تغییر رفتارهای خرید مشتریان و استفاده از هوش مصنوعی در فروشگاه های آنلاین

 ﺳﻪشنبه 15 اسفند 1396

اگر به پنج یا ده سال قبل برگردیم، برای خرید باید به بورس کالای مورد نظر مراجعه میکردیم. فرقی نمیکرد که میخواهیم موبایل بخریم یا مبل، یخچال، لباس، کفش یا کالای دیگری، برای هرکدام از وسائل مورد نیاز محله¬ای بود که بورس آن کالا به شمار میرفت و فروشندگانی که اطلاعات کاملی در مورد کالایی که میفروختند نداشتند. در نهایت هم مجبور بودیم از یکی از مغازه ها خرید خود را انجام دهیم. اما وجود سایتهای اینترنتی باعث شد که کم کم رفتارهای ما تغییر کند، ابتدا در اینترنت اطلاعاتی در مورد کالا بدست می آوردیم و سپس برای خرید به مغازه مراجعه میکردیم! خیالمان راحت بود که در مورد کالا تحقیق کرده ایم و می دانیم که چه میخریم. اما کار به اینجا ختم نشد، مردم متوجه شدند که می توانند کالا را هم از اینترنت سفارش بدهند و به سایتهای اینترنتی اعتماد کردند.
با خرید آنلاین از اینترنت نه تنها صرفه جویی در هزینه و زمان انجام میشود بلکه امتیازاتی به مشتری داده میشود که پیش از آن وجود نداشت. به عنوان مثال امکان عودت کالا تا 7 روز پس از خرید، گارانتی کالا، ضمانت اصالت کالا، تضمین بهترین قیمت و سایر مزایایی که فروشگاه های اینترنتی در اختیار مشتری قرار می دادند، این موارد باعث شدند که توقعات مشتریان بالاتر برود و با حقوق خود آشنا شوند. این روزها افراد زیادی را میبینم که کسب و کارهای سنتی دارند و خطر را احساس کرده اند، دیروز با ابزار فروشی جلسه داشتم که میگفت مشتریان امکانات محصول را از روی دیجی کالا میبینند، قیمت را مقایسه می کنند و سفارش می دهند، میزان فروش کم شده است. بسیاری از کسب و کارهای سنتی این خطر را احساس کرده اند و برخی دیگر هنوز در خواب غفلت قرار دارند.

 در دنیای امروز، رفتار مشتریان تغییر کرده است، مشتری زمانی که نیازی را احساس می کند در اولین مرحله به دنبال آن در اینترنت جستجو میکند، اگر ما در این بازار حضور نداشته باشیم و نتوانیم کالای خود را به خوبی ارائه کنیم، به مرور نابود خواهیم شد. در دنیای امروز نقش بازاریابی درونگرا و تولید محتوا اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است. بسیاری از کسب و کارها به دنبال تولیدکننده محتوا و مدیر سایت هستند، زیرا به این موضوع پی برده اند که تولید محتوا نقشی اساسی در توسعه برند و افزایش فروش آنها خواهد داشت. بنابراین اگر در جستجوی کاربران وجود نداشته باشیم، عملا نتیجه ای از کسب و کار اینترنتی خود نمیگیریم و سئو سایت های اینترنتی از اهمیت بالاتری نسب به قبل برخوردار شده است.
در واقع با ارائه محتوای مفید به کاربران، علاوه بر اینکه توانسته ایم مجموعه خود را به عنوان یک مجموعه متخصص معرفی کنیم، اعتماد کاربر را به خود جلب کرده ایم و با اعتمادزایی است که فروش اتفاق می افتد. بنابراین محتوا، اعتماد ایجاد می کند و اعتماد منجر به فروش میشود. علاوه بر تولید محتوای مفید و برنامه ریزی برای ارائه انواع محتوا در شبکه های اجتماعی و وب سایت اینترنتی که داریم، حضور داشتن در جستجوها و دیده شدن نیز اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر، ایجاد ارتباط مناسب با مخاطب در شبکه های اجتماعی و برقراری ارتباط دوطرفه باعث می شود که مشکلات کسب و کار خود را بشناسیم و آنها را برطرف کنیم، شبکه های اجتماعی در این زمینه کمک بسیار زیادی به ما خواهند کرد.
مواردی که گفته شد، همه اتفاقاتی است که در حال حاضر اجرایی شده و افرادی که در این حوزه فعال هستند نتایج آن را دیده اند. سوال اینجاست که آیا فضای اینترنت و تحولات آن به همینجا ختم می شود؟ آیا صرفا تولید محتوا و فعالیت در حوزه بازاریابی موتورهای جستجو (سئو) و شبکه های اجتماعی به تنهایی کافی است و بر اساس این فعالیت می توانیم امیدوار باشیم که کسب و کار ما در مسیر درست قرار دارد؟ واقعیت این است که این موارد در دنیای امروز جز ضروریات فعالیت کسب و کارهای آنلاین هستند، گرچه برای همه کسب و کارها نمی¬توان یک نسخه واحد را پیچید و ممکن است برای برخی از صنایع، با توجه به نوع مخاطبی که دارند برخی از این موارد کمتر نتیجه بخش باشد اما در حالت کلی انجام همه این موارد برای رشد کسب و کارها لازم هست اما کافی نیست.
آن چیزی که آینده کسب و کارهای موفق اینترنتی را رقم خواهد زد، استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل رفتار مخاطب است. استفاده از هوش مصنوعی نه تنها می تواند هزینه های کسب و کارهای اینترنتی را کاهش دهد، بلکه در تحلیل رفتارهای مشتریان و شخصی سازی پیشنهادات کمک بسیار زیادی به آنها خواهد کرد. استفاده از سیستم های اطلاعاتی هوشمند باعث میشود که بتوانیم پیشنهادات منحصر به فرد و حرفه ای به مخاطبان خود بدهیم. آنچه در آینده باعث موفقیت کسب و کارهای اینترنتی خواهد بود، انبار محصولات، قیمت کمتر یا صرفا دیده شدن در جستجوها نیست، بلکه الگوریتم فروشگاه های اینترنتی جهت ارائه پیشنهادات هوشمندانه به خریداران بر اساس علایق آنهاست.
اینکه شما مالک سایت دیجی کالا هستید یا یک فروشگاه کوچک اینترنتی دارید تفاوتی ندارد، مهم این است که بتوانید از ابزارهای نوین تحلیل داده ها برای رونق بخشیدن به کسب و کار خود استفاده کنید و همیشه یک قدم جلوتر از دیگران گام بردارید.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha