تشابه وردپرس و پراید

 یکشنبه 04 اسفند 1398

چند روز پیش شخصی از من در مورد دوره سئو در وردپرس پرسید، به او پاسخ دادم که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است و سئو یک هنر محسوب میشود. در واقع اینکه بگوییم می خواهم در دوره سئو وردپرس شرکت کنم مثل این است که بگوییم میخواهم در دوره آموزش رانندگی برای پراید شرکت کنم. رانندگی یک توانایی و پراید یک ابزار است، همانطور که سئو یک توانایی (علم و دانش) و وردپرس یک ابزار است.

در واقع شخصی که سئو را بلد باشد می تواند اصول آن را بر روی هر سایتی اجرا بکند، تفاوتی ندارد که سایت وردپرس باشد یا هر چیز دیگر. سوالی که مطرح شد این بود که آیا وردپرس مثل پراید می ماند؟ من پاسخ دادم بله!

در ادامه می خواهم برایتان توضیح بدم که چرا وردپرس و پراید به هم شبیه هستند؟

تشابه وردپرس و پراید - رضا شیرازی مفرد

تشابه وردپرس و پراید

طراحی سایت با وردپرس و پراید شباهت های زیر را به یکدیگر دارند:

  • ارزان هستند
  • سهم بازار زیادی دارند
  • لوازم جانبی آنها ارزان است
  • امنیت ندارند
  • در مقایس های بزرگ گزینه مناسبی نیستند
  • تعمیرکاران آنها زیاد هستند
  • وابسته به یک شرکت نمایندگی خاص نیستیم و همه جا می توانیم به تعمیرکار مراجعه کنیم!
  • و...

ارزان بودن و تصاحب سهم بازار بیشتر، با هم ارتباط دارند. همانطور که در حال حاضر 30% سایت های دنیا با وردپرس طراحی شده اند، 30% بازار اتومبیل ایران هم در اختیار اتومبیل پراید است. اما اینکه سهم بازار یک محصول بیشتر از سایر محصولات است نشانه بهتر بودن آن محصول است؟ قطعا خیر!
مثلا اگر بازار خودرو را در نظر بگیریم، برندهای پورشه، مازراتی، فراری، بنز و... سهم بازار زیادی ندارند و در مقابل آنها برندهای ارزان قیمت و مقرون به صرفه هستند که سهم بازار بیشتری را تصاحب میکنند. بناراین شخصی که سایت حرفه ای می خواهد باید به سمت داشتن آن هم حرکت کند.

آیا وردپرس گزینه بدی برای طراحی سایت است؟

بستگی دارد!
برای اینکه بدانید وردپرس برای کسب و کار شما خوب است یا بد است، باید بررسی کنید که چه نیازهایی دارید و آیا وردپرس می‌تواند نیازهای شما را پاسخ دهد یا خیر.
اگر وردپرس بد بود، استفاده کننده زیادی هم نداشت، همانطور که لزوما نمی توانیم بگوییم پراید بد است، زیرا هر محصولی قرار است نیاز بخشی از جامعه را برطرف کند و قرار نیست یک محصول برای همه کاربران گزینه مناسبی باشد. همانطور که یک سایت حرفه ای و اختصاصی هم برای خیلی از افراد گزینه مناسبی نیست. سایت ورپرسی بهترین گزینه برای افرادی است که میخواهند یک سایت ساده و ارزان قیمت داشته باشند، همچنین افرادی که میخواهند برای اولین بار وارد حوزه آنلاین شوند.

وردپرس گزینه های رایگان و ارزان قیمت بسیار زیادی را در اختیار کاربران غیرحرفه ای و حرفه ای قرار می دهد تا از طریق آنها بتوانند با سرعت بالا یک سایت اینترنتی داشته باشند.

تشابه وردپرس و پراید

آیا با وردپرس می توانیم هر نوع سایتی را راه اندازی کنیم؟

خیر! وردپرس برای راه اندازی وبلاگ بهترین گزینه است، برای طراحی سایت شرکتی هم مناسب است. برای راه اندازی سایت های فروشگاهی، نیازمندی و... هم افزونه های مختلفی در وردپرس وجود دارد اما به هیچ وجه توصیه نمی شود که از این افزونه ها استفاده کنید. زیرا برای راه اندازی سایت های فروشگاهی که قرار است در آنها تبادل مالی انجام شود و بهینه سازی نرخ تبدیل اهمیت بالایی دارد بهتر است از سیستم های مدیریت محتوا که مخصوص راه اندازی سایت فروشگاهی هستند مانند پرستاشاپ و مجنتو استفاده کنید و یا اگر میخواهید خروجی حرفه ای داشته باشید به سمت سایت اختصاصی بروید. برای سایت های نیازمندی هم وردپرس به هیچ عنوان گزینه خوبی نیست.

اگر وردپرس پراید است، سایت اختصاصی چیست؟

باید در نظر داشته که طراحی سایت شامل علوم مختلفی است، افراد مختلفی باید در طراحی سایت اختصاصی حضور داشته باشند از جمله:

  • گرافیست
  • برنامه نویس بک اند
  • برنامه نویس فرانت اند
  • تحلیلگر فرآیندها
  • متخصص سئو
  • متخصص تجربه کاربری
  • متخصص امنیت
  • طراح پایگاه داده
  • و...

طراحی سایت اختصاصی توسط یک فرد انجام نمی شود و شرکت های فعال در این زمینه هم معمولا در یک یا دو حوزه تخصص بالاتری دارند و مثلا ممکن است شرکتی مشابه وب24 در زمینه سئو قدرتمندتر باشد و شرکت دیگری در زمینه گرافیست قویتر باشد. بنابراین در طراحی سایت اختصاصی، آن چیزی که بدست خواهید آورد به دانش تیم فنی شما وابسته است، اگر تیم فنی مناسبی داشته باشید می توانید به جای پراید پورشه یا مازراتی داشته باشید (طبعا با هزینه بالاتر) و اگر تیم فنی شما دانش کافی در حوزه های فوق را نداشته باشد ممکن است به جای پراید یک دوچرخه تحویل بگیرید که راه هم نمی رود!
بنابراین آن چیزی که بدست خواهید آورد با توجه به تیم فنی که انتخاب می کنید خواهد بود، در برخی از موارد ممکن است وردپرس گزینه بهتری نسبت به سایت اختصاصی باشد (اگر نیاز به یک سایت حرفه ای با فرآیندهای خاص ندارید و تیم فنی مناسبی در اختیار ندارید) و در موارد دیگر سایت اختصاصی مفید خواهد بود.

همچنین اگر کسب و کار بزرگی دارید، در نظر داشته باشید که تشکیل تیم فنی داخلی مناسب و حرفه ای برای طراحی سایت حرفه ای حداقل باید شامل 5 نفر باشد که تخصص های فوق را داشته باشند. برای کسب و کارهای متوسط بهترین گزینه کار کردن با شرکت های طراحی سایت است.

آیا با پراید می توان در مسابقه برنده شد؟

بله! اما دو شرط دارد:

  1. رانندگی شما عالی باشد (به عنوان کسی که سایت را راهبری می کنید)
  2. رقبای شما ضعیف باشند

پراید هم می تواند در یک مسابقه برنده شود، به شرطی که یک راننده حرفه ای پشت آن نشسته باشد و رقبای ضعیفی در مسابقه شرکت کرده باشند. یک راننده حرفه‌ای می تواند در مسابقه‌ای که در آن افراد غیرحرفه‌ای حضور دارند، حتی اگر پشت ماشین‌های لوکس نشسته باشند، برنده شود. نقشی که راننده در برنده شدن در یک مسابقه دارد بسیار مهمتر از نقشی است که خودرو ایفا می‌کند.

در واقع وب سایت یک ابزار است، مهم این است که چه کسی از این ابزار استفاده می کند و در استفاده از ابزار تا چه میزان مهارت دارد. وردپرس یک ابزار است، شخصی که از ابزار استفاده می کند می تواند نتیجه خوبی با این ابزار بگیرد، بخصوص زمانی که نیازهای کسب و کاری که دارد با وردپرس پاسخ داده شود. گرچه ممکن است اگر همان شخص حرفه‌ای با یک ابزار حرفه‌ای تر کار کند، نتیجه به مراتب بهتری بگیرد.

نتیجه گیری

برای هر نیازی یک راه حل وجود دارد. اگر یک سایت شخصی یا شرکتی ارزان قیمت می خواهید یا به دنبال سیستم وبلاگ هستید، وردپرس برای شما بهترین گزینه است. اما اگر به دنبال یک سایت فروشگاهی یا نیازمندی هستید، اگر یک سایت شرکتی حرفه ای میخواهید یا می خواهید یک کار اختصاصی انجام دهید، وردپرس گزینه خوبی برای شما نیست. هدف من از نگارش این مطلب توضیح دادن در مورد تفاوت سیستم‌های مدیریت محتوا و سایت‌های اختصاصی بود و به هیچ عنوان مزایا و گزینه های خوب وردپرس برای افراد تازه کار یا افرادی که میخواهند وبلاگ داشته باشند را زیر سوال نمی برم، باید سعی کنیم بدون داشتن تعصب بهترین گزینه را بر اساس نیاز خود انتخاب کنیم.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
مجتبی
 ارسال شده در : جمعه 30 دی 1401

سلام من نمیدونم چقدر در زمینه وردپرس تخصص دارید . اما اگه وقت کردید کمی در مورد امنیت وردپرس مطالعه و تحقیق کنین . مشکلات امنیتی وردپرس بخاطر قالب و افزونه هایی هست که توسط افراد کم تجربه نوشته میشه . هسته ورد پرس امنیت کافی رو داره و تاکنون باگ امنیتی آنچنانی که وردپرس بکلی ببره زیر سئوال گزارش نشده . بهر حال ابزار وقتی کارایی داره دست اهل فن باشه . سایت های غیر وردپرسی زیادی رو سراغ دارم که هک شدن هر چند تیم برنامه نویسش ادعای زیادی داشتن