تاثیر هوش مصنوعی بر روند دیجیتال مارکتینگ

 چهارشنبه 19 دی 1397

استراتژی ها و تکنیکهای بازاریابی دیجیتال با سرعت زیادی تغییر می کنند، هوش مصنوعی همانطور که در علوم بسیار زیادی تحول ایجاد کرده است، در بازاریابی نیز تحولات بزرگی ایجاد کرده و این روند در حال گسترش است. این تغییرات می تواند بسیاری از کسب و کارها را تحت الشعاع خود قرار دهد و تغییرات اساسی در قوانین و شرایط کسب و کارها ایجاد کند. در این مقاله به بررسی روند تغییرات بازاریابی دیجیتال می پردازم و مواردی که در سال 2019 رشد خواهند داشت را بررسی می کنم. در صورتی که با مبحث هوش مصنوعی آشنایی ندارید پیشنهاد میکنم مقاله هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد را مطالعه نمایید.

شخصی سازی پیام ها توسط هوش مصنوعی

شخصی سازی پیام ها یکی از روش های پربازده در دیجیتال مارکتینگ است که بازدهی بالایی ایجاد می کند. فرض کنید که دو ایمیل جدید دریافت کرده اید با عناوین:

  • "هدیه جدید فروشگاه اینترنتی: جارو برقی با تخفیف 30% "
  • "رضای عزیز: شما می توانید کتاب ... را که دنبالش بودید، همین امروز با تخفیف 20% خریداری کنید"

عنوان فوق ممکن است به دلیل وجود کلماتی مانند هدیه و تخفیف جذاب باشد اما شما نیازی به جارو برقی ندارید! تفاوت پیام اول و دوم در این است که پیام اول بی هدف و به صورت فله ای برای همه کاربران ارسال شده اما پیام دوم، با در نظر گرفتن علاقمندی کاربر، مخصوص همان شخص ارسال شده است. قطعا کاربران نسبت به پیام دوم واکنش بهتری نشان می دهند و میزان فروش بیشتری اتفاق می افتد، زیرا از یک طرف تصور می کنند این پیام برای آنها ارسال شده است و حس بسیار بهتری نسبت به پیام دارند و از طرف دیگر، پیام فوق بر اساس نیاز آنها ارسال شده است.
پیام های شخصی سازی شده، می تواند به صورت ایمیل، پیام داخل سایت، نوتیفیکیشن، پیامک و... به کاربران ارسال شود. هوش مصنوعی بر اساس رفتار کاربران، علاقه مندی آنها را تشخیص داده و به آنها پیشنهادات هوشمندانه ارائه می دهد، با توجه به سیستم یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی حتی می تواند رفتار کاربران را پیش بینی کرده و پیشنهاداتی به آنها ارائه دهد که بالاترین احتمال خرید را داشته باشند.
این فرآیند به صورت خودکار انجام می شود و نیازی نیست که نیروی انسانی در آن دخالت داشته باشد و از طرف دیگر تعریف فرآیند و زمانبندی پیام های هوشمندانه می تواند توسط سیستم هوش مصنوعی بهبود یابد. فرض کنید که سیستم هوش مصنوعی متوجه می شود که افرادی که مقالات مرتبط با محیط زیست را مطالعه می کنند علاقمند به نگهداری گیاهان آپارتمانی هستند و احتمال خرید بیشتری نسبت به سایر کاربران دارند. بنابراین اگر شخصی در حال مطالعه مقالات مرتبط با محیط زیست است، به او پیشنهاد خرید گلدان و گیاه آپارتمانی ارائه می شود (زیرا با بررسی داده های قبلی متوجه شده است که ارتباطی میان این دو موضوع وجود دارد)، در صورتی که فرد مورد نظر گلدان فوق را خریداری نکرد، 3 روز بعد برای او ایمیلی ارسال می شود و در آن پیشنهاد ویژه خرید قرار می گیرد و اگر باز هم خرید انجام نشد، 7 روز بعد پیشنهاد دیگری ارسال می شود. در صورتی که درصد کمتری از افرادی که مقالات را مشاهده کرده اند، خرید  کنند، به صورت تصادفی نوع محصول پیشنهادی و زمان پیشنهاد تغییر می کند و سیستم هوش مصنوعی به مرور و بر اساس آزمایشی که بر روی افراد مختلف انجام می دهد حالت بهینه را تشخیص می دهد.

سیستم های پیشنهاد دهنده و ادغام آنها با پیام های خودکار

استفاده از سیستم های هوشمند که به آنها recommender می گوییم، می تواند ارتباطات ناشناخته ای بین رفتار خریدار و نیازی که دارد ایجاد کند و یکپارچه سازی فرآیندهای خرید و سیستم های پیشنهاد دهنده خودکار تاثیر بالایی در افزایش فروش فروشگاه های اینترنتی خواهد داشت. از طرف دیگر سیستم های auto responder که به صورت خودکار پیام برای کاربران ارسال می کنند، با ردگیری رفتار کاربر و استفاده از سیستم های recommender می توانند کارایی بسیار بالایی ایجاد کنند، این اتفاق باعث می شود که بازدهی سیستم های خودکار به شدت افزایش پیدا کند.

در واقع در آینده فروشگاه های اینترنتی که از الگوریتم هوشمند قوی تری استفاده کنند، موفق تر خواهند بود. همچنین تبلیغات اینترنتی نیز به سمت شخصی سازی پیش خواهد رفت و تبلیغات هدفمند برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و شاهد گسترش تبلیغات همسان و پیکسل مارکتینگ خواهیم بود. پیام ها کاملا شخصی خواهند بود و برای هر شخص بر اساس علایقی که دارد تنظیم می شود و سیستم های پیشنهاد دهنده افراد را دنبال می کنند و رفتار مشتری را پیش بینی می کنند. در حال حاضر نیز شرکت آمازون با پیش بینی رفتار مشتری توانسته اند فروش بالایی برای خود رقم بزند.

تاثیر هوش مصنوعی بر روی بازاریابی دیجیتال

روبات های چت کننده

از طرف دیگر، روبات های چت  کننده نیز در دنیا در حال گسترش هستند، این روبات ها وظیفه پشتیبانی و پاسخگویی به سوالات کاربران و ترغیب بیشتر آنها به خرید محصول را به عهده دارند. استفاده از روبات های چت کننده هوشمند یکی از موضوعات جذاب در حوزه بازاریابی دیجیتال است و در آینده روند رو به رشد زیادی را طی خواهد کرد. روبات های چت کننده با کاربر، بدون اینکه خسته شوند، بر اساس تاریخچه رفتار و علاقمندی کاربران به آنها پیشنهادات جذاب ارائه می کنند و به درجه ای از هوشمندی رسیده اند که کاربران اینترنتی متوجه نمی شوند که به جای انسان با یک روبات در حال چت کردن هستند.

بازاریابی ویدئویی و پخش زنده

بازاریابی ویدئویی نیز با توجه به بهود سرعت اینترنت و جذابیتی که مشاهده ویدئو برای کاربر ایجاد می کند رشد قابل توجهی دارد و پیش بینی می شود که به بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ تبدیل شود. ویدئوهای زنده و سیستم های Live در شبکه های اجتماعی رشد زیادی در سال 2018 داشتند و طبق تحقیقاتی که انجام شد، در اینستاگرام میزان مشاهده استوری ها از پست ها پیشی گرفت و کاربران علاقمند به مشاهده پخش زنده ویدئویی هستند، بنظر می رسد که با این روند در آینده شاهد گسترش پخش زنده ویدئویی در نرم افزارها و سایت های مختلف خواهیم بود. همچنین تبلیغات هوشمند ویدئویی نیز رشد قابل توجهی خواهند داشت و پخش تبلیغات به صورت ویدئو در شبکه های اجتماعی و سایر رسانه ها گسترش خواهد یافت.

رشد فرامین صوتی

ارتباطات صوتی و دریافت فرامین صوتی نیز از جذابیت بالایی برخوردار است و پیش بینی می شود که گسترش بیشتری خواهند داشت، در حال حاضر بیش از 20% جستجوهای گوگل از طریق موبایل و به صورت صوتی انجام می شود و سیستم های هوشمند که به صورت صوتی با کاربران تعامل می کنند رشد بالایی خواهند داشت. از طرف دیگر، سیستم های پشتیبانی خودکار صوتی جای خود را در کسب و کارهای مختلف باز خواهند کرد، دیگر نیازی نیست برای پشتیبانی مرکز تماس تلفنی خود از انسان های عادی استفاده کنید، یک روبات سخنگو می تواند با کاربر صحبت کند و مشکلات او را برطرف نماید و کاربران به صورت کاملا عادی با او ارتباط برقرار خواهند کرد.

مترجم های ماشینی

ترجمه ماشینی در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. این موضوع باعث شده که افراد مختلف در دنیا بتوانند منابع مورد نیاز خود را از زبان های مختلف تهیه کنند. به عنوان مثال ممکن است شما برای یک تحقیق ادبی، منبعی به زبان روسی پیدا کنید و تسلطی به زبان روسی نداشته باشید، خبر خوب این است که مترجم های ماشینی رشد قابل توجهی در سال های اخیر داشته اند و همین موضوع باعث شده که بتوانند محتوا را با کیفیت قابل قبول از زبان مرجع به زبان های دیگر ترجمه کنند. این موضوع احتمالا باعث خواهد شد که خوانندگان محتوا، به جای مراجعه به سایت های مترجم به سراغ سایت اصلی بروند و محتوا را از سایت های منبع اصلی مطالعه کنند. به عنوان مثال سایت مرجع تک کرانچ در حوزه تکنولوژی وجود دارد که بسیاری از سایت های فارسی مطالب این سایت را ترجمه می کنند، اگر مخاطب فارسی زبان بتواند مطالب را با کیفیت بالا به زبان فارسی از خود تک کرانچ مطالعه کند، دیگر دلیلی ندارد که به سایت های فارسی مراجعه کند!

گسترش مترجم های ماشینی باعث می شود که فاصله بین زبان ها کمتر شده و علم با سرعت بیشتری در دسترس همگان قرار بگیرد.

جمع بندی

در سال 2019 شاهد رشد روند تغییرات فوق خواهیم بود و هوش مصنوعی کمک بسیار زیادی به بهبود فرآیندهای بازاریابی دیجیتال و کاربران در جهت دسترسی بهتر به محصولات مورد علاقه خود خواهد کرد. در این مقاله در مورد مترجم های ماشینی، فرامین صوتی، تبلیغات ویدئویی، روبات های چت کننده، سیستم های ارسال پیام خودکار و ادغام آنها با شخصی سازی پیام ها صحبت کردم و گفتم که هوش مصنوعی در همه این موارد نقشی اساسی و فراگیر ایفا می کند.

به نظر شما شاهد چه تغییرات دیگری در این حوزه خواهیم بود؟

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha