چک کردن پنالتی شدن سایت در گوگل

 دوشنبه 15 مهر 1392

چک کردن پنالتی شدن سایت در گوگل توسط گوگل پاندا و گوگل پنگوئن برای مدیران سایت اهمیت زیادی دارد و شاید از این طریق بتوانند دلیل افت ناگهانی بازدید سایت خود را متوجه شوند.

در حالت عادی بعد از اینکه سایت شما پنالتی شود و از گوگل نمره منفی دریافت کند، در ابزار گوگل وبمستر تولز پیامی را مبنی بر اینکه سایت شما اسپم شناخته شده دریافت خواهید کرد. در پیام فوق دلیل اسپم شدن سایت شما مشخص می شود و از شما خواسته میشه که مشکل را برطرف کنید و به گوگل اطلاع دهید.

در پیامی که به گوگل ارسال میکنید باید تمام جزییات را توضیح بدید زیرا این پیام توسط یک شخص بررسی میشه و اگر مشکل سایت شما برطرف شده باشه سایت شما از اسپم لیست خارج میشه.

انواع پنالتی شدن سایت

پنالتی شدن سایت می تواند توسط الگوریتم های داخل هسته گوگل و یا از طریق الگوریتم های جانبی گوگل صورت بگیرد. الگوریتم های جانبی معمولا کل سایت را تحت تاثیر قرار می دهند و حتی ممکن است بعد از پنالتی شدن سایت ممکن است اثر منفی بر روی عوامل جانبی بگذارند، به عنوان مثال نرخ خزش سایت را کاهش دهند. در چنین حالتی گوگل برای شما پیامی را از طریق سرچ کنسول ارسال می کند و در این پیام به شما اخطار می دهد که سایت شما پنالتی شده است و باید مشکل آن را برطرف کنید. انواع الگوریتم های جانبی که باعث پنالتی شدن سایت می شوند عبارتند از:

  • الگوریتم پاندا
  • الگوریتم پنگوئن
  • الگوریتم page layout
  • الگوریتم over optimization
  • الگوریتم چک کردن استفاده صحیح از schema
  • الگوریتم های امنیتی (هک شدن سایت، کدهای مخرب و...)

الگوریتم های فوق در کنار هسته گوگل سعی می کنند سایت های فریب آمیز را شناسایی کرده و آنها را پنالتی کنند. نوع دیگری که ممکن است سایت پنالتی شود، به پنالتی شدن صفحات سایت برمیگردد، در چنین حالتی شما پیامی از گوگل دریافت نمی کنید اما صفحات شما از نتایج گوگل حذف می شوند. شناسایی این حالت کار ساده ای نیست، اما اثر خودش را صرفا بر روی صفحات سایت شما خواهد داشت و کل سایت جریمه نمی شود.

اگر سایت شما پنالتی شد، چه کار باید انجام دهیم؟

پنالتی شدن سایت به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد. در صورتی که سایت شما پنالتی شده باشد، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. دلیل پنالتی شدن صفحات سایت خود را پیدا کنید
  2. پس از یافتن مشکل، آن را به طور کامل برطرف کنید
  3. در صورتی که پیام reconsideration request دریافت کرده اید، به گوگل پیام دهید و توضیح دهید که مشکل را برطرف کرده اید
  4. مطمئن شوید که این مشکل از این پس بوجود نخواهد آمد

این نکته را در نظر بگیرید که اگر یک وب سایت بیش از یک بار پنالتی شود ممکن است هرگز نتواند خود را به حالت عادی برگرداند.

ابزارهای چک کردن پنالتی شدن سایت

در این مقاله ابزاری را به شما معرفی میکنم که طریق اون میتوانید اسپم بودن سایت خود در گوگل را چک کنید و مطمئن شوید که دلیل کاهش بازدید سایت شما و افت رتبه ای که در گوگل داشته اید به خاطر پنالتی شدن گوگل بوده یا خیر.

چک کردن پنالتی شدن در گوگل

سایر ابزارهایی که از طریق آنها می توانید پنالتی گوگل را چک کنید

از طریق لینک های زیر می توانید پنالتی شدن سایت در گوگل را چک نمایید:

سندباکس گوگل چیست

سندباکس گوگل شامل بخشی از سرورهای گوگل میشود که سایت های تازه وارد به آن منتقل می شوند، سایت هایی که در سندباکس قراردارند معمولا رتبه بالایی در نتایج پر رقابت گوگل کسب نمی کنند. زمان عادی برای خروج یک سایت از سندباکس 6 ماه است و اگر سایتی در این مدت از برندینگ مناسب برخوردار شود و یا لینکهای ورودی از سایت های معتبر داشته باشد احتمال اینکه در زمانی کوتاه تر از سندباکس خارج شود وجود خواهد داشت.

چه زمانی سایت ما از طرف گوگل پنالتی می شود؟

پنالتی شدن و اسپم شناخته شدن سایت شما از نظر گوگل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلوکینگ - اطلاعات بیشتر: کلوکینگ چیست
  • خرید لینک - اطلاعات بیشتر: گوگل پنگوئن چیست
  • تولید محتوای بی کیفیت و یا تولید محتوا بوسیله روبات های نرم افزاری

با استفاده از ابزار فوق می توانید چک کنید که سایت شما در سندباکس است یا خیر و آیا از نظر گوگل اسپم شناخته شده یا خیر.

چرا یک سایت در گوگل اسپم می شود؟

الگوریتم های گوگل به دلایل مختلفی سایت های اینترنتی را اسپم تشخیص می دهند. در گذشته روال کار گوگل به این صورت بود که به صورت صفر و یک با سایت ها برخورد میکرد و سایت های اینترنتی یا اسپم بودند و یا نبودند. اما بعد از سال 2011 روال کاری خود را تغییر داد و با منطق فازی به موضوع نگاه کرد. با منطق جدید، یک سایت می تواند اسپم باشد اما رتبه اول گوگل را نیز به خود اختصاص دهد، به این ترتیب گوگل با استفاده از الگوریتم های تکمیلی در کنار هسته خود امتیازی بین صفر و یک به سایت هایی که اسپم هستند می دهد. برخی از الگوریتم های ضد اسپم گوگل عبارتند از: گوگل پاندا ،  گوگل پنگوئن، گورخر ، Page Layout ، Over Optimization و...

هر کدام از این الگوریتم ها موارد خاص خود را بررسی میکنند. پاندا به محتوای سایت اهمیت میدهد و تکرار کلمات کلیدی در صفحه، کپی کردن محتوا و... میتوانند باعث اسپم شدن سایت شما شوند. پنگوئن لینک های اسپم را بررسی میکند، گورخر به کیفیت فروشگاه های اینترنتی میپردازد، Page Layout نحوه چیدمان محتوای صفحات و قرارداشتن بنرهای تبلیغاتی را بررسی میکند و Over Optimization به مبارزه با سایت هایی که بیش از حد به دنبال بهبود رتبه سایت خود در گوگل هستند میپردازد.

چگونه سایت خود را از پنالتی خارج کنیم؟

در مرحله اول باید بدانیم که سایت ما چرا پنالتی شده است. به همین خاطر بررسی کلیه موارد مرتبط با سایت از یک طرف و پیام های مربوط به manual action در وبمسترتولز از طرف دیگر میتواند به ما کمک زیادی در این زمینه بکند. پس از اینکه مشکل را متوجه شدیم، باید آن را برطرف کنیم. اگر پنالتی شدن ما از طریق پیام manual action قابل مشاهده بود، با پاسخ دادن به پیام فوق و توضیحات کامل برای گوگل، منتظر میمانیم تا گوگل سایت ما را از پنالتی خارج کند. اما اگر پیام مستقیم دریافت نکرده بودیم، مثلا در یک عبارت خاص از نتایج گوگل حذف شده بودیم و بررسی کردیم و متوجه شدیم که به خاطر کیفیت لینکهای ورودی این اتفاق افتاده، سپس با استفاده از ابزار disavow لینک ها را غیرفعال کردیم، باید صبر کنیم تا به شرایط عادی برگردیم.

این نکته را در نظر بگیرید که در حال حاضر به دلایل زیر میتواند شرایط پنالتی رخ بدهد:

  • اسپم شدن از طریق الگوریتم های ضد اسپم مانند پنج الگوریتمی که در بالا ذکر شد: در این حالت پیام مستقیم در برخی از شرایط دریافت نمیشود و فقط شاهد افت رتبه در کلمات کلیدی خواهیم بود، اما در شرایط حادتر پیام از طریق manual action گرفته میشود.
  • اسپم شدن به خاطر نقض قوانین گوگل: به عنوان مثال کپی کردن محتوا از سایت های دیگر و دریافت پیام مربوط به dmca که در این حالت گوگل از طریق پیام به شما اطلاع خواهد داد.
  • اسپم شدن کل سایت به دلیل مشکلات کدنویسی، محتوا و یا لینک: در این حالت در بخش manual action میتوانیم مشکل را ببینیم و آن را برطرف کنیم.

اگر تا به حال با مشکل جریمه شدن از طرف گوگل مواجه شده اید، نوع جریمه و نحوه برطرف کردن آن را در این بخش بنویسید تا دیگران نیز از آن استفاده کنند.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha