آنالیز سایت چیست؟ معرفی ابزار بررسی سئو سایت

 چهارشنبه 10 آذر 1400

آنالیز و بررسی سئو سایت پایه اصلی بسیاری از فعالیت های سئو را تشکیل می‌دهد. اگر سایت شما از نظر فنی یا ساختار محتوایی و ارتباط میان صفحات مشکل داشته باشد، ممکن است همه فعالیت‌های دیگری که در سئو انجام می‌دهید را تحت تاثیر خودش قرار دهد.

بررسی وضعیت سایت و برطرف مشکلات فنی و محتوایی از نظر سئو اهمیت بالایی دارد. در بسیاری از مواقع نیاز داریم که از ابزارهای آنالیز سایت برای بررسی مشکلات ساختاری و محتوایی سایت‌های خود استفاده کنیم. ابزارها به طور مداوم وضعیت سایت را رصد می‌کنند و مشکلات مختلف را به ما گزارش می‌دهند، در بسیاری از مواقع اگر خودمان به صورت دستی بخواهیم این کار را انجام دهیم ممکن است بسیاری از مشکلات از چشم ما پنهان بمانند. من قصد دارم که در این مقاله شما را با مفاهیم آنالیز سایت آشنا کنم و یک ابزار مناسب در زبان فارسی برای این کار به شما معرفی کنم.

آنالیز و بررسی سایت چیست و شامل چه کارهایی می‌شود؟

فعالیت‌هایی که کارشناسان سئو انجام می‌دهند شامل تحقیق کلمات کلیدی، بررسی مشکلات فنی، تحلیل ساختار محتوا و مشکلات محتوایی، طراحی استراتژی محتوا، تحلیل رقبا، برنامه‌ریزی سئو خارجی (فعالیت‌های خارج از سایت) است. آنالیز و بررسی سئو سایت شامل همه موارد فوق می‌شود. در بسیاری مواقع با استفاده از تکنیک‌های هک سئو که شامل تغییرات فنی، ایجاد صفحات جدید در ساختار سایت، انتخاب کلمات کلیدی با ایده‌های خلاقانه و ایجاد امکانات جدید در سایت می‌شود باعث خواهد شد که رشد قابل توجهی از نظر سئو حاصل شود.

بررسی سئو و آنالیز سایت معمولا از موارد فنی شروع می‌شود. ممکن است برخی از مشکلات کوچک از نظر فنی، باعث شوند که سایت به طور کلی نتیجه نگیرد. به عنوان مثال، وجود یک کاراکتر اضافه در مقدار تگ کنونیکال سایت باعث خواهد شد که گوگل صفحات سایت را به درستی ایندکس نکند یا یک ریدایرکت اشتباه باعث از بین رفتن بودجه خزش سایت خواهد شد. برخی از این مشکلات ممکن است آنقدر ریز باشند که چشم انسان به سادگی آنها را متوجه نشود. همچنین اصلاحاتی که در منوی سایت، لینک‌های داخلی و... ایجاد می‌شوند باعث بهبود وضعیت آن خواهد شد. به همین خاطر در اکثر مواقع برای تحلیل سایت و وضعیت آن بهتر است که از ابزارها استفاده کنیم.

چرا باید از ابزارهای آنالیز سایت استفاده کنیم؟

در دنیای امروز، حجم تغییرات در حال افزایش است و ما باید بتوانیم خودمان را با این تغییرات وفق دهیم. ابزارها و روبات‌ها می‌توانند کمک‌های زیادی به ما بکنند تا مشکلات را سریع‌تر و دقیق‌تر پیدا کنیم. برخی از مزایای استفاده از ابزارهای آنالیز سایت عبارتند از:

  • صرفه جویی در زمان
  • صرفه جویی در هزینه
  • انجام کارها بدون اشتباه و با دقت بالا
  • بررسی عملکرد به صورت روزانه
  • تحلیل وضعیت رقبا
  • مشخص شدن مشکلات سرعت صفحات
  • ارائه پیشنهاد جهت بهبود وضعیت سایت

سئو کارهای موفق در دنیای امروز، با استفاده از ابزارهای مناسب، می توانند به راحتی از رقبای خود پیشی بگیرند. با توجه به اهمیت زمان، نیاز به دقت بالا و رصد کردن تغییرات سایت، چاره‌ای جز استفاده کردن از ابزارهای مناسب نیست. در نظر داشته باشید که تحلیل مشکلات فنی و محتوایی و همچنین بررسی مواردی مانند نیت کاربر از جستجوی کلمات کلیدی و انطباق دادن آن با محتوای صفحات تولید شده از اهمیت بسیار بالایی در دنیای امروز برخوردارد است.

ابزارهای سئو به ما کمک می‌کنند که مشکلات فنی و محتوایی سایت خود را پیدا کنیم و در کوتاهترین زمان به بهترین نتیجه برسیم.

در واقع با تحقیق و بررسی نیت کاربر از جستجوی کلمات کلیدی، ساختار مناسب محتوایی طراحی می‌کنید و بر همین اساس محتوایی را تولید می‌کنید که با نیت کاربر از جستجو همخوانی داشته باشد. به همین خاطر تحلیل تک تک صفحات مختلف سایت از نظر مشکلات محتوایی که در عنوان صفحات، متا توضیحات، تگ های هدینگ صفحات، خصوصیت alt تصاویر و... وجود دارد و همچنین بهبود موارد فوق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بررسی و تحلیل فاکتورهای محتوایی که از نظر گوگل اهمیت بالایی دارد کار ساده ای نیست و این فاکتورها بر اساس هوش مصنوعی گوگل و بازخوردی که از کاربران دریافت می کند استخراج می شوند. به همین خاطر آنالیز تک تک صفحات سایت از نظر سئو و تولید محتوای سئو محور برای این صفحات از اهمیت بالایی برخوردار است که ابزارها می توانند به ما کمک زیادی در این زمینه بکنند.

بهترین ابزار آنالیز سئو چیست؟

ابزارهای زیادی برای تحلیل سایت وجود دارند، ابزارهای غیر فارسی مانند woorank.com و seositecheckup.com گرفته تا ابزارهای جامع مانند moz.com و ahrefs.com . ابزارهای غیرایرانی معمولا دو مشکل دارند:

  1. از محتوای فارسی به خوبی پشتیبانی نمی کنند
  2. اطلاعاتی که ارائه می دهند بر اساس مکان ایران نیست
  3. قیمت‌های دلاری و بالا دارند

مشکلات فوق بعضا باعث می شود که ابزارهایی مانند rank tracker برای سایت‌های فارسی کاربرد نداشته باشند و همچنین مشکلات محتوایی و ساختاری در صفحات سایت به خوبی شناسایی نشوند. از طرف دیگر پس از اینکه گوگل گزارش CRUX را ارائه داد، سرعت لود صفحات سایت بر اساس مکان کاربر محاسبه می شود و به همین خاطر، ابزارهایی مناسب هستند که از مکان نزدیک به کاربر بتوانند مشکلات سایت را شناسایی کنند.

به همین خاطر در صورتی که سایت شما داخل ایران و به زبان فارسی است، بهتر است که از ابزارهای ایرانی استفاده کنید که مشکلات فوق را ندارند. ابزار سئو جت سئو بهترین راه حل برای برطرف کردن این مشکلات است.

ابزار ایرانی جت سئو به ما کمک می کند تا بتوانیم بسیاری از مشکلات تکنیکال سئو را پیدا کرده و آنها را برطرف کنیم. با برطرف کردن مشکلات فنی، امتیاز کل صفحات سایت ما در گوگل بهبود پیدا خواهد کرد و نهایتا نتیجه مطلوبی دریافت میکنیم. در بسیاری از مواقع عدم رشد یک سایت در نتایج گوگل به موارد فنی و محتوایی مرتبط است و این دو بخش اهمیت بسیار بالایی در سئو دارند.

آنالیز سایت و تحلیل سئو با استفاده از ابزارهای تحلیلگر

معرفی ابزار حرفه ای آنالیز سایت: جت سئو

جت سئو یک ابزار کاملا ایرانی است که بر اساس نیاز کاربران در ایران طراحی شده است. برخی از گزارش‌ها و امکاناتی که جت سئو ارائه می دهد عبارتند از:

  • ابزارهای مختلف تحقیق کلمات کلیدی شامل واژه گستر، تحلیل دامنه رقبا و استخراج کلمات کلیدی آنها، ساختار محتوا و شکاف کلمات کلیدی

  • ابزارهای رصد رتبه کلمات کلیدی با امکانات مشخص کردن مکان، دستگاه مورد نظر و بررسی وضعیت رقبا به صورت روزانه

  • گزارش های تحلیل محتوایی صفحات سایت شامل گزارش‌های متنوع و مختلف از مشکلات محتوایی

  • گزارش های مشکلات فنی و سرعت صفحات سایت

  • بررسی لینک های داخلی سایت و گزارش هایی از قبیل انکرتکست ها، لینک های داخلی صفحات، عمق صفحات و...

نظارت دقیق بر روی تغییرات صفحات سایت شما، بررسی رتبه کلمات کلیدی و مانیتور کردن وضعیت صفحات ویژگی جذاب دیگری است که جت سئو دارد. این امکان به شما کمک می کند تا اگر مشکل خاصی بر روی سایت شما بوجود بیاید، سریع متوجه شوید و بر اساس این ویژگی ها وضعیت سایت خود را مانیتور کنید. ضمن اینکه وضعیت رتبه کلمات کلیدی سایت در جت سئو هر روز برای کاربران ایمیل خواهید شد.

همچنین جت سئو امکان تحلیل صفحات اصلی سایت به صورت رایگان را در اختیار مدیران سایت ها قرار می دهد. با عضویت در جت سئو می توانیم به امکانات کامل و همه گزارش ها برای صفحات مختلف سایت دسترسی پیدا کنیم.

جت سئو به عنوان یک ابزار تحلیل و بررسی سئو سایت، می توانید نیازهای ما را در جهت فرآیندهای مختلف سئو به طور کامل برطرف نمایید. البته جای برخی از امکانات مانند مانیتورینگ سایت و تحلیل بک لینک رقبا در این ابزار خالی است. اما به عنوان یک ابزار کاملا ایرانی جذابیت های زیادی را در خود ارائه می دهد.

جمع بندی

ابزارهای تحلیل سئو سایت و آنالیز مشکلات سایت کمک زیادی به صرفه جویی زمان و هزینه می‌کنند. استفاده از ابزارهای مناسب در این زمینه می‌تواند باعث شود که بتوانیم نتیجه بسیار مناسبی نسبت به رقبا بدست آوریم. برخی از این ابزارها امکانات جامع دیگری هم دارند که می توانند ما را در تحقیق کلمات کلیدی، سرعت صفحات سایت، تحلیل مخاطب، رقبا و بررسی مشکلات سایت کمک کنند.
لطفا تجربیات خود در استفاده از این ابزارها را با من در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
علی رستمی
 ارسال شده در : دوشنبه 23 اسفند 1400

سلام وقت بخیر یک سوال که میدونم ربطی به این صفحه نداره ولی نتونستم صفحه مرتبطی براش پیدا کنم وقتی که ایونتی برای یک صفحه تعریف میکنیم که کلیک روی لینکی را شمارش کند و صفحه ای که مقصد گذاشتیم به جز ورودی از ان لینک ورودی دیگری ندارد ولی وقتی تعداد کلیک ایونت را بررسی میکنم مثلا 400 کلیک اتفاق افتاده ( ایونت دقیقا کلیک را فقط شمارش میکنه ) ولی وقتی پیج ویو صفحه مقصد را نگاه میکنم 80 بازدید داشته میخواستم ببینم این اختلاف دلیلش چی هست و چطوری باید رفع کنیم؟

رضا شیرازی
 ارسال شده در : یکشنبه 29 خرداد 1401

دلیل این موضوع این هست که کاربر در فاصله بین کلیک کردن و لود شدن صفحه سایت را ترک کرده است. این موضوع میتواند به خاطر کندی سایت یا پشیمانی کاربر از کلیک باشد. با بهبود TTFB و سرعت لود سایت میتوانید این مشکل را حل کنید.