فراخوان برای عمل یا CTA چیست و چه کاربردی دارد؟

 ﺳﻪشنبه 02 دی 1393

فراخوان برای عمل یا Call To Action که به اختصار به آن CTA گفته می شود به معنی درخواست برای انجام فعالیت خاصی توسط کاربر است. به انواع بنر، کلید، لینک و یا هر بخش دیگری در وب‌سایت که بازدید¬کننده را به انجام کاری ترغیب می کنند فراخوان برای عمل گفته می شود.
یک فراخوان برای عمل مؤثر، باعث می‌شود تا بازدیدکنندگان سایت اقدام مورد نظر ما را انجام دهند. فراخوان برای عمل ها معمولاً در معرض دید کاربران هستند، در نتیجه آنها می‌دانند از کجا باید شروع کنند و چه کاری باید انجام دهند و استفاده مناسب از فراخوان برای عمل تاثیر بسیار زیادی در بهبود نرخ تبدیل و فروش سایت شما خواهد داشت.
منظور از نرخ تبدیل، نسبت تعداد بازدید سایت و افرادی است که شما را به هدفی که می خواستید رسانده اند. فرض کنید که سایت شما در روز گذشته 100 بازدیدکننده داشته است و از این تعداد 2 نفر از شما خرید کرده¬اند، در این صورت نرخ تبدیل شما 2% است، اما پس از اضافه کردن یک فراخوان به عمل موثر و مناسب توانسته اید تعداد 10 نفر از 100 نفر بازدیدکننده را تبدیل به مشتری کنید و نرخ تبدیل خود را به 10% افزایش داده اید. به روش ها و تکنیکهایی که باعث بهبود نرخ تبدیل سایت می شوند، بهینه سازی نرخ تبدیل می گویند.
فراخوان برای عمل ها نقطه شروع مناسبی برای سوق دادن بازدیدکنندگان سایت به سمت خرید محصول (یا هدف دیگری که دنبال می کنید مثل عضویت در سایت) هستند، استفاده درست از فراخوان برای عمل اهمیت زیادی در جهت تبدیل بازدید به هدفی که دنبال می کنید دارد. نکاتی که در مورد استفاده از فراخوان برای عمل اهمیت دارند عبارتند از:

  • آنها را از دیگر عناصر وب‌سایت برجسته‌تر و بزرگتر کنید، اما تعادل را فراموش نکنید.
  • برای لینک، دکمه یا تصاویر مورد نظر در فراخوان برای عمل، رنگ های خاص و متمایز نسبت به سایر بخش های سایت در نظر بگیرید و آنها را به گونه‌ای جلوه دهید که خوانندگان بخواهند بر روی آن‌ کلیک کنند.
  • فراخوان برای عمل هایی را پیشنهاد دهید که ارزش‌های مورد نظر شما را در خوانندگان ایجاد  کنند و شما را به هدفی که می خواهید برسانند. به عنوان مثال استفاده از تکنیکهای فراخوان برای عمل در صفحه «ارتباط با ما» بدترین استفاده ممکن است.
  • فراخوان برای عمل هایی را ایجاد کنید که بینندگان را به کلیک کردن ترغیب می کنند. شما می‌توانید این کار را با ایجاد یک دکمه یا افزودن یک اثر شناور به یک عنصر انجام دهید. (کلیدهایی که با حرکت ماوس کاربر در صفحه حرکت می کنند و مکان ثابتی دارند)
  • شفاف باشید و از زبان ساده برای ارائه و پیشنهادهای خود استفاده کنید. هرچه مختصرتر توضیح دهید بهتر است.
  • در صورت امکان امتحان کنید. سعی کنید رنگهای مختلف (مثل: گزینه‌های قرمز در برابر گزینه‌های‌های سبز)، جملات متفاوت و مکان‌های مختلف را برای انتخاب بهترین آن‌ها، امتحان کنید. با اندازه گیری نرخ تبدیل هر یک از فراخوان برای عمل ها می توانید بهترین فراخوان برای عمل ممکن را برای سایت خود انتخاب کنید.

call to action چیست

مکان مناسب برای فراخوان برای عمل یا CTA

 

شما فراخوان برای عمل را آماده‌کرده‌اید، اما افراد چطور آن‌ را پیدا خواهند کرد؟ باید درباره‌ی مکان مناسب برای فراخوان برای عمل های سایت خود فکر کنید و از هر مکانی برای جایگیری آن‌ها استفاده نکنید. پیشنهادهای مختلف تنها باعث سردرگمی مخاطبان خواهد شد. برای بدست آوردن بهترین مکان برای فراخوان برای عمل های خود نکات زیر را در نظر بگیرید:

 

  • بهترین و متوسط‌ترین فراخوان برای عمل های خود را تقسیم بندی کنید. بهترین فراخوان برای عمل خود (اطلاعات، دانلود اطلاعات رایگان) را در بالای صفحه قرار دهید.  منظور از بهترین  فراخوان برای عمل، بهترین پیشنهادی است که می توانید به کاربر برای انجام یک فراخوان خاص بدهید، به عنوان مثال خرید یک محصول خاص یا دانلود یک فایل راهنمای رایگان.
  • فراخوان برای عمل های متوسط (استعلام قیمت، آزمایش و دریافت لیست قیمت) را به عنوان اید‌ه‌ای که سایر پیشنهادات شما را تکمیل می‌کند به کار گیرید و بهترین مکان سایت را به آنها اختصاص ندهید.
  •  فراخوان برای عمل ها را هم در پایین و هم در بالای صفحات وب‌سایت قرار دهید. قسمت بالای صفحه بیشترین بازدید را دارد. بخش‌هایی مانند پایین صفحه و محتوای اصلی نیز جهت ارتقا آ‌ن‌ها بی‌تاثیر نیستند.
  • بعضی از تحقیقات نشان داده‌است که قرار دادن  فراخوان برای عمل در سمت چپ صفحه (در سایت های انگلیسی سمت راست) کارایی بهتری دارد، اما با آزمون و خطاهای مختلف در نهایت متوجه خواهید شد که چه چیزی برای وب‌سایت شما مناسبتر است.
  • از صفحات تشکر برای  فراخوان برای عمل های دیگر استفاده کنید. منظور از صفحه تشکر، صفحه ای است که کاربر پس از انجام فراخوان به سمت آن هدایت می شود. به عنوان مثال پس از اینکه کاربر فایل راهنمای شما را دریافت کرد، به او فایل دیگری را در این صفحه پیشنهاد می دهید.
  • امتحان کنید. پیش‌گویی‌ها همیشه درست از آب درنمی‌آیند. قسمت‌های مختلف را برای آگاهی از اینکه کدام‌ یک برای شما بهترین کاربرد را دارد، امتحان کنید.

 

با استفاده صحیح و مناسب از فراخوان برای عمل، می توانید بازدیدکنندگان سایت خود را به مشتری تبدیل کنید. استفاده مناسب از فراخوان برای عمل، تاثیر بسیار زیادی در افزایش درآمدزایی و فروش وب سایت خواهد داشت. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید تغییرات لازم را در سایت خود در این زمینه بوجود آورید.

 

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha