سرعت لود صفحات سایت و فاکتور core web vitals چه تأثیری در سئو دارد

 شنبه 02 بهمن 1400

گوگل فاکتورهای زیادی را برای رتبه‌بندی صفحات وب اندازه‌گیری می‌کند. روند تغییرات الگوریتم‌های گوگل در سال‌های اخیر سرعت زیادی به خود گرفته است. مسلماً آن چیزی که برای یک موتور جست‌وجو بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد این است که کاربر بهترین پاسخ را از عبارتی که جست‌وجو کرده است، دریافت کند.

همۀ ما به‌خوبی می‌دانیم که محتوا نقشی اساسی در بهبود تجربۀ کاربر از جست‌وجو و رفع نیاز او دارد، اما آیا تولید محتوای خوب به‌تنهایی کافی است؟ گوگل فاکتورهای زیادی را برای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد و جالب است بدانید که این فاکتورها با توجه به کلمات‌ کلیدی مختلف با هم تفاوت دارند. عوامل زیادی باید دست به دست هم بدهند تا کاربر احساس و تجربۀ خوبی از نتایج گوگل داشته باشد.

سرعت لود صفحات سایت، یکی از فاکتورهای مهمی است که در بهبود رضایت کاربر تأثیرگذار است و در سال‌های اخیر گوگل اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل شده است. زمانی که سایت کند باشد، کاربر به‌طور ناخودآگاه آن را ترک می‌کند و تمایلی به گشت‌و‌گذار در داخل آن نخواهد داشت. به همین جهت، گوگل در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت معیارهای اندازه‌گیری page speed insight را تغییر دهد و استانداردهای سخت‌گیرانه و جدیدی را در قالب افزونۀlight house و سپس گزارش core web vitals ارائه داد.

یکی از چالش‌های گوگل در سال‌های اخیر، نحوۀ اندازه‌گیری سرعت لود صفحات مختلف سایت بود. به‌طور معمول، سرعت لود صفحات از طریق روبات‌های گوگل اندازه‌گیری می‌شد، در‌حالی‌که ممکن است سرعت مشاهدۀ صفحات سایت توسط کاربر و گوگل با هم تفاوت داشته باشد.

بنابراین، گوگل تصمیم گرفت فاکتورهای سرعت را براساس گزارش crux محاسبه کند، عبارت crux مخففchrome user experience است و این امکان را به گوگل می‌دهد که فاکتورهای مختلف سرعت لود صفحات مانند CLS، FID، TBT و LCP را زمانی که کاربر از طریق مرورگر کروم صفحات سایت را مشاهده می‌کند اندازه‌گیری کند. درواقع، اتفاقی که می‌افتد این است که گوگل سرعت لود صفحات سایت را براساس تجربۀ کاربری که سایت را مشاهده می‌کند اندازه‌گیری می‌کند، نه براساس سرعت لود صفحات برای روبات‌های گوگل.

Core web vitals چیست؟

CVW فاکتور جدید گوگل برای اندازه‌گیری سرعت صفحات اینترنتی است که براساس اندازه‌گیری تجربۀ کاربر از لود صفحات سایت‌های اینترنتی به دست می‌آید. فاکتورهای تأثیرگذار در core web vitals عبارت‌اند از:

CLS یا Cumulative Layout Shift مدت‌زمان جابه‌جایی عناصر مختلف صفحه در زمان لود برای کاربر را اندازه‌گیری می‌کند. فرض کنید که در صفحۀ سایت شما، یک تصویر وجود دارد که زمان بارگذاری سایت، هنوز به‌طور کامل لود نشده باشد، اگر کاربر بخواهد روی لینک پایین تصویر کلیک کند و هم‌زمان تصویر موردنظر لود شود، ممکن است به‌اشتباه روی لینک دیگری کلیک کند و صفحه جابه‌جا شود. این موضوع برای گوگل اهمیت دارد و در زمان بارگذاری عناصر صفحه باید کمترین جابه‌جایی عناصر را داشته باشیم.

LCP یا Largest Contetful Paint فاکتور مهم دیگری است که در CWV اندازه‌گیری می‌شود. LCP زمان بارگذاری بزرگ‌ترین عنصر صفحه را اندازه‌گیری می‌کند. میزان مناسب برای LCP کمتر از ۲.۵ ثانیه است و LCP بیشتر از ۴ ثانیه امتیاز قرمز خواهد گرفت.

TBT یا Total Blocking Time زمانی رخ می‌دهد که بارگذاری بخشی از صفحه متوقف می‌شود، به این دلیل که در انتظار پاسخ از سمت بخش دیگری از صفحه است. برای مثال، وقتی که لود یک اسکریپت در صفحه طولانی باشد، عناصر دیگر صفحه باید در انتظار پاسخ این اسکریپت بمانند و این موضوع در سرعت سایت تأثیرگذار است.

فاکتورهای Core web vitals تا چه میزان در رتبه‌بندی سایت تأثیرگذارند؟

در حال حاضر وزن فاکتورهای CWV در رتبه‌بندی صفحات وب چندان زیاد نیست، اما گوگل اعلام کرده است که از می ۲۰۲۱ وزن این فاکتورها افزایش خواهد یافت و در به‌روزرسانی الگوریتم‌های گوگل نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. ضمن اینکه بعد از این تاریخ، گوگل سایت‌های اینترنتی را صرفاً از طریق نسخۀ موبایل، خزش و ایندکس خواهد کرد و نسخۀ دسکتاپ خود را حذف خواهد کرد.

فاکتورهایی را که از می ۲۰۲۱، به‌عنوان سیگنال رتبه‌بندی نتایج گوگل و با هدف بهبود تجربۀ کاربری تأثیرگذارند، در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.

فاکتورهای کور وب ویتالز - رتبه بندی گوگل

سه فاکتور اول مربوط به CWV هستند و سازگاری با موبایل، مرور ایمن، استفاده از HTTPS و نداشتن بنرها و پاپ‌آپ‌های مزاحم، فاکتورهای دیگر را تشکیل می‌دهند.

چگونه مشکلات فاکتورهای Core Web vitals سایت خود را بدانم؟

ابزار سرچ کنسول گوگل در بخش enhancement، گزارش مربوط به core web vitals را دارد. این گزارش براساس crux محاسبه می‌شود؛ بنابراین اگر تعداد بازدیدکنندگان یک سایت کم باشد، تعداد صفحاتی که در این گزارش مشاهده می‌کنیم کم است. از سوی دیگر، ابزارهایی مانند gtmetrix نیز معیارهای CWV را اندازه‌گیری می‌کنند، اما به دلیل اینکه gtmetrix از طریق کشور کانادا این کار را انجام می‌دهد، نتایج آن با فاکتورهای گوگل تا حدودی تفاوت دارد.

نکتۀ دیگری که وجود دارد این است که سرعت اینترنت کاربر، روی نتیجۀ گوگل تأثیرگذار است؛ بنابراین، ممکن است کاربری که با اینترنت کند به سایت ما مراجعه کرده است، تأثیر منفی روی امتیاز ما بگذارد. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که این اتفاق ممکن است به‌طور هم‌زمان برای همۀ رقبای ما هم رخ دهد، بنابراین جای نگرانی زیادی ندارد؛ اما اگر ابزاری داشته باشیم که بتواند همۀ صفحات سایت ما را با سرعت اینترنت یکسان و متعادل رصد کند و مشکلات سرعت صفحات را قبل از اینکه crux گوگل به سراغ ما بیاید به ما اطلاع دهد، این موضوع به ما کمک زیادی خواهد کرد.

درواقع، برای اینکه مشکلات CWV سایت خود را بدانیم، نیاز به ابزاری داریم که از داخل ایران صفحات مختلف سایت ما را رصد کند و مشکلات CWV را به ما گزارش دهد. خبر خوب اینکه در حال حاضر ابزار جت سئو (www.jetseo.ir) که تنها ابزار سئوی ایرانی است، چنین امکانی را به ما می‌دهد. این ابزار صفحات مختلف سایت شما را خزش و تحلیل می‌کند و هم‌زمان، امتیازهای مربوط به CWV را در اختیار شما قرار می‌دهد.

چطور اطلاعات بیشتر کسب کنم؟

یادگیری فاکتورهای CWV برای برنامه‌نویسان، به‌خصوص برنامه‌نویسان فرانت اند، ضروری است. به‌علاوه، کارشناسان سئو می‌توانند با یادگیری دقیق این فاکتورها ارتباط خوبی با تیم فنی برقرار کنند. منابع مختلفی درمورد فاکتورهای CWV وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

نکتۀ مهمی که باید در نظر بگیریم این است که فاکتورهای CWV در حال تغییر هستند و گوگل در ماه‌های اخیر تغییراتی در نحوۀ محاسبۀ امتیازهای آن داده است. بنابراین، دنبال‌کردن آخرین مطالب مرتبط با آن می‌تواند کمک زیادی به ما بکند.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
مصطفی
 ارسال شده در : یکشنبه 03 بهمن 1400

سلام خدمت دکتر شیرازی بسیار عالی ممنون

رضا شیرازی
 ارسال شده در : یکشنبه 29 خرداد 1401

خواهش میکنم، خوشحالم که براتون مفید واقع شده