وبلاگ نویسی چیست، چگونه وبلاگنویس شدم

 شنبه 09 شهریور 1398

سالها از زمان آشنایی من با کامپیوتر می گذرد، در دوران نوجوانی این شانس را داشتم که با کمودور64 آشنا شدم و مجذوب کامپیوتر شدم. سپس از طریق کامپیوتر و سیستم عامل داس با شبکه های BBS آن زمان آشنا شدم. شبکه BBS که مخفف Bultin Board System است، مکانی بود که کاربران با استفاده از مودم به آن متصل می شدند و از طریق آن با هم ارتباط می گرفتند. نرم افزارهای خاصی برای مدیریت BBS وجود داشت و امکاناتی از قبیل ارسال پست، گروه (پدر انجمن ها یا فوروم های امروزی!) و چت کردن در آنها وجود داشت. در آن زمان هنوز نه اینترنتی در ایران بود و نه سیستم عامل ویندوز به بازار ارائه شده بود!

در زمان دانشجویی از طریق مرکز تحقیقات ریاضیات و فیزیک نظری ایران و برنامه علمی که در آن زمان با عنوان تی نت برگزار می شد، با اینترنت آشنا شدم! در واقع اولین نقطه ای از ایران که به اینترنت متصل بود، مرکز تحقیقات ریاضیات و فیزیک نظری ایران واقع در نیاوران بود، من هر هفته علاوه بر اینکه در رویدادها شرکت می کردم و از کتابخانه مرکز که یکی از مجهزترین کتابخانه های موجود در کشور است استفاده می کردم، با اینترنت هم آشنا شدم. سپس از طریق یکی از دوستانم محمد اسکویی از طریق شرکت ندا رایانه اکانت گرفتم و وبگردی را شروع کردم. در آن زمان موتورهای جستجو به صورت دایرکتوری عمل می کردند و در واقع با طبقه بندی اطلاعات، آدرس سایت ها را به کاربران نمایش می دادند. موتورهای جستجوی معمول یاهو و آلتاویستا بودند و بعد از یکی دو سال سر و کله گوگل پیدا شد.

چرا از نوشتن لذت می برم؟

زمانی که با BBS آشنا شدم، با وجود اینکه نوجوان بودم، از نوشتن و ارتباط برقرار کردن با انسانها در فضای آنلاین لذت می بردم. معمولا اولین مطالبی که می نویسیم در مورد خودمان است، من هم در آن زمان داستان می نوشتم و آن را در شبکه های آن زمان خانه کتاب، دانش، پیام و... نشر می دادم. بعدها که اینترنت بوجود آمد تصمیم گرفتم وبلاگ نویسی کنم، بعد از مدتی وبلاگ نویسی در پرشین بلاگ (اولین سیستم بلاگ ایرانی) و بعد از آن بلاگفا، سایت شخصی خودم را طراحی کردم و در سایت خودم مشغول به نوشتن شدم و اینگونه بود که سایت شخصی من در سال 2003 راه اندازی شد (حدود شانزده سال پیش).

تصویر سایت من در سال 2003 که توسط سایت archive گرفته شده

آن زمان سایت من شامل تعدادی نرم افزار رایگان، بخش انجمن، عضویت در خبرنامه و وبلاگ بود. یکی از علایق من در آن دوران نوشتن بازی های تحت ویندوز بود و چند بازی که نوشته بودم را در سایت برای دانلود و استفاده کاربران گذاشته بودم.

این روزها افراد زیادی را میبینم که من را می شناسند، مطالب من در این سالها را مطالعه کرده اند و این موضوع باعث شده اطلاعات مفیدی کسب کنند و توانستم تجربه های خودم را به آنها منتقل کنم. حس بسیار خوبی است که افرادی را ببینی که تا به حال از نزدیک یکدیگر را ندیده اید اما همدیگر را می شناسید! بخصوص اینکه این آشنایی میتواند برای سالهای بسیار دور باشد، به عنوان مثال وقتی فردی من را میبند و سلام و علیک می کند و میگوید من شما را از سال 80 میشناسم و مقالات شما را میخواندم، یا فردی که در حال حاضر همکار من محسوب میشود به من میگوید که سئو را از طریق مقالات سایت من یادگرفته است. همه اینها حس بسیار خوبی به من منتقل می کند.

آیا وبلاگ نویسی مرده است؟

چند سال پیش مقاله ای در سایت آی تی ایران نوشته بودم و به بررسی وضعیت جستجوی وبلاگ، طراحی سایت، وردپرس و جوملا به زبان فارسی و انگلیسی پرداخته بودم. نکته ای که مشخص بود این بود که اقبال مردم در دنیا و ایران نسبت به جوملا کاهش یافته است و همچنین وردپرس در دنیا به نقطه اوج خود رسیده و در حال کاهش علاقمندان است و حجم علاقمندان به وبلاگنویسی بسیار بالاتر از هر سه موضوع دیگر است.

روند جستجوی کلمه وبلاگ از سال 2004

همانطور که در تصویر بالا ملاحظه می کنید، روند جستجوی وبلاگ از سال 2014 به بعد دچار افت شده و به مرور زمان به میزان سرچ وردپرس، طراحی سایت و جوملا رسیده است و در سال 2019 جستجوی وردپرس از سایر عبارات مشابه پیشی گرفته است. این موضوع تا حد زیادی روند استفاده کاربران وب را نشان می دهد. سوالی که پیش می آید این است که آیا استفاده از وردپرس و سایت شخصی جایگزین وبلاگ نویسی در سیستم های مدیریت بلاگ شده است و یا اینکه به طور کلی روند وبلاگ نویسی در جامعه در حال نزول است؟

شاید بد نباشد که نگاهی به روند سرچ همین کلمات در زبان انگلیسی داشته باشیم و بررسی کنیم که در زبان انگلیسی چه روندی شکل گرفته است؟ با مشاهده تصویر زیر می توانیم پاسخ سوال را پیدا کنیم. در دنیا نیز مانند ایران وبلاگ نویسی با مفهوم افرادی که صرفا به دنبال ایجاد وبلاگ هستند در حال کاهش است اما روند آن بسیار شیب کندتری نسبت به فارسی دارد و وردپرس هم روندی نزولی دارد.

روند جستجوی وبلاگ، طراحی سایت، وردپرس، جوملا در زبان انگلیسی

نکته جالب توجه این است که جوملا در زبان انگلیسی به طور کامل اقبال خود را از دست داده است و دیگر طرفداری ندارد و اوج استفاده از آن به سال 2009 برمیگردد. اما چرا باید چنین اتفاقی افتاده باشد؟ شاید پاسخ این باشد که مردم بیشتر به سمت شبکه های اجتماعی و نوشتن میکروبلاگ ها علاقمند شده اند و همین موضوع باعث شده که روند جستجوی وبلاگ کاهش یابد، همچنین موجود سایت هایی مانند medium.com و مشابه فارسی آن سایت ویرگول نیز توانسته طرفداران زیادی در ایران برای خود ایجاد کند. همچنین توییتر، اینستاگرام، لینکدین، پینترست و سایر شبکه های اجتماعی جایگزینی برای وبلاگ نویسی به صورت کلاسیک شده اند. موبایل ها، جای کامپیوترهای شخصی را گرفته اند و طیف استفاده کنندگان از اینترنت را افزایش داده اند، اما نباید فراموش کنیم که ما انسان ها در هر پلتفرمی که باشیم، باز هم میل به نوشتن داریم و کماکان از نوشتن درباره موضوعات مختلف لذت می بریم.

با توجه به توضیحات فوق، آیا وبلاگنویسی مرده است و روندی نزولی دارد؟

نه، وبلاگ نویسی هنوز هم یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های به اشتراک گذاری محتوای دیجیتال در اینترنت است. به عنوان یک افرادی که در زمینه بازاریابی محتوا مشغول به کارم، می‌توانم بگویم وبلاگ نویسی به هیچ وجه مرده نیست و به دلیل پرکاربرد بودن، همچنان با رشد پایداری روبرو است. با این حال، روش‌ها و روندهای وبلاگ نویسی تغییر کرده اند. به فراتر از متن معمول و تصاویر ساده، بعضی از وبلاگ‌نویسان اکنون ویدئو، پادکست و تصاویر پویا را به عنوان قسمتی از استراتژی محتوایی خود استفاده می کنند.

وبلاگ نویسی از کجا شروع می شود؟

شروع به نوشتن وبلاگ می‌تواند کاری آسان باشد، معمولا هر شخصی دوست دارد که در مورد خودش بنویسد، در واقع اولین نوشته ها و داستانهای ما در مورد خودمان است. طبق تحقیقی که در آمریکا انجام شده، افراد حاضرند برای اینکه دیگران به صحبتهای آنها در مورد خودشان گوش بدهند پول پرداخت کنند! همچنین طبق تحقیقاتی که در مورد محتوای ویروسی انجام شده، اولین عامل برای ویروسی شدن محتوا این است که افراد در مورد خودشان صحبت کنند و اثری از خودشان در محتوا باشد. بخصوص اینکه از این طریق بتوانند برای خود اعتبار اجتماعی کسب کنند.

بنابراین بزرگترین انگیزه افراد در وبلاگ نویسی، نوشتن درباره خودشان است. نوشتن تجربه ها، علایق، طرز فکر و خاطراتی که داریم حس خوبی به ما انسان‌ها می دهد و این موضوع باعث شده که وبلاگ نویسی به یکی از تجربه های جذاب انسان ها تبدیل شود. ما می توانیم بدون اینکه به دنبال منفعت خود باشیم، ساعت ها پشت کامپیوتر بنشینیم و درباره تفکرات خودمان بنویسیم.

باید توجه داشت که برای ساخت یک وبلاگ کیفی، چند مرحله لازم است:

  1. شروع با ایده: شما باید فکر کنید که در چه زمینه ای می خواهید وبلاگ بنویسید و اینکه می‌خواهید با چه جمعیتی (میزان سن و حرفه) در ارتباط باشید.
  2. انتخاب پلتفرم: انتخاب یک پلتفرم وبلاگ فقط برای شما لازم است تا شروع کنید. بهترین پلتفرم‌ها شامل وردپرس، بلاگر، و تمبلر هستند.
  3. طراحی وبلاگ: باید یک قالب جذاب و خوانا بگردانید. تنظیمات رنگ، نوع قلم، لوگو، تصاویر و غیره را در نظر بگیرید.
  4. تولید محتوا: حالا باید شروع به نوشتن مطالب کنید. این مطالب با توجه به سلیقه و نیاز جمعیت خوانندگان شما، باید جذاب و مفید باشد.
  5. انتشار: پس از نوشتن محتوا، باید آن را به صورت منظم (مثلاً هفتگی یا ماهانه) انتشار دهید.

همچنین نکاتی همانند بهینه سازی SEO، اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و تعامل با خوانندگان نیز بسیار مهم هستند. زیرا نهایتا نوشته‌های بلاگ باید خواننده داشته باشد و اشتراک‌گذاری مطالب و قرار گرفتن در رتبه‌های بالای گوگل می‌تواند کمک زیادی به بیشتر دیده شدن مطالب بکند.

درآمد وبلاگنویسی چقدر است؟

درآمد وبلاگ نویسی، به شدت متغیر است و به عوامل مختلفی مانند موضوع وبلاگ، تعداد بازدیدها، نوع تبلیغات و ... بستگی دارد. برخی از وبلاگ نویسان موفق می‌توانند درآمدهای قابل توجهی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر فقط چند دلار درآمد دارند. وبلاگ نویسان موفق می‌توانند در زمینه‌های مختلفی فعالیت کنند، از جمله موارد زیر فعالیت کنند و درآمد مناسبی داشته باشند:

  1. غذا و سبک زندگی سالم
  2. فناوری و ابزارهای الکترونیکی
  3. سفر و گردشگری
  4. مد و پوشاک
  5. بازی‌های ویدئویی و تکنولوژی بازی‌های رایانه‌ای
  6. آموزش و یادگیری آنلاین
  7. سرگرمی و تفریحات
  8.  موسیقی و هنر
  9. بهداشت و زیبایی
  10. تاریخ و فرهنگ

با این حال، دقت کنید که برای موفق شدن در وبلاگ نویسی، باید به موضوعی که در آن فعالیت می‌کنید، علاقه‌مند باشید و محتوای خوب و جذابی ارائه دهید که برای مخاطبان جذاب باشد. برخی از حوزه های کاری، به دلیل اینکه مخاطب بیشتری دارند می‌توانند درآمد مناسب ایجاد کنند و برخی دیگر به این علت درآمد مناسب دارند که شرکت‌ها و مخاطبین آنها از وضعیت مالی خوبی برخوردارند.

مدل های درآمدزایی از وبلاگ کدام هستند

چند وقت پیش در حال بررسی کتابهای پرفروش آمازون در سال 2019 در شاخه دیجیتال مارکتینگ بودم تا چند کتاب برای خودم تهیه کنم. نکته جالبی که توجهم را جلب کرد این بود که تعداد قابل توجهی از این کتابها به موضوع کسب درآمد از وبلاگ نویسی اختصاص داشت! هرگز فکرنمیکردم که در سال 2019 طرفداران زیادی برای این حوزه وجود دارد و اینقدر کتابهای مرتبط با درآمد از وبلاگ زیاد باشد.

من فکرمی‌کنم که اکثر افرادی که وبلاگ می نویسند، حتی آنهایی که در ایران مطرح و معروف هستند و درآمد بالایی از وبلاگ خود دارند (به عنوان مثال سایت یک پزشک آقای مجیدی را نظر بگیرید) هرگز به خاطر کسب درآمد وبلاگ نویس شده باشند! در واقع وبلاگ نویسی راهی برای ارضا نیاز روحی و لذت بردن از زندگی است. اما خب به هر حال ممکن است بعد از مدتی هر وبلاگنویسی به فکر کسب درآمد از وبلاگ خود بیفتد، بخصوص اگر اینکه مخاطب قابل توجهی برای خود ایجاد کرده باشد. در واقع تعداد مخاطب هر وبلاگ با میزان درآمدی که ایجاد میکند نسبت مستقیم دارد و هر چه مخاطب بیشتری داشته باشد، درآمد بیشتری خواهد داشت. البته این موضوع استثنا هم دارد و به کیفیت مخاطب هم مربوط است، مثلا یک وبلاگ حرفه ای در مورد طراحی جواهر، مخاطب خاص خود را دارد گرچه تعداد کمی از افراد به این وبلاگ مراجعه می کنند اما از نظر مالی ممکن است بتوانند درآمد مناسبی برای وبلاگ ایجاد کنند.

معمولا از روش های زیر می توان برای وبلاگ درآمدزایی کرد:

  • تبلیغات بنری
  • رپورتاژ آگهی
  • تبلیغات ویدئویی
  • تبلیغات نیتیو و همسان از طریق پلتفرم های تبلیغاتی
  • استفاده از سیستم های همکاری در فروش
  • اسپانسرینگ
  • سیستم آبونمان کاربران و عضویت
  • فروش فایل های آموزشی و محصولات
  • تبلیغات در خبرنامه
  • فروش اشتراک
  • کسب حمایت مالی از علاقمندان
  • و...

روش های دیگری هم هستند که می توان به لیست بالا اضافه کرد. لطفا اگر شما هم روش مناسبی میشناسید در بخش نظرات ارسال کنید تا به لیست فوق اضافه شود. ضمن اینکه برخی از این روش ها درآمد چندانی در ایران ندارند، بخصوص تا زمانی که بازدید وبلاگ شما به میزان مناسبی برسد. گرچه با توجه به نوع وبلاگ و میزان تخصصی بودن آن، می توان برنامه ریزی مناسبی برای بهبود درآمد از طریق وبلاگ نویسی انجام داد و از روش های ترکیبی و خلاقانه استفاده کرد.

چه آموزش هایی برای تبدیل شدن به یک وبلاگ نویس حرفه ای به ما کمک می کند؟

در وبلاگ نویسی، آموزش‌های متعددی وجود دارد که به شما در بهبود کیفیت محتوای وبلاگتان و جذب بیشترین تعداد خواننده‌ها کمک می‌کنند. برخی از این آموزش‌ها عبارتند از:

  1. نوشتن محتوای خوب: آموزش‌های نوشتن محتوای خوب و جذاب به شما کمک می‌کنند تا مطالب خود را به شکلی جذاب و قابل فهم برای خواننده‌ها ارائه دهید.
  2. بهینه‌سازی سئو: آموزش‌های بهینه‌سازی سئو به شما کمک می‌کنند تا وبلاگتان را به صورتی بهینه تر برای موتورهای جستجو بهینه کنید و در نتیجه بیشتر دیده شوید.
  3. استفاده از تصاویر: آموزش‌های استفاده از تصاویر مناسب و جذاب در محتوای وبلاگتان به شما کمک می‌کند تا خواننده‌های بیشتری جذب کنید.
  4. استفاده از شبکه‌های اجتماعی: آموزش‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند تا با استفاده از این شبکه‌ها، وبلاگتان را به بیشترین تعداد خواننده‌ها معرفی کنید.
  5. برنامه‌ریزی محتوا: آموزش‌های برنامه‌ریزی محتوا به شما کمک می‌کنند تا محتوای وبلاگتان را به صورت منظم و با کیفیت ارائه دهید و در نتیجه خواننده‌های بیشتری جذب کنید.

قبیله وبلاگ نویسان

ست گادین، در کتاب معروف خود به نام قبیله، به این نکته اشاره کرده است که انسان ها در عصر جدید با هم ویژگی های مشترکی دارند که آنها را در قبیله‌های مختلف جا داده است. ما ذاتا تمایل داریم که در قبیله‌های مختلفی باشیم و از کنار هم بودن لذت ببریم چرا که انسان یک موجود اجتماعی است. قبیله وبلاگ نویس ها هم مانند سایر قبیله‌ها دوست دارند با هم ارتباط داشته باشند، به وبلاگ یکدیگر سر بزنند، با هم بحث و تبادل نظر کنند و نهایتا همگی خود را عضو یک قبلیه می بینند!

اعضا این قبیله هر از چند گاهی از یک پلتفرم به پلتفرم دیگری کوچ می کنند، ممکن است روزی در پرشین بلاگ یا بلاگفا باشند و روزی دیگر به وردپرس و دیتالایف و ویرگول نقل مکان کنند، اما همگی ویژگی های مشترکی دارند که آنها را به یکدیگر پیوند داده است. مهم این است که شما بتوانید از طریق وبلاگنویسی برای خود مخاطب جذب کنید. برای جذب مخاطب برای وبلاگ خود، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. ارائه محتوای با کیفیت: محتوای با کیفیت و جذاب، مخاطبان را به وبلاگ شما جذب می‌کند. بنابراین، سعی کنید همیشه محتوای با کیفیت و مفید را ارائه دهید.
  2. سئو: بهینه‌سازی سایت یا سئو به شما کمک می‌کند تا در نتایج جستجوی موتورهای جستجو بالاتر قرار بگیرید و بیشتر دیده شوید.
  3. شبکه‌های اجتماعی: استفاده از شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا وبلاگ خود را به بیشترین تعداد افراد معرفی کنید و مخاطبان جدید جذب کنید.
  4. تولید محتوای چند رسانه‌ای: استفاده از تصاویر، ویدئو و صدا در محتوای وبلاگ، جذابیت آن را برای مخاطبان افزایش می‌دهد.
  5. تعامل با مخاطبان: پاسخگویی به سوالات مخاطبان و تعامل با آن‌ها، اعتماد مخاطبان را به وبلاگ شما افزایش می‌دهد و آن‌ها را برای بازگشت به وبلاگ شما ترغیب می‌کند.

بزرگترین دارایی یک وبلاگ نویس، مخاطب با کیفیتی است که ایجاد می‌کند.

در نظر داشته باشید که بزرگترین دارایی یک وبلاگ نویس، مخاطب است. هر چه کیفیت مخاطبی که دارید بالاتر باشد و تعداد مخاطب با کیفیت شما بیشتر باشد، ارزش بیشتری از وبلاگ نویسی می‌توانید ایجاد کنید. بنابراین سعی کنید که قبلیه خود را بدست آورید و همواره آن را گسترش دهید.

وبلاگ نویسی آموزشی

کسی نمی‌تواند منکر این موضوع شود که وبلاگ نویسی آموزشی تاثیر زیادی در رشد و ارتقا ما انسان ها داشته است، درصد زیادی از محتوای وب فارسی به وبلاگ های آموزشی تعلق دارد و برای یادگیری موضوع علاقه خود کافیست در گوگل سرچ کنیم و مطالب آموزشی را مطالعه کنیم. مطالب رایگان آموزشی در وبلاگ های فارسی به وفور پیدا می شود و ارزش بسیار بالایی را در وب فارسی ایجاد کرده است.

وبلاگ نویسی آموزشی یک روش محبوب برای به اشتراک گذاری دانش و تجربیات است. در این روش، وبلاگر با ارائه آموزش‌ها، نکات و تکنیک‌هایی در حوزه‌ی خاص خود، خوانندگان خود را در آن زمینه توسعه و آموزش می‌دهد.

وبلاگ نویسی آموزشی معمولاً به عنوان یک نوع از آموزش برخط در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از جمله تکنولوژی، طراحی وب، تولید محتوا، بازاریابی دیجیتال، سلامت، پزشکی، زبان‌های خارجی، هنر و غیره ارائه شود.

وبلاگران آموزشی باید محتوایی جامع و قابل فهم به خوانندگان خود ارائه دهند. آنها باید با تخصص و تجربه خود، به خوانندگان خود کمک کنند تا موضوعاتی که به آنها علاقه‌مند هستند را به طور بهتری فهمیده و یاد بگیرند. استفاده از تصاویر، ویدئوها و نمودار‌ها نیز می‌تواند به خوانندگان کمک کند تا بهتر و در عمق‌تری درک کنند.

یکی دیگر از مزایای وبلاگ‌نویسی آموزشی، توسعه خود و بهبود توانایی‌های نویسندگی است. همچنین، با ارائه آموزش و کمک به دیگران نیز،‌ شما می‌توانید جامعه‌ی خود را گسترش دهید و از ارتباط با افرادی که به همان موضوعات علاقه‌مند هستند، بهره‌مند شوید.

لذت نوشتن باعث شده که من با وجود مشغله کاری زیاد همیشه سعی کنم که زمانی را به نوشتن در وبلاگ خودم اختصاص بدم، گرچه امروزه ویدئو و پادکست هم علاوه بر محتوای متنی جذابیت زیادی پیدا کرده است اما همچنان نوشتن لذت خاص خودش را دارد!

شما چه تجربه ای از نوشتن وبلاگ دارید؟

حس من به وبلاگ نویسی، حسی شبیه به خوردن یک شکلات خوشمزه در دل طبیعت است. زمان آزاد خود را به نوشتن اختصاص می دهم و از تعامل با دیگران لذت می برم. ممکن است از پلتفرمی به پلتفرم دیگر بروم، ممکن است به جای کاغذ از کامپیوتر و به جای کامپیوتر از موبایل استفاده کنم اما همیشه نوشتن به من انرژی و حس خوب می دهد. تاریخچه وبلاگنویسی من به بیش از بیست از سال می رسد و فکرمیکنم تا زمانی که زنده باشم ادامه خواهد داشت. شما چه تجربه ای از نوشتن دارید؟

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
فریاد
 ارسال شده در : پنجشنبه 26 مرداد 1402

درود. سپاسگزارم برای نوشتار سودمند و جالب شما. همه پلتفرم‌های سوشیال مدیا تاریخ انقضا دارند ولی وبلاگ‌های مبتنی بر وب هیچگاه منقضی نمیشند بویژه اینکه موتورهای جستجوگر وب مانند گوگل به وبلاگ‌های متنی بر وب توجه خیلی بیشتری دارند تا شبکه‌های اجتماعی. وبلاگ مانند کتاب کاغذی هست که با وجود کتاب الکترونیکی و صوتی، همیشه جایگاه خودش رو داره. به نکته درستی اشاره کردید باید وبلاگ رو با فناوری‌های نوین مانند استفاده از ویدئو، موسیقی، پادکست، هوش مصنوعی و غیره بروز کرد. همچنین از شبکه‌های اجتماعی برای جذب مخاطب و سئو بهره برد. با عرض پوزش پیشنهادی داشتم، با اینکه یکی از قدیمی‌ترین بلاگرهای ایرانی هستید چرا فیلد "نشانی وبلاگ یا وب‌سایت" در بخش دیدگاه کاربران وجود نداره! همونطور که بیان فرمودید تعامل با مخاطبین اهمیتی زیادی داره پس لطفا فیلد "نشانی وبلاگ یا وب‌سایت" رو در بخش دیدگاه کاربران سایتتون قرار بدید تا مخاطبین بتونند با شما تعامل داشته باشند. من از سال ۸۴ با وبلاگ فریاد در بلاگستان حضور دارم باعث افتخار بنده است که دیدگاه و پیشنهادات تخصصی شما استاد ارجمند و فرزانه رو درباره وبلاگم بدونم. سپاس http://faryad.blogfa.com

negin
 ارسال شده در : دوشنبه 08 شهریور 1400

سلام، کسی که به نوشتن داستان علاقه مند هست،چطور باید از به اشتراک گذاشتن این داستان ها درامد زایی کند؟ شما دوره خاصی برای وبلاگ نویسی سراغ دارید که به بنده معرفی کنید؟

رضا شیرازی
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 27 مهر 1400

سلام دوره های خوبی در زمینه داستان سرایی برگزار میشود، کتاب های خوبی هم هست مثل قصه گو برنده است. پیشنهاد میکنم صفحات شبکه های اجتماعی و سایت وب24 را دنبال کنید، آموزش های خوبی در آنها هست.

آفاق
 ارسال شده در : یکشنبه 05 بهمن 1399

قبیله رو نوشتید قبلیه

رضا شیرازی
 ارسال شده در : شنبه 09 مرداد 1400

ممنون از توجه شما، اصلاح شد.

علی
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 25 آذر 1399

چطور وبلاگ نویسی رو شروع کنم

رضا شیرازی
 ارسال شده در : شنبه 09 مرداد 1400

شروع کردن وبلاگ نویسی کار سختی نیست، مهم این است که تمرین کنید و هر روز بنویسید. دوره های آموزشی و مقالات بسیار خوبی هم در این زمینه در اینترنت هست.

el_aghaee
 ارسال شده در : دوشنبه 28 مهر 1399

سلام میخام یک وبلاگ نویس باشم👋