الگوریتم RankBrain گوگل چیست؟

 ﺳﻪشنبه 12 آبان 1394

الگوریتم RankBrain گوگل، یک الگوریتم یادگیری ماشینی است که به سیستم جستجوی معنایی گوگل کمک می کند. در جستجوی معنایی عبارات جستجو شده توسط کاربر اهمیت ندارند بلکه مفهومی که کاربر به دنبال آن است اهمیت دارد. به عنوان مثال کاربر اگر به دنبال کلمه "خوبی" در گوگل جستجو کند، نتایج گوگل می تواند شامل نتایجی باشد که در آنها عبارت "نیکی" به کار رفته است.

الگویتم مرغ مگس خوار که در سال 2013 از طرف گوگل معرفی گردید، با هدف بهبود وضعیت جستجوی معنایی ارائه شد و گوگل آن را در دهمین سالگرد تاسیس خود معرفی کرد و این الگوریتم را انقلابی در نتایج جستجو دانست. الگوریتم RankBrain به سایر سیگنالهای اندازه گیری صفحات اینترنتی گوگل اضافه شده است و طبق اعلام گوگل یکی از سیگنالهای با وزن بالا در الگوریتم گوگل خواهد بود.

یکی از دلایلی که گوگل را برای انجام چنین اقدامی ترغیب کرده است، تغییر محتوای وب از حالت صرفا متنی به حالت هایی مانند تصویری، صوتی و ویدئویی است. محتوایی که در ویدئو و صوت وجود دارد به سادگی و با روش های مرسوم قابل ایندکس کردن نیستند و به همین جهت لازم است که روشی جایگزین برای پیدا کردن مفهوم پرس و جوهای کاربر ایجاد شود.

پرس و جوهای پیچیده کاربران اینترنتی نیز دلیل دیگری برای چنین تصمیم گیری است. بسیاری از جستجوهایی که در گوگل انجام می شود به صورت مفهومی هستند و به همین دلیل گوگل نیاز دارد به جستجوی خود را ارتقا دهد. برخی از این جستجوها به زبان فارسی را که بیشتر جنبه طنز داشته است پیش از این در صفحه اینستاگرام وب24 منتشر کرده ایم که می توانید آنها را در آنجا مشاهده کنید.

به عنوان مثال می توانید نتیجه گوگل را برای جستجوی عبارت "همسر اوباما در کجا به دنیا آمده است؟" در تصویر زیر مشاهده کنید:

گوگل نه تنها مفهوم عبارت سرچ شده را پیدا کرده است و متوجه شده منظور از همسر اوباما چه کسی است، بلکه اطلاعات مربوط به محل تولد و سن او را به طور مشخص نمایش می دهد تا پاسخ جستجو کننده را داده باشد. این مثال به خوبی جستجوی معنایی و الگوریتم های مرغ مگسخور و RankBrain را توضیح می دهد.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha