کارآفرینی اینترنتی - کارآفرینی اینترنتی از حرف تا عمل

 چهارشنبه 07 اسفند 1392

کارآفرینی اینترنتی از حرف تا عمل: کارآفرینی یکی از مباحثی است که در سالهای اخیر توجه بسیار زیادی به آن شده است و دولت نیز اهمیت زیادی برای کارآفرینی قائل است.

آشنایی من با مباحث کارآفرینی (البته به صورت تئوری) برمیگردد به سال 1388 که در یک دوره کارآفرینی که از طریق وزارت کار برگزار میشد شرکت کردم. شرکت کنندگان دوره اکثرا افراد فعالی بودند که قبل از اینکه وارد دوره شوند نیز مشغول کارآفرینی بودند و اکثرا شرکتهای موفقی نیز داشتند. مباحث بسیار جالبی نیز در طول دوره مطرح شد و از همه مهمتر در دوره فوق با دوستان بسیار خوبی آشنا شدم که هنوز هم دوستی های ما ادامه دارد.

دوره فوق باعث شد که دیدگاه بسیار خوبی نسبت به کارآفرینی و مباحث مربوط به آن داشته باشم و حتی بعضی وقتها به این فکر می افتادم که ایکاش به جای ادامه تحصیل در رشته هوش مصنوعی مباحث کارآفرینی را دنبال می کردم.

کارآفرینی اینترنتی از حرف تا عمل

کارآفرینی اینترنتی

یکی از مباحثی که در کارآفرینی بسیار قابل توجه هست مبحث کارآفرینی اینترنتی است.کارآفرینی اینترنتی بیشتر از این جهت مورد توجه قرار گرفته که برخلاف حالت سنتی شخص کارآفرین نیازی به سرمایه هنگفت ندارد و با سرمایه ای بسیار ناچیز نیز می تواند اقدام به کسب درآمد از اینترنت و راه اندازی کسب و کار اینترنتی کند.

از طرف دیگر بازار اینترنت می تواند بسیار بزرگتر از بازار سنتی باشد و یک سایت اینترنتی به تنهایی می تواند تعداد بازدیدکننده ای بیشتر از بهترین مغازه در پر رفت و آمدترین نقطه شهر داشته باشد و فروش بیشتری نسبت به یک مغازه عادی داشته باشد. به همین دلیل اینترنت می تواند یک بازار بسیار جذاب برای کارآفرینان باشد.

اما کارآفرینی اینترنتی یک تفاوت دیگر نیز با کارآفرینی از طریق فعالیت های سنتی دارد، نکته اینجاست که شما زمانی که میخواهید وارد بازار اینترنتی بشوید در درجه اول باید از ابزار مناسب برای این کار استفاده کنید. برخلاف تصور اولیه انتخاب ابزار مناسب برای این کار به هیچ وجه کار ساده ای نیست و قبل از این انتخاب باید از مشاوره افراد خبره و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

تفاوت دیگر کارآفرینی اینترنتی با حالت سنتی در این نکته نهفته است که گرچه هزینه راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی نسبت به یک کسب و کار سنتی بسیار کمتر است اما برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی شما باید دانش بسیار بالایی راجع به بازاریابی اینترنتی، تکنولوژی وب، سئو و بهینه سازی سایت، معماری اطلاعات و نحوه چیدمان اطلاعات در صفحه، ابزارهای مختلف اینترنتی و... داشته باشید.

کارآفرینی اینترنتی

مشکلات کارآفرینی اینترنتی

 بزرگترین مشکل کارآفرینان اینترنتی عدم آشنایی با تکنولوژی های وب، معماری اطلاعات، بازاریابی اینترنتی، سئو و بهینه سازی سایت و روش های جذب مخاطب در اینترنت و تبدیل بازدیدکننده به مشتری است. هر کدام از مواردی که نام بردم به خودی خود دنیایی از اطلاعات و مطالب مختلف را شامل می شوند که یادگیری آنها نیازمند صرف زمان بسیار زیادی است.

یکی از دلایلی که اکثر افرادی که وارد بازار اینترنت می شوند نمی توانند به درآمدزایی مناسب و مفید برسند عدم آشنایی با مباحث فوق است.

سخنی با فارغ التحصیلان کارآفرینی و مدیریت اجرائی

متاسفانه افرادی که فارغ التحصیل رشته کارآفرینی یا مدیریت اجرائی هستند این تصور را دارند که آشنایی کامل و کافی نسبت به مباحث مربوط به کارآفرینی مثل بازاریابی، مدیریت محصول، فرآیندهای تولید، مدیریت منابع و... را دارند و به همین جهت اصولا نیازی در خود احساس نمی کنند که با مواردی که ذکر شد آشنایی داشته باشند، همین موضوع باعث خواهد شد که نهایتا چنین افرادی برخلاف تحصیلاتی که دارند نتوانند به نتیجه لازم دست پیدا کنند.

واقعیت این است که برای موفقیت یک ایده اینترنتی که نهایتا تبدیل به یک کسب و کار خواهد شد عوامل بسیار زیادی دست به دست هم باید بدهند که یک کارآفرین اینترنتی باید از همه عوامل به نحو احسن استفاده کند.

جمع بندی

ورود به بازار اینترنت و راه اندازی کسب و کار اینترنتی کار ساده ای نیست و نیاز به دانش های زیادی دارد. علاوه بر اینکه یک کارآفرین اینترنتی باید دانش مناسب در این زمینه داشته باشد و یک ایده خوب و مناسب داشته باشد باید بتواند از تکنیکهای مختلفی مانند بازاریابی ایمیلی، سئو ، روش های جذب مشتری، نرخ تبدیل، معماری اطلاعات و... در سایت خود استفاده کند.

در صورتی که علاقمند به ارتباط با فارغ التحصیلان کارآفرینی اینترنتی هستید پیشنهاد میکنم در شبکه اجتماعی کارآفرینان که با نام کارنونت اخیرا راه اندازی شده است عضو شده و از طریق این سایت با دیگران در ارتباط باشید و مباحث کارآفرینی اینترنتی را دنبال کنید.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha