استفاده از iframe و سئو

 چهارشنبه 26 فروردین 1394

استفاده از iframe و سئو، ارتباط استفاده از iframe و سئو سایت در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد. یکی از کاربران سایت در پرسشی که ارسال کرده بود پرسیده بود:

اگر میشه در مقاله ای به کدهای iframe بپردازید.آیا زیان بار هستند از دید گوگل و seo? من لینک های ویدیویی که از آپارات میذارم iframe هستند و نمی دونم کار درستی می کنم یا نه! و این که چجوری میشه لینک های این کد را nofollow کرد.

قبل از اینکه پاسخ این سوال را بدهم، بهتر است در مورد iframe صحبت کنیم و بررسی کنیم که آیفریم چیست. iframe یک تگ html است که از طریق آن می توانید یک صفحه اینترنتی را در بخشی از صفحات وب سایت خود لود کنید. به عنوان مثال می توانید یک فیلم در سایت آپارات آپلود کنید و سپس اطلاعات آن را از طریق تگ iframe در بخشی از صفحه وب سایت خود لود کنید. iframe

مخفف inline frame است، در گذشته تگ frame نیز در وب سایت ها استفاده می شد اما به مرور زمان به دلیل مشکلاتی که این تگ داشت، منسوخ گردید.

iframe و سئو

یک صفحه اینترنتی معمولی، در حالت عادی محتوای مشخصی را نمایش می دهد. در محتوایی که داخل صفحه قرار دارد می تواند تصویر، متن یا ویدئو قرار بگیرد. زمانی که ما از تگ های فریم و آیفریم استفاده میکنیم، بخشی از محتوای صفحه را به مطالب بیرونی ارجاع می دهیم و به همین جهت روباتهای گوگل قادر به ایندکس کردن محتوای خارجی و برقراری ارتباط میان محتوای خارجی و داخل صفحه نیستند (در واقع به دلایل منطقی روباتهای گوگل چنین کاری را انجام نمی دهند زیرا ممکن است مشکلات زیادی در جهت صحت اطلاعات ایندکس شده بوجود آورد) بنابراین محتوایی که در داخل iframe و frame قرار گرفته است جز محتوای صفحه قرار نمیگیرد و اطلاعات داخل آن ایندکس نمی شود.

استفاده از iframe لزوما برای سئو بد است؟

برای پرسش به این پاسخ باید بررسی کرد که چنین اتفاقی چه تبعاتی با خود به همراه دارد، شاید پیدا کردن پاسخ سوالات زیر کمک بهتری به ما بکند:

  • آیا اطلاعاتی که در داخلiframe قرار گرفته است، ارزش محتوایی دارد؟
  • آیا اطلاعاتی که داخل iframe قرار گرفته است مربوط به سایت شماست؟
  • آیا محتوای داخل iframe مرتبط با همین صفحه است و موضوع آن دقیقا موضوع همین مطلب است؟

اگر پاسخ سه سوال فوق منفی است، استفاده از iframe در صفحات شما مشکلی را ایجاد نمیکند، اما اگر پاسخ مثبت است، بهتر است محتوای مطالب خود را به صورت مستقیم در آنها قرار دهید و هرگز از iframe استفاده نکنید.

در حالت عادی دلیلی برای استفاده از Iframe در در داخل سایت شما وجود ندارد مگر اینکه بخواهید اطلاعاتی خارج از وب سایت خود را در محتوای صفحه نمایش دهید، مانند مثالی که در مورد فیلم آپارات مطرح گردید.

مراقب iframe های مخفی باشید

برخی از قالبهای رایگان ممکن است حاوی کدهای مخفی در داخل خود باشند، به عنوان مثال برخی از افرادی که قالب رایگان ارائه می دهند لینکهای مخفی درون آن می گذارند و از طرف دیگر سرویس هایی مانند وضعیت آب و هوا، نرخ ارز، اخبار روز و... نیز که در داخل iframe قرار میگیرند ممکن است چنین لینکهایی داشته باشند. بنابراین قبل از اینکه از چنین کدهای iframe استفاده کنید حتما خروجی آنها را بررسی کنید تا برای وب سایت شما مشکلی بوجود نیاورند.

آیا استفاده از iframe مشکل محتوای کپی بوجود می آورد؟

با توجه به اینکه گوگل محتوای داخل iframe را جدا از محتوای صفحات شما می داند و آن را جز محتوای صفحه شما ایندکس نمیکند، استفاده از کدهای iframe مشکل محتوای تکراری و duplicate content ایجاد نمیکند.

آیا از نظر گوگل استفاده از iframe مشابه cloaking است؟

cloaking به معنای نمایش محتوای متفاوت برای کاربر و روبات گوگل است، به این معنا که کاربر محتوای متفاوتی از آنچه روبات گوگل در سایت شما مشاهده می کند، دریافت کند. از نظر گوگل این روش جز روشهای خلاف محسوب شده و گوگل به شدت با آن برخورد می کند و وب سایت شما را اسپم خواهد کرد. استفاده از iframe در حالت عادی جز روشهای کلوکینگ محسوب نمی شود، مگر در شرایطی که به صورت واضح آدرس صفحه مورد نظر مشخص نشده باشد و از روشهای غیر مرسوم استفاده شود.

آیا استفاده از iframe به رتبه سایت من لطمه وارد می کند؟

در حالت عادی روباتهای موتورهای جستجو، تگ iframe را تشخیص می دهند و استفاده از این تگ در داخل صفحات تاثیر منفی بر روی رتبه سایت شما نخواهد داشت اما همانطور که در پاراگرافهای قبل هم اشاره شد، با توجه به اینکه محتوای داخل آن جز محتوای صفحه محسوب نمی شود، ارزشی نیز از نظر محتوایی برای مطالب شما ایجاد نخواهد کرد.

امیدوارم که مقاله فوق به سوالات شما در زمینه تگ iframe و ارتباط آن با سئو پاسخ داده باشد و حداکثر استفاده را از آن برده باشید.

 

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha