پیج رنک چیست؟ افزایش پیج رنک گوگل

 شنبه 11 خرداد 1392

الگوریتم پیج رنک، اولین اختراع گوگل و وجه تمایز این موتورجستجو با تمام موتورهای جستجوی زمان خودش بود. پیج رنک بخش بسیار مهمی از الگوریتم گوگل است و وزن بالایی از امتیاز رتبه بندی صفحات در نتایج گوگل را به خودش اختصاص داده است. با من همراه باشید تا بررسی بیشتری در مورد الگوریتم پیج رنک و تاثیر آن در نتایج گوگل داشته باشیم.

 پیج رنک اولین اختراع گوگل است که توسط آقایان سرگری برین و لری پیج بنیانگذاران گوگل زمانی که دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد بودند و بر روی موضوع تز دکترای خود کار می‌کردند ثبت گردید. ایده اولیه پیج رنک از معیار citation در مقالات علمی گرفته شد، معیار citation مبنای ارزش‌گذاری مقالات علمی است، به این صورت که بعد از انتشار یک مقاله در ژورنال‌های معتبر، بررسی می‌شود که چه مقالاتی منتشر شده و مقاله فوق را در بخش منابع خود معرفی کرده است. در واقع ارزش یک مقاله علمی بر اساس مقالاتی که آن مقاله را به عنوان منبع معرفی کرده اند سنجیده می‌شود.

معیار citation باعث شد تا ایده اولیه الگوریتم پیج رنک در ذهن لری‌پیج و سرگی‌برین شکل بگیرد. الگوریتم پیج رنک بر این مبنا است که اگر محتوای مفیدی در اینترنت منتشر شود، حتما دیگران آن را معرفی می‌کنند و کیفیت محتوا را می توان بر اساس لینک‌های ورودی به آن تشخیص داد. در واقع برای رتبه بندی صفحات وب، مطابق این الگوریتم به جای اینکه محتوای صفحه و عوامل فنی آن بررسی شوند، این موضوع بررسی خواهد شد که در خارج از آن صفحه، چه لینک‌هایی به آن داده شده است و از چه صفحاتی در اینترنت معرفی شده است.

پیج رنک چیست؟

پیج رنک یا امتیاز گوگل عددی است بین 0 تا 10 که به هر صفحه در اینترنت داده می شود. برخلاف تصویر بسیاری از افراد پیج رنک امتیازی است که به صفحه داده می شود نه به سایت اینترنتی و مبانی محاسبه پیج رنک بر اساس لینک‌های ورودی به هر صفحه است و هیچ معیار دیگری مانند طراحی سایت، محتوای سایت، بازدید و... در آن دخیل نیست. در نظر داشته باشید که از نظر الگوریتم پیج رنک، هر لینک که به یک صفحه در اینترنت اشاره می‌کند می‌تواند به آن صفحه امتیاز مشخصی را منتقل کند. اهمیتی ندارد که این لینک از یک صفحه داخلی ایجاد شده باشد یا یک سایت دیگر، در هر دو حالت امتیاز پیج رنک محاسبه خواهد شد.

امتیاز هر لینک خروجی از صفحه بر اساس امتیاز صفحه تقسیم بر تعداد لینک‌های خروجی به همراه یک ضریب نرمال سازی محاسبه می شود. به عنوان مثال اگر شما دارای صفحه ای باشید که امتیاز 5 داشته باشد و آن صفحه 10 لینک خروجی دارد، امتیاز هر لینک خروجی 0.5 خواهد بود که به لینک‌های خروجی اختصاص می‌یابد. امتیاز هر صفحه در اینترنت بر اساس مجموع امتیازات ورودی به آن محاسبه می شود.

الگوریتم پیج رنک گوگل چیست و چگونه کار می‌کند

البته پیج رنک گوگل دو تغییر اساسی کرده است:

  1. امتیاز همه صفحات در محاسبه پیج رنک لحاظ نمی شود، بلکه تنها صفحاتی محاسبه می شوند که قابل اعتماد یا trusted باشند و جز بک لینک‌های گوگل محسوب شوند. لینک‌هایی که با خصوصیات nofollow یا ugc یا sponsered تعریف شده باشند، امتیاز پیج رنک را منتقل نخواهند کرد. گوگل آخرین بار در سال 2018 آپدیت جدیدی برای الگوریتم پیج رنک خود ارائه کرد و در این بروزرسانی به مرتبط بدون سایت‌هایی که به یکدیگر لینک داده اند تاکید شده است. در واقع گوگل بر اساس خوشه‌بندی که در وب انجام می‌دهد امتیاز پیج رنک را بر اساس لینک‌هایی محاسبه می‌کند که از سایت‌های مرتبط به یک سایت داده می‌شوند.
  2. گوگل برای اینکه امتیاز صفحه در محدوده 0 تا 10 قرار بگیرد آن را در یک ضریب نرمال سازی ضرب می کند.

محاسبه پیج رنک بار محاسباتی بالایی دارد و ممکن است ماه‌ها طول بکشد. در سال‌های اولیه هر بار محاسبه و به روزرسانی پیج رنک 6 ماه زمان می‌برد اما به مرور زمان این زمان طولانی‌تر شد و به 18 ماه هم رسید. پس از ارائه الگوریتم پیج رنک، نتایج گوگل به میزان قابل توجهی بهتر از سایر موتورهای جستجو شدند و در واقع این الگوریتم باعث محبوبیت و توسعه گوگل شد. گوگل امتیاز پیج رنک را از طریق تولباری که داشت، به کاربران ارائه می‌کرد. اما نمایش پیج رنک برای گوگل دو مشکل عمده ایجاد می کرد:

  • باعث سردرگمی و گمراه کردن کاربران می‌شد به این دلیل که در زمان بروزرسانی پیج رنک، ممکن است پیج رنک جدید با رنک قبلی تفاوت زیادی داشته باشد. با توجه به زمان زیاد بین به روزرسانی پیج رنک صفحات این موضوع اهمیت بالایی دارد.
  • افرادی که از این موضوع سو استفاده می‌کردند و با استفاده از پیج رنک بالای خود اقدام به فروش لینک می‌کنند را صاحب درآمد بالایی می سازد و از طرف دیگر به وبمسترها اجازه می دهد تا با خرید لینک از اینگونه سایت ها گوگل را فریب دهند.

گوگل در اسفند 1394 اعلام کرد که نمایش پیج رنک را از تولبار خود را حذف خواهد کرد و پیج رنک صفحات وب برای کاربران قابل مشاهده نخواهد بود. دلیل اصلی این موضوع از طرف گوگل گمراه شدن کاربران از طریق بررسی PR اعلام شده است. این موضوع به معنی حذف الگوریتم PR از الگوریتم های گوگل نیست، بلکه تشخیص PR صفحات اینترنتی برای کاربران میسر نخواهد بود.

با مخفی شدن پیج رنک، بسیاری از سایت‌هایی که اقدام به خرید و فروش لینک می‌کردند دچار سردرگمی شده و کاربران به سادگی نمی‌توانستند ارزش سایت‌ها را تخمین بزنند. برای اینکه این مشکل را حل کنند به سمت ابزارهایی که اعتبار سایت‌ها را تخمین می‌زنند مانند سایت moz.com و ahrefs.com رفتند. وب سایت ماز، معیارهایی مانند Domain Authorithy و Page Authority دارد که هدف از ارائه آنها تخمین پیج رنک است.

پیج رنک گوگل چه زمانی تغییر می کند؟

گوگل در گذشته فاصله به روزرسانی پیج رنک 6 ماه بود و 2 بار در سال پیج رنک را محاسبه می کرد، محاسبه پیج رنک بسیار کار پیچیده و زمانبری است و به همین دلیل مدت زیادی محاسبه آن طول می کشد. البته برخی مواقع پیش آمده که در سال بیش از 2 بار پیج رنک محاسبه شده و یک بار هم بین دوبار محاسبه زمانی بیش از یک سال فاصله افتاد. به طور کلی آپدیت شدن پیج رنکها زمان مشخصی ندارد. به مرور زمان گوگل الگوریتم خود را توسعه داد و در Page rank تغییراتی ایجاد کرد، مهمترین تغییر این بود که پیج رنک صرفا بر اساس امتیاز سایت هایی که در یک گروه قرار گرفته اند محاسبه می شود. به همین دلیل سرعت محاسبه پیج رنک افزایش یافت اما گوگل از اسفند 1394 به بعد نمایش پیج رنک برای کاربران را تغییر داد و دیگر کاربران اینترنتی نمیتوانند میزان دقیق پیج رنک سایت خود را متوجه شوند.

سئو کلاه سیاه، پیج رنک و الگوریتم پنگوئن گوگل

از دیدگاه گوگل، خریداری لینک و ایجاد لینک به صورت دستی کار خلاف محسوب می‌شود و هدف از این اقدامات فریب دادن الگوریتم گوگل است. بنابراین اینگونه اقدامات سئو سیاه محسوب می‌شوند.

الگوریتم گوگل پنگوئن شدیدا با سایت هایی که اقدام به فروش لینک جهت افزایش پیج رنک سایر سایت‌ها می‌کنند مبارزه می‌کند. به همین دلیل سایت‌هایی که گوگل تشخیص دهند اقدام به فروش لینک می‌کنند به سرعت افت رتبه پیدا می کنند. همچنین سایت هایی که بیش از اندازه در سایت های لینک فروش لینکسازی کنند اسپم خواهند شد.

از دیدگاه پنگوئن صرفا بک لینکهای طبیعی که توسط کاربران ایجاد شده باشند، بک لینک های مفید هستند و در صورتی که بک لینک‌های غیرطبیعی یا خریداری شده برای یک صفحه وجود داشته باشد، تاثیر منفی در رتبه آن سایت دارد. الگوریتم پنگوئن در حال حاضر در هسته اصلی گوگل قراردارد و یک بخش جدا از هسته گوگل نیست.

گوگل پنگوئن می تواند پیج رنک سایت هایی که لینک های غیرطبیعی دارند را کاهش دهد و سایت هایی که با هدف بهبود پیچ رنک لینک خریداری می کنند و یا با هدف بهبود رتبه در گوگل لینک های غیرطبیعی ایجاد می کنند را جریمه کند.

گوگل در سال‌های اخیر با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و سیستم یادگیری ماشین تمام تلاش خود را کرده است که تا جای ممکن بتواند لینک‌های غیرطبیعی را تشخیص دهد. با این وجود در بسیاری از موارد ممکن است عملکرد مناسبی نداشته باشد و کماکان برخی از سایت‌ها با خریداری یا ایجاد لینک‌های غیرطبیعی به دنبال بهبود رتبه خود در گوگل هستند.

آیا پیج رنک تقلبی وجود دارد؟

بله در گذشته عده ای از افرادی که خرید و فروش بک لینک میکردند، اقدام به ایجاد سایت هایی با پیج رنک تقلبی می کردند. اما به مرور زمان با مخفی کردن نمایش پیج رنک توسط گوگل، اینگونه روش ها کارایی خود را از دست دادند. زیرا انجام چنین کاری کمکی به آنها برای فروش بک لینک نمی‌کند.

 آیا پیج رنک ارتباط مستقیمی با افزایش رتبه سایت در گوگل دارد؟

پیج رنک یکی از پارامترهای مهم رتبه بندی در موتورجستجوی گوگل است، اما پارامترهای زیاد دیگری نیز وجود دارند که بر روی رتبه سایت شما تاثیر می گذارند. بنابراین پیج رنک گرچه موثر است اما به تنهایی نمی تواند رتبه بالای سایت شما را تضمین کند. با وجود اینکه گوگل در سال‌های اخیر تلاش کرده است که وزن پیج رنک را در الگوریتم‌های خود کاهش دهد، اما همچنان بخش مهمی از وزن الگوریتم‌های گوگل را به خود اختصاص داده است.

نتیجه گیری

پیج رنک یکی از بخش های مهم الگوریتم گوگل است. پیج رنک گوگل بر اساس لینک‌های اینترنتی کار می‌کند و کیفیت صفحات اینترنتی را بر اساس لینک‌ها تشخیص می دهد. به مرور زمان گوگل الگوریتم پیج رنک را بهبود داد و در حال حاضر با استفاده از روش های هوش مصنوعی و الگوریتم پنگوئن، لینک‌های غیرطبیعی را تشخیص داده و آنها را جریمه می‌کند.خریداری و ایجاد لینک به صورت دستی با هدف بهبود رتبه سایت در گوگل، کار خلاف محسوب شده و سئو سیاه است.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha