چگونه کالای خود را از طریق اینترنت بفروشیم؟

 چهارشنبه 24 تیر 1394

چگونه کالای خود را از طریق اینترنت بفروشیم و از اینترنت کسب درآمد داشته باشیم، این سوال مهمی است که شاید بسیاری از افراد پاسخ آن را نمی دانند.

در این مقاله می­خواهم به معرفی روش­های مختلف فروش کالا از طریق اینترنت بپردازم. شاید اولین موضوعی که به ذهن شما برای فروش کالا در اینترنت خطور کند، راه اندازی سایت اینترنتی است، اما گرچه با راه اندازی یک سایت اینترنتی می توانید کالاهای خود را بفروشید اما روش­های بسیار زیاد دیگری نیز برای این کار وجود دارند. بخصوص اگر تازه کار هستید و تجربه زیادی در تجارت الکترونیک ندارید، در مرحله اول راه اندازی سایت را به شما پیشنهاد نمی­کنم، بلکه بهتر است ابتدا با روش­های مختلف فروش کالا از طریق اینترنت و بازاریابی اینترنتی آشنا شوید و سپس اقدام به راه اندازی سایت نمایید.

مزیت های فروش کالا از طریق اینترنت

فروش کالا از طریق اینترنت دو مزیت فوق العاده دارد:

  • مزیت اول اینکه هزینه راه اندازی اولیه فروشگاه در اینترنت بسیار پایین است و بعضا می­تواند صفر باشد
  • و دومین مزیت این است که می­توانید با استفاده از روش­های بازاریابی اینترنتی مستقیما به مخاطب هدف و افرادی که به دنبال خرید محصولات شما هستند دسترسی پیدا کنید و فروشی بیشتر از فروشگاه­های حقیقی داشته باشید.

در واقع هدف اصلی این است که مشتریان بالقوه کالاهای خود را شناسایی کرده و کالای خود را به آنها معرفی کنید و سپس با ایجاد اطمینان و اعتماد در آنها بتوانید کالاهای خود را بفروشید. انتخاب رسانه مناسب برای تبلیغات و معرفی کالا، با توجه به مخاطبین آن رسانه و نوع کالای شما مشخص می­شود، در ادامه چند روش فروش کالا در اینترنت را بدون اینکه نیازی به راه اندازی سایت از طرف شما باشد بررسی خواهیم کرد.

فروش کالاهای دست دوم

در صورتی که کالای دست دوم دارید یا در منزل وسائل اضافه دارید و نیازی به آنها ندارید می ­توانید به راحتی آنها را از طریق اینترنت به فروش برسانید. معروفترین سایت فروش اجناس دست دوم در دنیا سایت ebay.com است که مالک آن (آقای پیر امیدوار)  اصلیتی ایرانی دارد، طبق آماری که سایت الکسا ارائه می­دهد سایت ebay هجدهمین سایت پربازدید دنیا محسوب می­شود.

سایت ­هایی با کارکرد مشابه ebay در ایران نیز وجود دارند که از طریق آنها می­توانید اقدام به فروش کالاهای دست دوم خود بکنید، جالب است بدانید که اینگونه سایت­ها برای افراد زیادی در ایران و دنیا اشتغال ایجاد کرده ­اند. خرید و فروش از طریق این سایت­ها باعث می­شود که واسطه ها از بین رفته و فروشنده در زمان بسیار کوتاهی بتواند کالاهای خود را به فروش برساند و از طرف دیگر، خریدار نیز کالاها را با قیمتی بسیار مناسب خریداری می­ نماید.

از نمونه سایت­هایی که در ایران برای این کار مناسب هستند می توان به سایتهایی مانند divar.ir ، sheypoor.com و esam.ir اشاره کرد. برای معرفی کالای خود در سایت­های فروش اجناس دست دوم لازم نیست هزینه بپردازید، مگر اینکه خودتان بخواهید آگهی­ های شما به صورت ویژه نمایش داده شود. البته سایت ایسام درصدی از مبلغ فروش را به صورت کارمزد از حساب شما کسر خواهد کرد.

فروش و معرفی کالا در سایت های نیازمندی

کارکرد سایت­های نیازمندی دقیقا مشابه صفحات نیازمندی روزنامه همشهری است، با این تفاوت که جستجوی آگهی­ ها و دسترسی به آگهی­ های محلی در اینگونه سایت­ها بسیار ساده ­تر است. طبق یک تخمین ساده می­توان برآورد کرد که بیش از 3000 سایت نیازمندی در ایران وجود دارد، البته همه این سایتها موفق نیستند و بازدید مناسبی ندارند، اما تقریبا همه آنها به شما این امکان را می­ دهند که به صورت رایگان آگهی خود را ثبت کنید.

از معروفترین سایت­های نیازمندی در ایران می­توان به سایت هایی مانند istgah.com، iran-tejarat.com  و niazerooz.com اشاره کرد. برای پیدا کردن سایت های نیازمندی کافیست عباراتی مانند درج آگهی رایگان، سایت نیازمندی، سایت تبلیغاتی و... را در گوگل جستجو کنید تا بتوانید با سایتهای بیشتری در این زمینه آشنا شوید و در آنها آگهی فروش کالای خود را درج نمایید.

فروش کالا در سایت های B2B و B2C

سایتهای B2Bوب سایتهایی هستند که امکان ایجاد ارتباط بین تجارت­های مختلف را مهیا می­کنند. معروفترین سایت B2B در دنیا وب سایت alibaba.com است، جالب است بدانید که این سایت به تنهایی درصد قابل توجهی از صادرات کشور چین را به خود اختصاص داده، سایت علی بابا پنجاه و نهمین سایت پربازدید دنیا و بیست و سومین سایت پربازدید در ایران است.

نمونه سایتهای ایرانی زیادی نیز در این زمینه فعال هستند، برخی از این سایت­ها مختص یک صنعت خاص هستند، به عنوان مثال وب سایت pishehvar.com برای معرفی کالاهای تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو فعالیت می­کند، سایت foodyar.com یک سایت B2B در زمینه صنایع غذایی است و سایتهایی مانند 1st.ir و namayeshgah.com به صورت عمومی فعالیت می­کنند.

شما با عضویت در این سایت ها می­توانید یک صفحه شخصی برای خود ایجاد کنید و ضمن معرفی شرکت خود، محصولات و اخبار مرتبط با فعالیتی که دارید را در این سایت ها معرفی نمایید. معمولا عضویت در این سایت ها رایگان است و در صورتی که بخواهید محصولات شما به صورت ویژه نمایش داده شوند مبلغی را به صورت عضویت سالانه پرداخت می کنید.

همچنین وب سایت­های B2C با هدف فروش مستقیم به خریدار بوجود آمده اند، برخی از این وب سایتها امکان تعریف کالا و مشخصات آن را به شما می ­دهند مانند سایت Mozando.com و برخی دیگر کالاهای از قبل تعریف شده دارند و شما برای فروش کالا تنها باید قیمت و شرایط فروش مانند نحوه ارسال و ارائه گارانتی و... را مشخص نمایید مانند سایت itbazar.com یا  digionline.com، معمولا وب سایتهایی که در نوع دوم قرار می­گیرند وب سایت های تخصصی هستند و برای یک صنعت خاص فعالیت می­کنند.

فروش کالا از طریق شبکه های اجتماعی

شبکه­ های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر، یوتیوب و نمونه های داخلی آن مانند سایت کلوب، آپارات و... می­توانند مکان بسیار مناسبی برای معرفی کالاهایی که دارید و ایجاد ارتباط مناسب با مخاطب باشند. با توجه به نوع کالایی که دارید، می­توانید بهترین شبکه­ های اجتماعی برای تبلیغ کالای خود را پیدا کنید و اقدام به فروش آن نمایید. به عنوان مثال اینستاگرام برای محصولاتی که مخاطب عام دارند و مخاطب آنها خانم­ ها هستند بسیار مناسب است.

روش­های دیگری نیز برای فروش کالا از طریق اینترنت وجود دارد، مانند عضویت در فروشگاه سازها، ایجاد وبلاگ رایگان و معرفی محصولات و استفاده از سیستم ­های همکاری در فروش. در صورتی که کالای مناسبی برای فروش دارید، پیشنهاد میکنم حتما روش­هایی که در این مقاله معرفی شد را امتحان کنید و نتیجه آن را مشاهده نمایید، فراموش نکنید که استفاده از این سایت­ها رایگان است و به این نکته دقت کنید که ایجاد اعتماد و ارائه سرویس مناسب به مشتری می­تواند تاثیر بسیار بالایی در فروش شما داشته باشد.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
محمد محمدعلی
 ارسال شده در : جمعه 29 مرداد 1400

صفحه برد آسانسور