از گوگل استفاده کنیم یا موتورجستجوی بومی

 دوشنبه 31 خرداد 1395

هفته گذشته به طور کاملا اتفاقی یکی از برنامه های تلویزیون را تماشا می کردم. در برنامه فوق به بدی های گوگل اشاره شده بود و اینکه امکان جاسوسی از طرف آمریکا از طریق گوگل وجود دارد و نتایجی که گوگل نمایش می دهد غیر اخلاقی هستند! از طرف دیگر به این موضوع اشاره شد که نتایج گوگل نادرست است و 80% کاربران نمی توانند آنچه به دنبالش هستند را پیدا کنند.

در این برنامه به این موضوع اشاره شد که به جای گوگل باید از سه موتور جستجوی زیر استفاده کرد:

اولین نکته ای که برایم جالب بود این بود که پروژه سلام به عنوان موتور جستجوی فارسی مطرح می شود، در حالیکه این سایت طبق تمام تعاریف موجود اینترنتی به هیچ عنوان موتور جستجو نیست!  در واقع سایت سلام، یک سایت جمع آوری کننده نتایج جستجو از سایر موتورهای جستجو مانند گوگل است و خودش به تنهایی پایگاه داده و خزنده و سایر اجزای موتور جستجو را ندارد. بنابراین این سایت را نمی توان در زمره موتورهای جستجو قرار داد.

از طرف دیگر دو موتور جستجوی دیگر یعنی یوز و پارسی جو، هر دو از سیستم اپن سورس بین المللی برای پیاده سازی خود استفاده می کنند. هم برای بخش خزنده و هم برای پیاده سازی موتور جستجو از سیستم های اپن سورس موجود در اینترنت استفاده شده و تنها نکته قابل توجه در این موتورهای جستجو پایگاه داده جمع آوری شده و نحوه وزن دهی پارامترهای امتیاز دهی صفحات است.

تعداد صفحات ایندکس شده

مقایسه تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل و اینگونه موتورهای جستجو کاملا نشان از برتری مطلق گوگل دارد و از طرف دیگر این سایت ها ساز و کارهای لازم جهت نگهداری داده های فوق را ندارند و با توجه به سیستمی که از آن استفاده می کنند فاقد الگوریتم های پیشرفته مانند الگوریتم های مشابه گوگل هستند (پنگوئن، پاندا، گورخر، مرغ مگس خوار، چیدمان صفحه، دزد دریایی، کبوتر و... )

این موضوع در حالی اتفاق می افتد که موتورجستجوی یوز و موتور جستجوی پارسی جو از دولت کمک های چندین میلیارد تومانی دریافت کرده اند و نتایجی که ارائه می دهند حتی قابل مقایسه با موتورهای جستجوی قدیمی در فارسی هم نیست، به عنوان مثال در حال حاضر سایت یاهو به دلیل عدم توان رقابت با گوگل، از نتایج گوگل برای زبان فارسی استفاده می کند و موتور جستجوی خود را تعطیل کرده است. در حالیکه تمرکز موتورهای جستجوی بومی فقط در زبان فارسی است، قاعدتا می توانند نتایج بهتری را نمایش دهند.

اخبار منتشر شده در اینترنت و مصاحبه هایی که با مدیران این سایت ها انجام شده، خبر از برتری مطلق این سایت ها از گوگل می دهند! در حالیکه هر دو موتور جستجوی فوق سعی دارند بیشترین ورودی خود را از طریق گوگل دریافت کنند و با ایندکس کردن صفحات خود در گوگل بتوانند کاربران را به سمت خود جذب کنند. از طرف دیگر مشکلات ابتدایی در برخی از این موتورهای جستجو وجود دارد مانند نمایش صفحات تکراری در نتایج در یک صفحه! (مثلا رتبه دوم و چهارم یک سایت و یک صفحه مشخص هستند!) و نمایش نتایج فقط مرتبط با صفحات اصلی سایت ها که دلیل این موضوع می تواند کوچک بودن پایگاه داده آنها باشد.

حریم خصوصی کاربران

نکته بعدی در مورد بحث امنیت و حریم خصوصی کاربران است، به نظر من کاربران ایرانی ترجیح می دهند که از یک موتور جستجوی غیر بومی استفاده کنند تا یک موتور جستجوی بومی زیرا احساس امنیت بیشتری در این مورد خواهند داشت.

خدمات ارزش افزوده

آنچه باعث رونق و محبوبیت یک موتور جستجو می گردد، ارائه خدمات ارزش افزوده است. این درحالی است که این دو سایت در این زمینه نسبتا خوب عمل کرده اند و توانسته اند تا حدودی خدمات ارزش افزوده مناسبی ارائه دهند. گرچه در بخش هایی مانند بخش ترجمه عملکردی به مراتب ضعیف تر دارند.

در هر صورت، علی رغم ادعاهای مطرح شده و برنامه های تلویزیونی که در این زمینه مطرح می شود، به نظر من برای اینکه موتورهای جستجوی فوق بتوانند با گوگل رقابت کنند راهی بسیار طولانی پیش رو خواهند داشت. در حال حاضر رتبه این موتورهای جستجو در ایران از دید سایت الکسا به صورت زیر است:

  • موتور جستجوی پارسی جو : 256
  • موتور جستجوی یوز: 660
  • موتور جستجوی سلام : 1787

در هر صورت امیدوارم که اگر قرار هست رقابتی میان موتورهای جستجوی بومی و گوگل انجام شود، رقابتی عادلانه و بر اساس نیازها و خواسته های کاربران باشد و بدگویی و تهمت زدن بی دلیل و ناروا به رقبا نه تنها باعث پیشرفت نخواهد شد بلکه باعث شکست بیشتر در رقابت خواهد شد. همچنین امیدوارم که هزینه های هنگفتی که دولت برای انجام اینگونه پروژه ها می کند، به درستی مصرف شود و نهایتا شاهد پیشرفت و مشاهده نتایج آن در وب فارسی باشیم.

دوست دارم در این زمینه نظر شما را نیز بدانم، شما از کدامیک استفاده میکنید؟ گوگل یا یکی از موتورهای جستجوی بومی؟

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha