راه اندازی کسب و کار آنلاین

 یکشنبه 19 خرداد 1392

راه اندازی کسب و کار آنلاین موضوعی است که شاید به ذهن شما هم خطور کرده باشد. در چند سال اخیر تعداد افرادی که به فکر راه اندازی تجارت اینترنتی می افتند افزایش چشم گیری پیدا کرده، بازار اینترنت نیز رشد زیادی کرده است و من عملا شاهد این موضوع هستم. حتی فرهنگ عمومی در مورد بسیاری از تکینکهای بازاریابی اینترنتی پیشرفت چشم گیری کرده است.

به عنوان یک نمونه از این موضوع می توانم به مسئله سئو اشاره کنم: حدود 7 سال پیش زمانی که میخواستیم یک نفر متخصص سئو برای پروژه های خارج از ایران استخدام کنیم من آگهی های آنلاین زیادی برای جذب نیروی متخصص در ایران دادم و هیچ شخصی را که در این زمینه فعالیت بکند پیدا نکردم، بسیاری از افرادی که برنامه نویس وب بودند و یا کار طراحی سایت انجام می دادند حتی نام سئو را هم نشنیده بودند. چند نفری هم که رزومه فرستاده بودند یا تماس گرفتند نکاتی را مطرح میکردند که بعضا جنبه طنز داشت و نشان می داد که هیچگونه اطلاعاتی در این زمینه ندارند. اما امروز میبینیم که افراد مدعی در این زمینه بسیار زیاد هستند و حتی اطلاعات مشتریان نیز به طرز غیر قابل باوری افزایش پیدا کرده است. گرچه هنوز دید درستی نسبت به اصل موضوع در این زمینه وجود ندارد...

اولین موضوعی که باید برای راه اندازی کسب و کار آنلاین مد نظر داشته باشید مدل درآمدزایی سایت شماست. این موضوعی است که بسیاری از افراد به آن توجهی نمیکنند، انواع مدل های درآمدزائی کسب و کارهای آنلاین را در کتاب بازاریابی اینترنتی به زبان ساده توضیح داده ام. کسب و کار اینترنتی شما باید حداقل یکی از این مدل ها را دنبال کند.

نکته جالب توجه اینجاست که اگر شما از اینترنت و وب سایت خود می خواهید به عنوان ابزاری برای جلب مخاطب استفاده کنید و بدون داشتن سایت نیز کسب و کار مربوط به خود را دارید، در استفاده از وب سایت شک نکنید و همین الان سایت خود را راه اندازی کنید زیرا 100% از این موضوع نتیجه خواهید گرفت و هیچ ابزار دیگری نمی تواند تا این اندازه برای شما مشتری جلب کند. من داستان های موفقیت بسیار زیادی در این زمینه را می توانم برایتان نقل کنم، البته در اینجا یک شرط هم وجود دارد و آن این است که شرکتی را برای راه اندازی سایت خود انتخاب کنید که کاملا با اصول بهینه سازی سایت برای گوگل آشنایی داشته باشد و شما نیز آشنایی اولیه با اصول سئو در زمان تولید محتوای سایت را کسب کنید.

اما اگر به دنبال راه اندازی کسب و کار آنلاینی هستید که خود سایت نقش اساسی در آن بازی میکند و میخواهید مستقیما از خود سایت درآمد کسب کنید این موضوع نیاز به تجربه زیاد و گرفتن مشاوره از افراد خبره در این زمینه دارد. داشتن یک ایده برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق کافی نیست و شما باید تمامی عوامل تاثیر گذار بر روی نیروی انسانی، هزینه ها و درآمدزائی سایت را در نظر گرفته و از طرف دیگر بتوانید نیازهای مخاطب آنلاین خود را برطرف کنید.

یکی از نمونه سایت های اینترنتی که نهایتا نتوانست به موفقیت لازم برسد ایده بسیار جالبی را دنبال می کرد، از طرف دیگر مدل درآمدزایی بسیار مناسبی داشت اما مشکل اساسی در اینجا بود که کاربران سایت نحوه عملکرد آن را درک نمی کردند و نهایتا نتوانست مخاطب لازم را به سمت خود جلب کند. بنابراین سادگی نیز از عوامل مهم در ایجاد موفقیت کسب و کار آنلاین است.

شاید اولین مدل درآمدزائی که به ذهن افراد خطور میکند بالا بردن بازدید سایت و نهایتا گرفتن تبلیغات در آن باشد. این نوع تفکر محکوم به فناست. زیرا بالا بردن بازدید نیازمند تلاش و کار فراوان و نهایتا هزینه فراوان است و از طرف دیگر هر چه بازدید شما افزایش پیدا کند هزینه هاست شما افزایش پیدا می کند و نهایتا فروش تبلیغات در سایت نمی تواند آن هزینه ها را جبران کند. لذا همیشه باید در نظر بگیرید که به چه میزان هزینه میکنید و به چه میزان درامد کسب میکنید.

من دردو دوره  مسابقه استارتاپ ویکند تهران حضور داشتم، متاسفانه اکثر ایده هایی که توسط افراد مطرح میشد بسیار خام بود و فردی که ایده را ارائه میداد به هیچ وجه به نقاط کور و مشکلات آن فکرنکرده بود. در حال حاضر افراد زیادی هستند که اهمیت اینترنت را درک کرده اند اما نکات مختلف یک کسب و کار اینترنتی را در نظر نمیگیرند و نهایتا همین موضوع باعث میشود که نتوانند یک سایت اینترنتی موفق داشته باشند و مجبور میشوند که کسب و کار اینترنتی خود را تعطیل کنند. چقدر خوب بود که این افراد قبل از ورود به بازار اینترنت از تجربه دیگران استفاده میکردند و یا اینکه نهایتا به انواع عواقب موضوع فکر نمیکنند.

یکی از دلایلی که باعث شد کتاب بازاریابی اینترنتی به زبان ساده را بنویسم همین موضوع بود، به عنوان مدیر یکی از شرکت های مطرح طراحی سایت در ایران میخواستم که نهایتا پروژه هایی که انجام می  دهیم به نتیجه مناسبی برسد و سعی میکردم که از بین مشتری های مختلف افرادی را انتخاب کنم که احتمال موفقیت بیشتری داشته باشند اما متاسفانه در بسیاری از موارد به دلیل دید نادرست از بازار اینترنت پروژه به سرانجام درستی نمی رسد. به عنوان مثال، در حال حاضر شاید بیش از 3000 سایت نیازمندی در اینترنت وجود دارد  که تنها می توان 5 سایت از بین آنها را در گروه سایت های موفق قرار داد، تنها دلیل این موضوع کیفیت طراحی سایت نیست بلکه نحوه نگرش مدیران سایت ها به موضوع اینترنت و میزان آشنایی آنها با مقوله کسب و کار اینترنتی است.

بازاریابی اینترنتی - کسب و کار اینترنتی

در بسیاری از موارد پیش آمده که یک فرد متخصص با استفاده از یک نرم افزار آماده و ضعیف به نتایج بزرگی دست پیدا کرده. حدود 4 سال پیش بود که فردی به من مراجعه کرد و سایتی را سفارش داد با عنوان "هرچه دل تنگت می خواهد بگو" سایت فوق شامل یک صفحه بود که بازدید کنندگان حرف خود را در آن ثبت می کردند و به صحبت های هم نظر می دادند. گرچه نهایتا استفاده درستی از این سایت نشد و پس از مدتی سایت فیلتر شد و نهایتا هم تعطیل گردید! اما بعضی مواقع یک ایده بسیار ساده می تواند نتایج جالبی را به همراه داشته باشد بدون اینکه لازم باشد برای طراحی سایت و یا گرافیک، هاست و... هزینه کلانی انجام بدهید می توانید با اسکریپت های آماده و پرورش یک ایده یک سایت اینترنتی موفق داشته باشید.

یکی از راه های مناسب برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی کسب تجربه اولیه در این زمینه است: شما می توانید با راه اندازی وبلاگ و یا حتی استفاده از سایت های آماده در این زمینه تجربه کسب کنید. بسیاری از افراد فکرمیکنند که سایت اینترنتی هیچگونه زحمتی ندارد و بدون اینکه زمانی برای سایت خود بگذارند می توانند کسب درآمد کنند در حالیکه چنین تفکری کاملا اشتباه است. یکی از روش هایی که میتوانید با هزینه بسیار کم سایت داشته باشید استفاده از سیستم سایت ساز است که عملا امکان ایجاد سایت با هزینه بسیار پائین را مهیا می کند و از طرف دیگر اسکریپت های آماده زیادی در اینترنت نیز وجود دارند که می توانید آنها را نصب کرده و از امکانات آنها بهره ببرید. بهترین اسکریپت آماده در اینترنت که بهینه سازی شده برای گوگل نیز هست (در صورت استفاده از قالب مناسب) اسکریپت وردپرس است.

جمع بندی راه اندازی کسب و کار اینترنتی

قبل از اقدام هر کاری برنامه ریزی لازم است، برای برنامه ریزی داشتن دانش فنی و تجربه کافی راجع به موضوع مورد نظر ضروری است، بنابراین قبل از اینکه اقدام به سرمایه گذاری در زمینه کسب و کار اینترنتی خود انجام دهید سعی کنید تجربه کافی در این زمینه بدست آورید و دانش کافی در زمینه بازاریابی اینترنتی داشته باشید و همواره با افراد خبره در این زمینه مشورت کنید. پس از طی این مراحل است که می توانید یک سایت اینترنتی موفق داشته باشید.

به امید موفقیت شما در اینترنت.

مطالب مرتبط
مطالب من را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha