بازاریابی اینترنتی

 چهارشنبه 18 مرداد 1391

بازاریابی مفهومی است که افراد مختلف کم و بیش با آن آشنا هستند. اینترنت هم به عنوان یک بازار جوان مکان مناسبی برای بازاریابی و کسب درآمد است. لذا مفهوم بازاریابی اینترنتی با تعاریف بازاریابی نوین بوجود می آید. بازاریابی اینترنتی علمی نوظهور در ایران است و با توجه به وجود مشتریان بالقوه زیاد در اینترنت و عدم وجود رقبای جدی یک اقیانوس آبی محسوب می شود.

مفهوم اقیانوس آبی و قرمز: اقیانوس آبی در علم بازاریابی به بازاری گفته می شود که شما در آن مشغول فروش محصول یا خدمات خود هستید و رقیبی نیز ندارید. به همین جهت شما می توانید نرخ بازار را تعیین کنید و حتی اگر مشکلاتی در محصول یا خدمات شما وجود داشته باشد به دلیل اینکه انحصار بازار دست شما است و رقبای زیادی ندارید نهایتا مشتری خود را خواهید داشت. اما پس از مدتی با توجه به سود شما رقبایی برای شما بوجود خواهند آمد و سهم بازار را از شما خواهند گرفت. نهایتا ممکن است کار به جایی برسد که سهم شما از بازار کوچک شود و برای بدست آوردن سهم خود مجبور به جنگ با رقبا شوید و در این صورت اقیانوس آبی شما تبدیل به یک اقیانوس قرمز خواهد شد.

به عقیده من اینترنت در ایران یک اقیانوس آبی بکر است و بازاریابی اینترنتی راه موفقیت در این بازار.

برای شروع قبل از هر چیز شما باید با مفاهیم بازاریابی اینترنتی و تعاریفی که در این زمینه وجود دارد آشنا شوید و سپس به دنبال یک ایده نو و خلاقانه برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی بروید. در اینجا چند تعریف اولیه که در زمینه بازاریابی اینترنتی وجود دارند را مطرح می کنم:

زمان ماندگاری بازدید کننده: به مدت زمانی گفته می شود که یک بازدید کننده در سایت شما باقی می ماند و از اهمیت زیادی برخوردار است. طبق آمار بدست آمده شما بین 3 تا 5 ثانیه فرصت دارید تا بازدید کننده ای که از طرف موتور جستجو به سایت شما آمده است را جذب سایت خود کنید و او را در سایت نگه دارید.

صفحات بازدید شده توسط یک نفر: PageView به تعداد صفحاتی گفته میشود که در یک روز از سایت شما دیده می شود اما این به معنای تعداد نفراتی که سایت شما بازدید کرده اند نیست. هر نفر ممکن است چند صفحه مختلف از سایت شما را ببیند و هر چه تعداد صفحات بازدید شده توسط یک نفر بیشتر باشد نشان دهنده کیفیت بیشتر مطالب سایت شما است.

Bounce Rate: مراجعه شود به bounce rate چیست

بازدید کننده برگشتی: به بازدید کننده ای گفته می شود که برای بار دوم یا بیشتر به سایت شما سر زده است. هر چه میزان چنین بازدیدکننده هایی برگشتی بیشتر باشد نشان دهنده کیفیت بیشتر سایت شما است. بازدید کننده بازگشتی یکی از معیار های مهم در ارزیابی سایت ها از لحاظ بازاریابی اینترنتی است.

در مقالات بعدی سعی میکنم نکات و موارد بیشتری در مورد بازاریابی اینترنتی را مطرح کنم.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha