مصاحبه با مجله خلاقیت در مورد کتاب "آینده خرید کردن شما"

 شنبه 25 خرداد 1398

کتاب آینده خرید کردن شما، در خرداد 98 توسط انتشارات نگان نوین منتشر شد. به عنوان مترجم کتاب، از مفاهیمی که در کتاب مطرح شده و مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم و عصر پنجم بازاریابی است بسیار لذت بردم. کتاب آینده خرید کردن شما، در سال 2018 به عنوان بهترین کتاب مدیریتی اروپا انتخاب شده است و حاوی مثال های جذابی در مورد کسب و کارهای مختلف خرده فروشی و ترکیب استفاده از روش های بازاریابی آنلاین و آفلاین است. به همین مناسبت مصاحبه ای با مجله خلاقیت داشتم که توجه شما را به متن این مصاحبه جلب میکنم:

مصاحبه رضا شیرازی مفرد با مجله خلاقیت - کتاب آینده خرید کردن شما

کتاب «آینده خریدکردن شما» عنوان کتاب سال اروپا را در حوزه‌ی مدیریت به‌دست آورده است، به نظر شما چه ملاک‌هایی باعث شده است که این کتاب به چنین جایگاهی دست پیدا کند؟
دنیا به سرعت در حال تغییر است، ابهام زیادی در فضای کسب و کار وجود دارد، چابکی و توانایی تطبیق با شرایط جدید بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. بقای کسب و کارها در گرو تطبیق با شرایط جدید است و مدل های کسب و کار در حال تحول هستند.
نکات مطرح شده در کتاب "آینده خرید کردن شما" ما را با مفاهیم انقلاب صنعتی چهارم مانند بلاک چین،  هوش مصنوعی، IOT و... آشنا می کند و افق جدیدی را برای مدیران کسب و کارها نمایان می سازد تا بتوانند خود را با این تغییرات تطبیق داده و کسب و کار خود را رونق دهند. در کتاب "آینده خرید کردن شما" تاثیر پلتفرم های آنلاین بر خرده فروشان و فروشگاه های محلی بررسی شده است و همچنین راهکارهای استفاده از ابزارهای نوین برای رشد کسب و کارها مطرح شده است. از سوی دیگر، بررسی نمونه کسب و کار های موفق در دنیا باعث شده می شود که ایده های جذابی با مطالعه این کتاب به ذهن ما خطور کند، به همین جهت شخصا معتقدم این کتاب، یکی از بهترین کتابهای مدیریتی حال حاضر در دنیا است که می تواند مدیران کسب و کارها در ایران را با موج جدیدی که با انقلاب صنعتی چهارم اتفاق می افتد آشنا کند.

به نظر می‌رسد رقابت برندهای معتبر حوزه‌ی خرید آنلاین به حدی دامن‌گستر شده است که به حوزه‌ی آفلاین و فیزیکی هم کشیده شده است. موردی که از آن در این کتاب به نام فیجیتال یا تلفیق فیزیکی و دیجیتال نام برده می‌شود. فکر می‌کنید این نوع رقابت به احیای شغل‌های از دست‌رفته حوزه آفلاین منجر شود یا سمت‌سویی دیگر دارد؟
بله همینطور است، استفاده از فضای آنلاین به عنوان یک ابزار بازاریابی و ترکیب آن با دنیای فیزیکی باعث می شود که کسب و کارهای سنتی بتوانند بازار از دست رفته خود را احیا کنند. گسترش کسب و کارهای آنلاین که بر مبنای پلتفرم خرید و فروش طرح ریزی شده اند، تهدیدی برای خرده فروشان و فروشگاه های کوچک محسوب می شود، راهکارهای ارائه شده در این کتاب به مدیران این کسب و کارها کمک خواهد کرد تا با استفاده از ترکیب روش های بازاریابی آنلاین و فیزیکی که به آن بازاریابی چندکاناله می گوییم، بتوانند همچنان کسب و کار خود را توسعه دهند.

به‌عنوان فردی که در حوزه فروش آنلاین فعال هستید و به‌عنوان مترجم این کتاب به نظرتان در حوزه‌ی خرید آنلاین در کشور ما چه نقاط ضعفی وجود دارد که استفاده از آموزه‌های کتاب آینده خریدکردن شما می‌تواند آن را رفع کند؟
من فکرمیکنم که بزودی موج جدیدی که انقلاب صنعتی چهارم ایجاد کرده است، به کشور ما خواهد رسید و استفاده از هوش مصنوعی، کلان داده ها، روبات های چت کننده، تحلیل رفتار مشتری، اینترنت اشیا و... مزیت رقابتی کسب و کارها نسبت به یکدیگر خواهد بود. امروزه مشتریان به یکدیگر نزدیک شده اند، ارائه خدمات عالی به مشتریان باعث خواهد شد که آنها تبدیل به مبلغان برند ما از طریق شبکه های اجتماعی شوند. متاسفانه بسیاری از کسب و کارهای سنتی و آنلاین در ایران هنوز به اهمیت این موضوع پی نبرده اند و قدرت شبکه های اجتماعی را کشف نکرده اند. به همین جهت ارتباط مناسبی با مشتریان محصولات خود در شبکه های اجتماعی ایجاد نمی کنند و از ابزارهای تحلیلگر و تکنولوژی های نوین در جهت بازاریابی و تحلیل رفتار مخاطب استفاده نمی کنند. این موضوع نوید موفقیت بزرگی را برای شرکت هایی که به این سمت حرکت کنند می دهد.

کتاب آینده خریدکردن شما چه تاثیری روی فعالیت کسانی دارد که کسب‌وکار خرد دارند و می‌خواهند همگام با تحولات تکنولوژیک روز به پیش بروند؟
یکی از ویژگی های کتاب آینده خریدکردن شما، راهکارها و نمونه های بسیار زیادی از کسب و کارهای خردی که توانسته اند با استفاده از نوآوری و تکنولوژی های نوین، رشد قابل ملاحظه ای داشته باشند. با مطالعه این نمونه های موفق می توان ایده های جالبی برای پیاده سازی در ایران گرفت و از آنها استفاده کرد.

کتاب در مورد این صحبت می‌کند که آینده خرده‌فروشی به این صورت خواهد بود که هر فردی یک خرده‌فروش محسوب می‌شود و حتی از مدل C2B یاد می‌کند. این مدل چه تاثیراتی را در اشتغال کشورهایی همچون ما خواهد گذاشت و بر اساس این رویکرد چه نگاهی نسبت به اشتغال باید شکل بگیرد؟
در طول زمان، مشتری نقش مهمتری برای کسب و کارها ایفا کرده است. اگر به اعصار مختلف بازاریابی نگاه کنیم، در عصر چهارم بازاریابی که مباحث مرتبط با اینترنت مطرح می شود مشتری نقش بسیار مهمی در رونق کسب و کارها دارد و مشتریان با به اشتراک گذاشتن نظرات، به یکدیگر کمک می کنند تا به سمت کالا و خدمات با کیفیت بروند. در عصر پنجم بازاریابی، مشتری نقشی فراتر از مصرف کننده به خود می گیرد و بخشی از کسب و کار است. مشتری به تولیدکننده می گوید که چه کالایی را تولید کند و محصول مورد نظر خود را شخصی سازی می کند. در واقع مشتری بخشی از کسب و کار شده است و تمایل دارد محصول مورد علاقه خود را شخصی سازی کند. در چنین حالتی، مصرف کننده است که به ساختار شرکت شکل می دهد و تعیین می کند که چه نوع محصولاتی باید تولید شوند و چه نوع خدماتی باید دریافت کند.
شخصی سازی محصولات با استفاده از پرینترهای سه بعدی و استفاده از ابزارهای تحلیل بازار در ایران می تواند بازار فعالیت بسیار خوبی داشته باشد. بخصوص اینکه کسب و کارهای زیادی در این حوزه فعالیت نمی کنند و همین موضوع نشان می-دهد که در ایران یک اقیانوس آبی در این زمینه داریم.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha