سئو مهمتر است یا بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) ؟

 شنبه 16 بهمن 1400

در این مقاله می‌خواهم شما را با مفهوم سئو و CRO آشنا کنم. احتمالا شما به خوبی می‌دانید که داشتن بازدیدکننده هدفمند و تبدیل کردن بازدیدکننده به مشتری برای کسب و کارهای آنلاین اهمیت بالایی دارند. به همین خاطر کسب و کارهای آنلاین سرمایه گذاری مناسبی بر روی افزایش ترافیک سایت خود و همچنین تبدیل ترافیک ایجاد شده به مشتری انجام می‌دهند. با من همراه باشید تا در این مقاله شما را با مفاهیم سئو و CRO بیشتر آشنا کنم، قبل از اینکه به این سوال پاسخ بدم که کدامیک از آنها میتواند برای یک کسب و کار مفید باشد، بهتر است که بیشتر با این دو مفهوم آشنا بشیم و در مورد آنها بدانیم.

سئو چیست؟

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به روش‌هایی گفته می‌شود که از طریق تحقیق کلمات کلیدی، بهبود موارد فنی، نکات محتوایی و ساختار سایت باعث می‌شوند که یک سایت در نتایج بالای گوگل قرار بگیرد. در سالهای 1380 تا 1385 کمتر کسی در ایران با مفهوم سئو آشنایی داشت و به طبع آن، کسب و کارها هم از اهمیت سئو غافل بودند اما امروزه شاهد هستیم که تقریبا همه اقشار جامعه با سئو آشنایی دارند و شرکتها برای آن هزینه های هنگفت می‌کنند.

برخی از مزایایی که سئو می‌توانید برای کسب و کارها ایجاد کند عبارتند از:

  • افزایش بازدید و ترافیک سایت
  • برندسازی
  • افزایش فروش از طریق دریافت ترافیک ورودی از کلمات کلیدی هدفمند
  • ایجاد نقش مکمل برای کمپین های تبلیغاتی (کاربران بعد از دیدن تبلیغات در مورد آن در گوگل جستجو می کنند)
  • ویژگی خاص سئو، ایجاد ترافیک در هر سه مرحله سفر خریدار (آگاهی، توجه و فروش) است.

CRO چیست؟

سی آر او یا بهینه سازی نرخ تبدیل به بهینه سازی و بهبود نسبت افرادی که ما را به هدف مورد نظر رسانده‌اند به کل کاربران گفته می‌شود. بهینه سازی نرخ تبدیل با تحلیل نیاز و ذهنیت کاربر و بهبود محتوا، چیدمان عناصر، فرآیندهای خرید، رنگبندی، فراخوان برای عمل‌ها و امکانات اتفاق می‌افتد.

عبارت بهینه سازی یا Optimization زمانی استفاده می‌شود که محیط مسئله ناشناخته و پویا است و با مدل‌های ریاضی نمی‌توانیم پاسخ مسئله را پیدا کنیم! روش حل مسائل بهینه سازی به صورت آزمون و خطا و بر مبنای آزمون‌های تصادفی است و فرمول کلی ندارد.

مزایایی که بهینه سازی نرخ تبدیل برای کسب و کارها ایجاد می‌کند عبارتند از:

  • افزایش نرخ بازگشت سرمایه گذاری، به گونه ای که کانالهای تبلیغاتی مختلف از حالت زیان ده به حالت سودده تبدیل می شوند و همچنین کانالهای تبلیغاتی را می‌توان به صورت اهرم برای رشد کسب و کار قرار داد.
  • کاهش هزینه و ریسک تبلیغات
  • باعث می‌شود که یک کسب و کار، ذهنیت کاربران را متوجه شود و برای بهبود تجربه کاربری و محصول از آن استفاده کند

کدامیک نرخ بازگشت سرمایه گذاری بالاتری دارند؟

فرض کنید سایت شما روزانه ۱۰۰۰ بازدیدکننده دارد و ۲ نفر از آنها از شما خرید می‌کنند. روزانه ۱ میلیون تومان برای دریافت این بازدید هزینه می‌کنید و نهایتا ۲۰۰ هزارتومان سود می‌کنید.

چه راهی برای دو برابر کردن فروش دارید؟

روش اول: افزایش بازدید به ۲۰۰۰ نفر و افزایش سود به ۴۰۰ هزارتومان!
روش دوم: کاری کنیم که به جای ۲ نفر، ۴ نفر از ما خرید کنند بدون اینکه نیاز به بازدید بیشتری باشد! در این حالت سود ما یک میلیون و چهارصد هزارتومان خواد بود!

زمانی که بر روی سئو یا افزایش ترافیک سایت سرمایه گذاری می کنیم، به نسبت ارزشی که بدست می آوریم هزینه های ما هم افزایش خواهد داشت. ضمن اینکه برخی از کانالهای ورودی سایت ظرفیت لازم برای ایجاد ورودی را ندارند. اما وقتی که بر روی بهینه سازی نرخ تبدیل سرمایه گذاری می کنیم، بدون افزایش هزینه های ترافیک، سود ما افزایش قابل توجهی خواهد داشت و کانالهای تبلیغاتی بیشتری را می توانیم برای افزایش فروش در نظر بگیریم.

سئو یکی از کانالهای روش اول است و به روش دوم CRO می‌گوییم! زمانی که شروع به فعالیت در زمینه سئو در ایران کردم، کسی سئو را نمی‌شناخت و امروز اکثر کسب و کارها از اهمیت CRO غافل هستند... اگر بخواهم یکی از دو روش بهینه سازی را انتخاب کنم، یعنی بین بهینه سازی برای موتورهای جستجو و بهینه سازی نرخ تبدیل، انتخاب اولم بهینه سازی نرخ تبدیل خواهد بود.

آیا سئو و CRO بدون هم معنا می دهند؟

فرض کنید که یک سایت با محتوای عالی، سرعت مناسب، CTA های حرفه ای و چیدمان جذاب دارید. در صفحات سایت خودتان بهترین تبلیغ نویسی را انجام داده اید و از تصاویر جذاب استفاده کرده اید، دغدغه های مخاطب را می شناسید و به بهترین نحو به آنها پاسخ داده اید، اما سایت شما بازدیدکننده ندارد! برای چنین سایتی شاید بتوانید با تبلیغات بازدیدکننده بیاورید و احتمالا سود هم خواهید کرد، اما در نظر داشته باشید که کانال های تبلیغاتی محدودیت دارند و رشد شما محدود خواهد بود و همواره نیاز به تبلیغات دارید. بنابراین CRO بدون سئو سودآور هست، اما کافی نیست.

از سوی دیگر اگر سایت شما طوری طراحی و ساختاربندی شده باشد که در کلمات کلیدی مختلف رتبه مناسبی در گوگل داشته باشید، اما کاربری که به سایت می‌آید به سایت شما بی اعتماد شود، جذب محصول نشود و نتوانید خرید کند، چه چیزی بدست خواهید آورد؟

بنابراین نتیجه می‌گیریم که سئو و CRO دو بال پرواز یک سایت هستند که در کنار هم باعث رشد و افزایش فروش آن سایت خواهند شد.

نتیجه گیری

در این مقاله به تعریف مفاهیم سئو و CRO پرداختم، مزایای آنها را معرفی کردم و به این نتیجه رسیدم که هر دو آنها همزمان با هم لازم است تا یک کسب و کار بتواند رشد کند.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha