعدتا از طریق سایر روش‌ها هم می‌توان تخمینی برای گردش مالی بازار سئو در ایران داشت، به عنوان مثال درصد بودجه بازاریابی که شرکت ها برای خود درنظر می‌گیرند و سهمی که سئو در این بودجه دارد.

آیا شما روش مناسبی برای تخمین بازار سئو در ایران دارید؟

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha