رپورتاژ آگهی چیست: تعریف رپورتاژ خبری

 پنجشنبه 15 اسفند 1398

رپورتاژ آگهی چیست: در این مقاله می‌خواهیم با هم در مورد مفهوم رپورتاژ آگهی صحبت کنیم و بررسی کنیم که رپورتاژ آگهی چیست، انواع آن کدامند و چه اهدافی از انتشار رپورتاژهای خبری دنبال می‌شود، پس با من همراه باشید.

کاربران به مشاهده تبلیغات حساس شده اند، شاید برای شما هم بارها پیش آمده باشد که کالایی را خریده باشید و سپس به این نتیجه رسیده اید که به آن نیازی ندارید! وجود کالای ناخواسته باعث شده که کاربران نسبت به تبلیغات بدبین شوند و اکثر آنها تبلیغات را مشاهده نمی کنند.
به همین جهت کسب و کارها به دنبال روش های جدید تبلیغاتی هستند که از طریق آنها پیام خود را به مخاطب هدف برسانند. رپورتاژ آگهی یکی از این روش ها است، رپورتاژ آگهی در واقع یک محتوای خبری است که به صورت زیرپوستی (یا آشکار) به معرفی محصول یا خدمات یک شرکت می پردازد. در ادامه شما را با تعاریف مختلف و کاربردهای رپورتاژ آگهی آشنا می کنیم. در مقاله دیگری با عنوان چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم در مورد نحوه نگارش رپورتاژ آگهی توضیح داده ام.

رپورتاژ خبری یعنی چه؟

رپرتاژ نوعی آگهی است که در قالب گزارش ارائه می شود، در واقع مخاطب این تصور را دارد که یک گزارش بی طرفانه به او ارائه می شود اما در واقع کسب و کارها تلاش می کنند که در قالب این گزارش ذهن کاربران را برای خرید محصول یا خدمات یک برند آماده کنند.
رپورتاژهای خبری می توانند به صورت متنی، تصویری، ویدئویی، صوتی و... باشند.
به دلیل اعتمادی که مخاطب به رسانه دارد، رپورتاژهای خبری تاثیر زیادی در جلب توجه و اعتماد مخاطب دارند. رپورتاژ آگهی علاوه بر تاثیری که در معرفی و فروش یک محصول دارد، می تواند در بهبود رتبه سایت های اینترنتی در موتورهای جستجو هم  موثر باشد.
 

هدف از انتشار رپورتاژ آگهی چیست؟

مجموعه های مختلف اهداف متفاوتی را از انتشار رپورتاژهای خبری دنبال می‌کنند. در واقع رپورتاژ های خبری با اهداف کلی در رسانه‌ها منتشر می شوند:

  1. تبلیغ زیرپوستی یک محصول، خدمت یا برند (برندسازی و آگاهی بخشی)
  2. بهبود رتبه سایت اینترنتی یک کسب و کار (سئو)
  3. فروش محصولات یا خدمات (فروش)

رپورتاژ آگهی چیست - اهداف نوشتن رپورتاژ آگهی

باید به این نکته دقت کرد که انتشار یک رپورتاژ خبری به صورت متنی ترافیک ورودی زیادی را برای سایت‌های اینترنتی ایجاد نمی‌کند. به همین خاطر استفاده از این رسانه با این هدف کار اشتباهی است. ضمن اینکه استفاده از رپورتاژ خبری با هدف افزایش فروش لحظه ای نتیجه چندان رضایت بخشی ندارد و نباید انتظار داشت که یک رپورتاژ خبری تاثیر بسیار بالا و لحظه ای در فروش یک محصول داشته باشد. گرچه برای محصولاتی که جذابیت بالا دارند یا زمانی که محتوای رپورتاژ جذابیت بالایی داشته باشد و پیشنهاد جذاب و ردنشدنی برای فروش ارائه دهد چنین اتفاقی خواهد افتاد و بعضا می تواند تاثیر گذار باشد. اما به طور کلی انتشار رپورتاژ با هدف بهبود رتبه سایت (سئو) و روابط عمومی صورت می پذیرد.

انواع رپورتاژ آگهی ها

رپورتاژ آگهی می‌تواند در فضاهای رسانه‌ای مختلف منتشر گردد. انواع رپورتاژ آگهی ها عبارتند از:

  • متنی (محتوای متنی در سایت های اینترنتی و خبرگزاری ها و یا به صورت چاپی در روزنامه مجله و...)
  • ویدئویی (شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های ویدئویی، برنامه های تلویزیونی و...)
  • صوتی (پادکست، برنامه های رادیویی و...)
  • تصویری (در قالب اینفوگرافیک و...)

در نظر داشته باشید که انتظار رپورتاژ آگهی به صورت تصویری، صوتی و ویدئویی در حال حاضر تاثیری در سئو سایت ندارد و با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر شرکت ها با هدف سئو و روابط عمومی انتشار رپورتاژ خبری  را در دستور کار خود دارند، قالب متنی بیشترین میزان استفاده را به خود اختصاص داده است.

انواع رپورتاژهای متنی و تبلیغاتی

تاثیر رپورتاژ آگهی بر روی سئو چیست

موتورهای جستجو علاوه بر الگوریتم های داخل صفحه که شامل بررسی فاکتورهای فنی و محتوایی هستند، به فاکتورهای خارجی نیز اهمیت می دهند. فاکتورهای خارجی شامل عوامل تاثیر گذار بر برند و لینک های اینترنتی هستند. در واقع موتورهای جستجو با استفاده از لینک های اینترنتی متوجه می شوند که کاربران به چه نوع صفحاتی علاقمند هستند و به این صفحات اعتبار بیشتری را اختصاص می دهند.
در حالت عادی کاربران اینترنت مطالب مفید را به هم به اشتراک می گذارند و به مطالب مفید، لینک می دهند. کارشناسان سئو این نکته را به خوبی می دانند و بر همین اساس سعی می کنند موتورهای جستجو را فریب دهند و با ایجاد لینک های اینترنتی برای صفحات مورد نظر خود اعتبار کسب کنند.
موتور جستجوی گوگل با استفاده از الگوریتم پنگوئن سعی می کند لینک هایی که خریداری شده اند یا به صورت غیرطبیعی توسط مدیران سایت ها و کارشناسان سئو ایجاد شده اند را تشخیص دهند. بنابراین یکی از چالش های مهم افرادی که رپورتاژ آگهی با هدف سئو منتشر می کنند این است که الگوریتم های هوشمند گوگل را فریب دهند.

در نظر داشته باشید که هر گونه لینک اینترنتی که با هدف بهبود رتبه سایت در گوگل در سایت های مختلف منتشر شود و بابت آن هزینه پرداخت شده باشد و یا اینکه کاربران خودشان آن لینک را ایجاد کرده باشند خلاف قوانین گوگل است. الگوریتم پنگوئن گوگل چنین لینک هایی را شناسایی کرده و سایت مورد نظر را جریمه می کند. بنابراین انتشار رپورتاژ آگهی با هدف سئو خلاف قوانین گوگل است و در صورت تشخیص گوگل، باعث جریمه شدن سایت خواهد شد.

تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو چیست


در واقع یک رپورتاژ خبری می تواند تاثیر مثبت یا منفی در نتیجه صفحات اینترنتی داشته باشد. زیرا از نظر گوگل انتشار رپورتاژ آگهی با هدف بهبود رتبه صفحات اینترنتی کاری خلاف قوانین محسوب می شود. بنابراین در صورتی که گوگل رپرتاژ آگهی را طبیعی در نظر بگیرد، تاثیر مثبت خواهد داشت و اگر متوجه غیرطبیعی بودن آن شود، تاثیر منفی در رتبه بندی سایت های اینترنتی دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که الگوریتم های گوگل به مرور زمان توسعه پیدا می کنند و ممکن است یک رپورتاژ خبری که امروز برای شما تاثیر مثبت دارد، چند ماه دیگر اثر منفی داشته باشد. مطابق قوانین گوگل لینک های تبلیغاتی باید با خصوصیت nofollow یا sponsored منتشر شود تا تاثیر مستقیمی در رتبه بندی صفحات گوگل نداشته باشند.

ملاک طبیعی بودن بک لینک ها از نظر گوگل عبارتند از:

  • بک لینک ها باید در صفحات و سایت های مرتبط ایجاد شده باشند (مرتبط بودن موضوعی سایت منتشر کننده رپورتاژ خبری با سایت شما اهمیت بالایی دارد)
  • روند زمانی انتشار رپورتاژهای خبری اهمیت بالایی دارد
  • کلماتی که از طریق آنها به سایت شما لینک داده می شود نباید متمرکز بر روی یک عبارت خاص باشند
  • لینک های خارجی نباید به یک سایت خاص هدایت شوند (بعضا پیش می‌آید که برای طبیعی جلوه دادن یک رپورتاژ آگهی به چند سایت مختلف لینک داده می شود تا گوگل آن را غیرطبیعی تشخیص ندهد)
  • نوع لینک دهی در صفحات اهمیت دارد و در حالتی که گوگل تشخیص دهد محتوا صرفا با هدف ایجاد لینک تهیه گردیده است، شما را جریمه می کند
  • رپورتاژهای خبری که در صفحه اصلی سایت نمایش داده نمی شوند و یا در منوهای سایت مخفی می شوند، از نظر الگوریتم پیج رنک ارزش و اعتبار کمی دارند و تاثیری زیادی نخواهند داشت.

چگونه یک محتوای موثر بنویسیم

استفاده از نکات تبلیغ نویسی در نگارش محتوای رپورتاژ آگهی می تواند به شما کمک زیادی بکند. ساختار محتوایی یک رپورتاژ خبری می تواند مشابه هر مطلب دیگری شامل لید، مقدمه، زیر عنوان و نتیجه گیری باشد. همچنین داستان پردازی در محتوای رپورتاژهای خبری باعث می شود که کاربران با علاقه مطلب مورد نظر را مطالعه کنند و حتی آن را با دیگران به اشتراک بگذارند و باعث شود که مطلب مورد نظر به صورت ویروسی نزد کاربران اینترنتی به اشتراک گذاشته شود.

محتوای اثر بخش برای رپورتاژ خبری خود بنویسید

نکات عمومی که در نگارش یک رپورتاژ باید رعایت کنید عبارتند از:

از اصول تبلیغ نویسی استفاده کنید

تبلیغ نویسی یا کپی‌رایتینگ به تکنیکهایی گفته می‌شود که برای تبلیغ و معرفی یک محصول و ترغیب مخاطب برای خریدن محصول استفاده می‌شود. تبلیغ نویسی شامل تکنیکهای مختلفی است. در تبلیغ نویسی با استفاده از اصول روانشناسی و تحریک احساسات، مخاطب را ترغیب به خرید محصول می‌کنیم. همچنین پرداختن به مزایای محصول و ارزشی که مخاطب بعد از خرید محصول بدست می‌آورد بسیار اهمیت دارند.

داستان پردازی کنید

انسان‌ها علاقه زیادی به شنیدن داستان دارند و داستان‌ها را دنبال می‌کنند. بیان کردن مشکلات یک مشتری و راه حلی که محصول شما آن را ارائه می‌دهد برای بسیاری از افراد جذاب است و آن را دنبال می‌کنند. با استفاده داستان سرایی می توانید مخاطب را با خودتان همراه کنید.

محتوای صرفا تبلیغاتی ننویسید

محتوای رپورتاژ نباید صرفا جنبه تبلیغاتی داشته باشد زیرا از اثرگذاری آن کاسته خواهد شد و کاربران علاقه ای به مطالعه آن نشان نمی دهند. کاربران از دیدن تبلیغات زیاد خسته شده اند و در صورتی که احساس کنند یک محتوای صرفا تبلیغاتی را می خوانند، آن را ترک می کنند.

تبلیغات زیرپوستی انجام دهید

همیشه تبلیغات زیرپوستی و غیرمستقیم تاثیرگذاری بیشتری دارند. کاربران علاقه ای به خواندن یا مشاهده تبلیغ مستقیم محصول شما ندارند اما از شنیدن یک داستان جذاب که محصول شما در آن معرفی شده باشد لذت می برند.

از تیترهای جذاب استفاده کنید

تیترهای جذاب برای رپورتاژ خود انتخاب کنید و سعی کنید محتوا را طوری بنویسید که کاربر با شما همراه شود و آن را تا انتها بخواهند. تیترهایی که حس کنجکاوی مخاطب را تحریک میکنند و باعث می شوند که برایش سوال ایجاد شود، معمولا تیترهای مناسبی هستند.

محتوای خود را با جملات جذاب شروع کنید

در چند جمله اول محتوایی که تهیه می کنید، سعی کنید مخاطب را با خودتان همراه کنید و تا جای ممکنه محتوای جذابی برای او بنویسید.

محتوای رپورتاژ را به صورت ویروسی بنویسید!

محتوای رپورتاژ را طوری بنویسید که کاربران ترغیب شوند محتوای آن را برای دوستان خود تعریف کنند و احساس نکنند که یک محتوای تبلیغاتی را مطالعه کرده‌اند. بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان یکی از انواع بازاریابی است که اثرگذاری بسیار بالایی دارد. داستان‌ها و مطالبی که کاربران برای هم تعریف می‌کنند و یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند به سرعت در سطح جامعه پخش می‌شود و می‌تواند مخاطب زیادی را تحت تاثیر قرار دهد.

از افراد تاثیرگذار نقل قول کنید

نقل قول کردن از افراد مختلف و روایت تجربه های واقعی از استفاده از محصول می تواند تاثیر بسیار زیادی در پذیرفته شدن محتوای رپورتاژ نزد مخاطب داشته باشد. به عنوان مثال برای معرفی محصولی که در زمینه سلامت و پزشکی است، نظرات پزشکان متخصص و مشهور در این زمینه را جویا شوید و از آنها برای تایید و معرفی محصول خود استفاده کنید.

به جای معرفی جزییات محصول به مزایای آن بپردازید

بیش از اندازه در مورد جزییات محصول صحبت نکنید و در مورد مزایای محصولات خود اغراق نکنید.

به جای استفاده ترین ها و تبلیغات غیرواقعی، واقعیت ها را بنویسید

از کلمات مطلق در تیترها و محتوای مطالب خود استفاده نکنید، به عنوان مثال کاربران به مطلبی که در آن نوشته شده باشد بهترین شرکت طراحی سایت در ایران یا اولین نرم افزار حسابداری ایرانی، واکنش مناسبی نشان نمی دهند.

امیدوارم که با رعایت نکات فوق بتوانید محتوای جذابی برای رپورتاژ آگهی خود تهیه کنید. البته نوشتن رپورتاژ آگهی تکنیکهای زیادی دارد و این کار را می توانید به یک متخصص بازاریابی محتوایی واگذار نمایید.

مزایای رپورتاژهای خبری

مزایای رپورتاژهای خبری عبارتند از:

  • برای تبلیغات و برندسازی موثر هستند
  • می توانند تاثیر مثبتی در رتبه سایت شما در موتورهای جستجو داشته باشند
  • به سایت شما ترافیک می دهند (به میزان کم و محدود)
  • به فروش محصولات شما کمک می کنند (معمولا به طور مستقیم منجر به فروش زیاد محصول نمی شود، اما در طولانی مدت و به صورت غیرمستقیم در فروش محصول موثر است.)

نتیجه گیری: رپرتاژ آگهی خبری چیست

استفاده از رپورتاژهای خبری به عنوان یک راه جایگزین تبلیغاتی برای معرفی محصولات و خدمات یک کسب و کار می تواند اثرگذاری مناسبی داشته باشد. بخصوص زمانی که محتوای منتشر شده شامل تکنیکهای تبلیغ نویسی، داستان پردازی، بازاریابی ویروسی و سئو باشد. باید در نظر داشته باشید که خریداری لینک های تبلیغاتی از نظر گوگل و سایر موتورهای جستجو کاری خلاف است و در صورتی که بدون برنامه ریزی و به صورت گسترده و بدون مشورت با یک کارشناس سئو اقدام به این کار بکنید، می تواند اثر منفی در رتبه های شما داشته باشد.
شما چه تجربه ای از انتشار رپورتاژ آگهی دارید؟ لطفا آن را از طریق نظرات این مقاله با من و خوانندگان این مطب در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha