سئو معنایی مفهوم جدیدی که در حال شکل گیری است

 ﺳﻪشنبه 04 تیر 1392

سئو معنایی یا semantic SEO مفهوم جدیدی است که در حال شکل گرفتن است. نتایج جستجو دیگر مانند گذشته صرفا بر اساس کلمات کلیدی ظاهر نمی شوند بلکه لایه های مختلف گوگل در آن دخیل هستند و با هم ترکیب می شوند.

به نظر می رسد که با ترکیب لایه های مختلف گوگل شاهد نتایج مفهومی بیشتری هستیم. لایه های جدید در نتایج گوگل مانند فیلم، تصویر، استفاده از داده های ساختار یافته یا structured data که می توانند فرا داده هایی مانند نقشه، آدرس، تصویر، دستور غذا، رتبه بندی و... را در نتایج گوگل نمایش دهند اعتبار بیشتری به نتایج بخشیده است.

طبق تعریفی که سایت weblib.com برای سئو معنایی یا semantic seo ارائه کرده است، سئو معنایی عبارت است از:

جستجو معنایی، جستجو و یا یک سوال و یا یک عمل است که نتایج معنی داری به دنبال دارد، حتی زمانی که موارد بازیابی شده شامل هیچ یک از شرایط پرس و جو نباشد جستجوی معنایی می تواند نتایج مفیدی به همراه داشته باشد.

در حال حاضر موتورهای جستجوی گوگل و بینگ نتایج خود را به سمت نتایج معنایی هدایت می کنند، در مقاله ای که جاستینگ بریگز حدود یک سال قبل منتشر کرده است به این موضوع اشاره شده است که گوگل و بینگ چگونه قصد دارند از جستجوی معنایی در موتورهای جستجوی خود استفاده کنند. در این مقاله به این موضوع اشاره شده که نتایج جستجو به جای داشتن واحدهای یکتایی به نام صفحه یا Page به واحدهایی با نام entity یا موجودیت تغییر هویت می دهند. در پایان مقاله به این موضوع اشاره می شود که الگوریتم Page Rank هنوز نمرده است!

لینک مقاله : موجودیت نتایج جستجو

البته این موضوع را در نظر داشته باشید که تا کنون هیچ مقاله موثق و رسمی در مورد نحوه عملکرد گوگل در رابطه با وب معنایی و نتایج جستجوی معنایی منتشر نشده است. برای مشاهده نتایج حاصل از لایه های مختلف گوگل در جستجوی معنایی به تصویر زیر که برای جستجوی عبارت asqar farhadi movies یا فیلم های اصغر فرهادی ظاهر شده است توجه کنید:

سئو معنایی یا semantic SEO

نکته جالب توجه در این تصویر، شناسایی املا صحیح نام اصغر فرهادی به انگلیسی توسط گوگل و اصلاح نتایج گوگل بر همین اساس و همچنین نمایش تمام فیلمهای ساخته شده توسط او تا به حال با فرمتی جداگانه همراه با پوستر فیلم، سال تولید و... است.

نتایج معنایی در زبان انگلیسی بسیار فراگیرتر از فارسی است، به عنوان مثال اگر شما در یک شهر خاص به دنبال پزشک متخصص بگردید آدرس تمام پزشکان همراه با نقشه مطب و سایر اطلاعات مفید نمایش داده خواهد شد. همچنین لایه های فیلم youtube جزیی از نتایج جستجو است. این اتفاق با استفاده از structure data که اخیرا گوگل امکان نمایش اطلاعات از طریق آن را بوجود آورده می افتد، در نتایج فارسی نیز برخی از این اطلاعات قابل استفاده است مانند rating که متاسفانه برخی از افراد متقلب استفاده نادرستی از آن می کنند.

بنابراین استفاده از اطلاعات معنایی می تواند انقلاب بزرگی در نتایج گوگل بازی کند و نتایج آن را دگرگون سازد. حال یک سوال جدی باقی می ماند، سوالی که شاید جواب دادن به آن نیازمند گذشت زمان است:

آیا سو استفاده افراد از structure data باعث لطمه دیدن نتایج گوگل خواهد شد؟ نظر شما در این باره چیست؟

 

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha